Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kanske någon skulle kunna hjälpa mig med vad sorts färg mitt Herzensdiebföl kan tänkas få, är helt okunig om detta. stoet avkommor har alla blivit bruna av olika slag oavsett hingstens färg bara en avkomma har fått annan färg den blev svart.

Mor-mörkbr
mormor-fx
mormormor-fx
Både mormorsfar mormorsmorsfar är fx
morfar-mörkbr
mofarsmor-fx
morfarsfar-br

Far-mörkbr
farmor-brun
farfar-svart
farfarsfar-svart
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hej! Vad spännande att få veta chanserna för vilken färg avkomman kan få.
Ska betäcka mitt sto som är svart (e. Chapman) med Biggles som är brun. Hon har tidigare haft två avkommor som båda blitt svarta en e. Bellini och en e. Lavirco.

Vad borde det bli för färg på fölis? Jag hoppas ju på svart, men eftersom det ligger fux bakom biggles är jag "orolig" för en fux...

Tacksam för svar!
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kanske någon skulle kunna hjälpa mig med vad sorts färg mitt Herzensdiebföl kan tänkas få, är helt okunig om detta. stoet avkommor har alla blivit bruna av olika slag oavsett hingstens färg bara en avkomma har fått annan färg den blev svart.

Mor-mörkbr
mormor-fx
mormormor-fx
Både mormorsfar mormorsmorsfar är fx
morfar-mörkbr
mofarsmor-fx
morfarsfar-br

Far-mörkbr
farmor-brun
farfar-svart
farfarsfar-svart
Det kan säkert bli brunt i någon nyans. Troligen även svart.
Huruvida det kan bli fux beror på om pappan har något fuxanlag - jag vet inte ifall han har det.

Hej! Vad spännande att få veta chanserna för vilken färg avkomman kan få.
Ska betäcka mitt sto som är svart (e. Chapman) med Biggles som är brun. Hon har tidigare haft två avkommor som båda blitt svarta en e. Bellini och en e. Lavirco.

Vad borde det bli för färg på fölis? Jag hoppas ju på svart, men eftersom det ligger fux bakom biggles är jag "orolig" för en fux...

Tacksam för svar!
För att kunna svara på om det kan bli fux behövs mer information om stammen bakom ditt sto.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack så mycket, jag har nu fått reda på att Herzensdieb inte skall lämna fuxar så då blir det troligtvis någon form av brunt. Så man kan säga så här då att brunt är dominant över fux eller är jag fel ute.
Det spelar alltså ingen roll att stoet har en massa fuxar i hela släkten, hon kanske ändå inte har fått anlaget för färgen- är det så :confused: Har betäckt mitt bruna sto med fuxhingstar men ändå inte lyckats få en, kan det vara så att hennes bruna anlag dominerar så mycket.Hon har fått en avkomma som är svart och en som är skriven som mörkt gulbrun, resten har alla varit bruna av olika slag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Fux är ett recessivt anlag, dvs man kan bära på anlaget utan att det syns. Och det krävs 2 anlag för att det ska synas. Att hingsten inte kan ge fux beror på att han inte bär på anlaget, han har troligen ingen fux i stammen som kan ha gett vidare anlaget.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Har två föl på gång till 2009.. Undrar lite över vad det kommer bli för färg. Vilka möjligheter?

Föl 1:
e.Svartbrun
ee.Brun
eu. ???
U.Fux
ue.Svart
uu.Fux

Föl 2:
e.Mörkbrun
ee: ?
eu: ?
u. Svartbrun
ue.Skimmel född svart
uu. Mörkbrun

Vad finns det för möjligheter?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jag måste fråga, en kompis till min foderfölis ägare sa att hon kanske skimlar. Jag såg ut såhär: :eek:

Men nu ser hon gråare ut där hon börjat fälla fölpälsen, så jag undrar om det är möjligt att hon gör det?

Mamma är isabell, pappa är homozygot brun leopardtigrerad (han är vit med enstaka prickar, ungefär som Lilla Gubben.)

De som blir vita med enstaka prickar, föds de så eller föds de mörka och sen skimlar av allt utom prickarna? Jag känner att min färgkunskap om prickar är väldigt begränsad.

Nu ser hon alltså ut såhär:
flingan.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Utan att kunna något om tigerade hästar, men om det är en homozygot leopardtigrad far så måste dottern vara en heterozygot leopardtiger (om inte mamman också har tigereingsanlag) Annars är pappa inte homozygot. Hur den heterozygot tigererade hästen ser ut har jag däremot ingen aning om...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Än en gång - för att en häst skall skimla så måste en av föräldrarna vara skimmel. Och ingen är det i ditt fall.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kollade i min "Hästens färger".
Där påstås det att man är osäker på tigreringens arvsgång (kan ha hänt saker sedan boken skrevs), men att en heterozygot häst är "normalprickig".
Vidare påstås att alla tigrerade hästar har "vit ögonvita", dvs senhinna, den syns på föl från någon vecka eller månad efter födsel. dessutom ska hud runt ögon, mun, tarm och könsöppningar vara flammigt prickig.
Vissa tigreringsvarianter ljusnar med åren och särskilt melerade varianter som ljusnar bakifrån och framåt.

...det var nog vad jag kunde få ut från den boken. Så du kan kanske få en häst med en hel del vitt - men skimmel är den inte.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Än en gång - för att en häst skall skimla så måste en av föräldrarna vara skimmel. Och ingen är det i ditt fall.

Jo, alltså jag förstår att hon inte blir skimmel, men de hästar som blir vita med enstaka prickar (som hennes far), föds de så?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack ska du ha!

Jo, hon har vit ögonvita, eller mer än vad helfärgade har i alla fall.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Till ameo:
Jag vet inte mammans färg, men efter chapman är det hartung(brun)-pegasus(isabell) så jag antar att mamman var brun.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

ingen som vill svara mej?

ang fölis 2? har fått svar på fölis 1.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Båda dina föl kan teoretiskt bli svart, brun eller fux.
Att det finns en skimmel bakom mamman spelar ingen roll - eftersom mamman själv inte är skimmel så har hon inte heller ngt skimmelanlag att nedärva.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kan det bli annat än fux, brunt eller svart?

Mamma: M. brun med gulanlag
Resten på mödernet sida hittar jag ej.
Far: M.brun
Morfar: Fux
Morfarsfar: Fux

Pappa till bebis Chirlon = Svart
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

"mörkbrun med gulanlag" - är mamman alltså mörkgulbrun?

OM mamman är mörkgulbrun så kan det även bli isabell, gulbrun eller gulsvart.
OM inte - fux, brun eller svart och inga andra möjligheter.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tror du att min lille blir svart?

Lyckas inte länka till en bild nu men det finns en i föltråden. Han ser grå ut, och farfar, farfarsfar och morfarsmor var svarta.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

"mörkbrun med gulanlag" - är mamman alltså mörkgulbrun?

OM mamman är mörkgulbrun så kan det även bli isabell, gulbrun eller gulsvart.
OM inte - fux, brun eller svart och inga andra möjligheter.
Japp, hon ser mycket konstig ut nu vid fällning. Så jag frågade vet på semin stationen och hon sa att hon säkert har ett gulanlag. Mörkbrun på vintern och det kommer tydligt fram nu vid fällning. Jag har lånat henne så jag vet ej hur hon ser ut på sommaren...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Är nån av hennes föräldrar gul? Annars ser hon nog bara gulaktig ut i sommarpälsen, ganska vanligt på mörka hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 731
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 065
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 296
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp