Bukefalos 28 år!

Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

P

pigelin73

Jag har en korsning mellan fjording / Varmblod. Han mäter idag vid 1½års ålder ca 144cm, modern är 148cm och pappan runt 160cm.
Sen behöver jag lite hjälp med färgbestämningen...Man och svans som en fjordings och han har ål längs ryggen. Han är ganska mörkguld i färgen, med lite mer svarta vid huvudet och ögon partiet (lite mörkare där). Svarta ben. Stjärn och 1 vit kota.
Hoppas någon har lite svar till mig:D
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Men gör zigenar måttet, (ta ett snöre och mät från kotan till armbågen å vänd upp) De måttet kan skilja från 0.5 -2 cm, så det är himla säkert :)
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Fjordhästar är nästan alltid homozygota för blackanlaget så du kan utgå från att din häst har fått ett blackanlag från sin fjordhästmamma. Det låter som att din häst är brunblack. Vad står det i din hästs signalementsbeskrivning i hästpasset?
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Låter som färgen är brunblack och höjden tippar jag till omkring 155 cm.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Kan man använda zigenarmåttet oavsett ålder på hästen?
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Du skulle inte kunna skriva ut stammen för oss härstamningsnördar? :p

Färgen är med största sannolikhet brunblack eller mörkbrunblack, som Equilibrium skriver är så gott som alla fjordhästar homozygota för black.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Jag suger på att förklara saker över internet. Jag hoppas ni alla kmr förstå.
Ta t.ex. ett balsnöre å håll vid hästens kota, håll kvar å ta den andra änden av snöret upp till hästen armbåge. Håll kvar snöret på armbågen å gör en halvmåne upp med den handen som var vid hästen kota upp till mankens position. Då vet du på ett ungefär hur hög den kmr bli.
Detta måttet fungerar ju som bäst vid 1- 2 års ålder på hästarna.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Eftersom alla hästar enligt lag måste ha pass så borde du inte ha några som helst bekymmer med färgen - det är bara att titta i passet vad ID-kontrollanten kallade det.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Låter som färgen är brunblack och höjden tippar jag till omkring 155 cm.

Ja, så skulle det nog kunna bli, jag har själv en fjordingkorsing
fjording/arab, han fick mammans blackafärg, dock gul/brun/rödblack och bläs och en vit kota, och en vit hov.
Han är 1.55 i mkh :)
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

fast alla fjordkorsningar blir ju inte Blacka? jag vet en korsning knabstrupper/Fjording och den är tigrerad.Hingsten som var knabbe är inte homozygot för tigrering för det andra fjordstoet som fick föl med honom fick alltid black föl.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

fast alla fjordkorsningar blir ju inte Blacka? jag vet en korsning knabstrupper/Fjording och den är tigrerad.Hingsten som var knabbe är inte homozygot för tigrering för det andra fjordstoet som fick föl med honom fick alltid black föl.

Stam på dessa? :confused::laugh:

Det kan mycket väl vara så att hästen både är black och tigrerad, beroende på hur tigerteckningen ser ut så är det ju mer eller mindre svårt att se.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Vet ej stam tyvärr.
Har en fjordkorsning hemma i mitt stall dock (inhyrd) Fjord-arab,ca 155 i manken.Med tecken.(funderar på om det är ägaren ovan?)Ljust black (ljusare än normalfjord) e.Wieschniak (gud jag vet ej hur det stavas,men godkänd arabhingst iaf) u.karin (e.skaffaren)
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Stam på dessa? :confused::laugh:

Det kan mycket väl vara så att hästen både är black och tigrerad, beroende på hur tigerteckningen ser ut så är det ju mer eller mindre svårt att se.

Jag har ridit en fjordkorsning som inte hade något synligt black anlag. Han helbror hade det och var gulblack. Men den jag red var en vanlig fux med ljus man och svans. Dessa bägge var efter en arabhingst och hade ett rent fjordsto som mamma.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Jag har ridit en fjordkorsning som inte hade något synligt black anlag. Han helbror hade det och var gulblack. Men den jag red var en vanlig fux med ljus man och svans. Dessa bägge var efter en arabhingst och hade ett rent fjordsto som mamma.

STAAAAAM?! :bump:
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Men gör zigenar måttet, (ta ett snöre och mät från kotan till armbågen å vänd upp) De måttet kan skilja från 0.5 -2 cm, så det är himla säkert :)

Så himla säker vet jag inte ifall det är...
Har själv varit med om att det diffat på ganska mkt...

Häst nr 1 skulle bli ponny (147cm) enl tattarmått, blev 155cm
Häst nr 2 skulle bli 171 enl mått, slutade på 154cm.

*kl*

Mankhöjd på föräldrarna kan man inte heller avgöra höjd efter.

T.ex (helbröder, 1 år emellan dem) mamman 163cm, pappan 167cm. Ena brodern blev 155cm, andra brodern blev 167cm

Halvbröder (samma mamma, 161cm). Broder 1 (pappan 169cm) blev 172cm (var 163 cm som 3½-åring). Broder 2 (pappan 163cm) blev också 172cm (var 167cm som 2½-åring)

Häst med båda föräldrarna under 160cm-strecket (mamman 153cm, pappan 157cm) blev 174cm.
 
Sv: Hur hög blir hästen och vad heter färgen?

Jag har ridit en fjordkorsning som inte hade något synligt black anlag. Han helbror hade det och var gulblack. Men den jag red var en vanlig fux med ljus man och svans. Dessa bägge var efter en arabhingst och hade ett rent fjordsto som mamma.
Först - det finns ingen färg som heter gulblack :idea: utan det var sannolikt en ljusbrunblack.

Sen, jag vet inte hur långt bak i tiden, men tidigare fanns det icke-blacka fjordingar och det gör ju att det ganska länge kan ha funnits heterozygot blacka fjordingar som alltså kunnat lämna ickeblacka avkommor. Numera anser man väl att alla fjordingar är homozygota.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 041
Senast: Lena_B
·
Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 415
Senast: ameo
·
Western Hej slänger ut en tråd här efterom jag inte förstår vad min quarter har för färg...?? (även den som ritade konturdiagram mm var osäker...
Svar
5
· Visningar
3 174
Senast: lillaida
·
Övr. Katt Min stallkatt ser enligt en del skabbig ut :D Hon har vita tecken och är spräcklig (tabby?), alltså har ränder. Men hennes färg i...
Svar
7
· Visningar
1 070
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp