Vilken galopp?

Sv: Vilken galopp?

Hästen har lättast för vänster så den första brukar bli vänster. nästa galopp är han mera på och lite varmare och då blir det höger.

Börjar ag med höger blir han lättare stötig och tycker det är lite jobbigt.
 
Sv: Vilken galopp?

Själv föredrar jag att fatta höger galopp så den brukar jag börja med men sedan rider jag alltid varannan höger/vänster, ren vana sedan många år. Dock har det en tendens att bara bli ojämnt antal galopper varje ridtur, 3, 5 osv så då blir det ju mest höger galopp iaf...
Fast en rolig övning att rida i skogen är galoppfattning från skritt och sen ta ett par språng, sen avbrott till skritt igen och nästa gång fatta andra galoppen, min förra medryttarhäst tyckte det var skitkul!
 
Sv: Vilken galopp?

Vänster. Men brukar tänka på att fatta höger istället eftersom det är den han behöver träna på...
 
Sv: Vilken galopp?

Jag kom oxå på migsjälv en dag med att jag alltid fattar vänstergalopp... :)
 
Sv: Vilken galopp?

brukar bli vänstergalopp eftersom jag känner vägens mitt som om det är t ex en ridbanas mitt, alltså att man rider i vänstervarv. Därför får jag koncentrera mig på att fatta höger galopp också... hästen jag hade tidigare tog nästan automatiskt vänstergalopp så jag fick dessutom hålla koll på att han verkligen följde hjälperna. Ibland blev de väldigt många galoppfattningar på kort sträcka då han inte ville fatta högergalopp då jag bad om det...
 
Sv: Vilken galopp?

Höger galopp blir det för oss. Fast nu rider vi i stort sett bara på krokiga vägar, så då fattar jag den galopp som passar till första kurvan.
 
Sv: Vilken galopp?

Försöker rida den galopp som är den sämre inne på banan för att få han så liksidig som möjligt.
 
Sv: Vilken galopp?

han har mkt lättare för höger galopp, höger varv är lättare i allt med honom. även jag är "högersidig" och det är inte så bra eftersom vänster varv blir lidande :S :p.
 
Sv: Re: Vilken galopp?

yew98fq skrev:
Fattar nästan alltid högergalopp, Har lättast för högervarv annars också och sen så har hästen oxå lättast för höger galopp så... Men jag försöker att komma ihåg att variera mig... :smirk:


Ett år senare... NU har hästen lättare för att ta vänster istället... :D :crazy:
 
Sv: Vilken galopp?

I början tror jag vi tog mest vänster för det var hennes lätta varv men efter att jag haft henne några månader så bytte vi hej vilt i skogen :)

Nu är det ingenting jag tänkre på längre. Vet bara att det är liksidigt. Ingen speciell galopp
 
Sv: Vilken galopp?

Jag börjar nästan alltid med vänster galopp. Men sen byter jag alltid så jag galopperar ungefär lika mycke i båda galopperna.
 
Sv: Vilken galopp?

Hej!!
Tänkte på det efter jag varit ute med mina idag och jag fattade vänster galopp oftast faktiskt. Det är väl heller ingen av dem som har "lättare" för vänstergaloppen, men jag tycker det faller sig mest naturligt att fatta vänster galopp... Konstigt!!!???
 
Sv: Vilken galopp?

Fattade förut nästan alltid höger galopp, eftersom jag har lättare för den galoppen. Nu har jag bannat mig själv lite och rider fattar varannan gång höger/vänster, men lite mer vänster för att bygga upp den galoppen lite mer.
 
Sv: Vilken galopp?

tänlker alltid innan ja fattar, de blir änna olika
 
Sv: Vilken galopp?

Om jag inte tänker på det blir det höger...Den är mest naturlig för mig och för den gamla damen... Däremot G har mycket lättare för Vänster. Brukar variera...på G fattar jag nu lite mer i höger eftersom hon behöver träningen att fatta den utan att rusa iväg. Så vi börjar med höger, sen tar vi vänster som en liten belöning...inte alltid men ibland.

Tror i att det har med om man själv är höger eller vänsterhänt vilken galopp man har lättast för...Jag är ju vänsterhänt och fattar naturligast höger...omvänt??!!
 
Sv: Vilken galopp?

Jag vet inte riktigt vilken glp jag fattar "automatiskt". Däremot är jag noga med att jag galopperar lika mkt i båda varven så han ska bli lika musklad i båda sidorna och få lika lätt i båda :) .
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp