Vilken häst hade ni valt?

Only

Trådstartare
Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget allvarligt inträffar skulle trivas ihop.

Jag har flerårig hästvana och har haft egna hästar innan, men inte ridit ordentligt på ca 4år och har därför letat efter en trygg, stabil och lite äldre häst (tänker mig en häst med lite världsvana, behövde nödvändigtvis inte vara så utbildad men ändå sett en del i livet).

Jag har ett sto som jag provridit ca fyra gånger. Både jag ägaren och hästen är nöjda. Detta är ett halvblodsto som är 14 år, utbildad Msv. MEN! Hon har haft lymfangit. Efter första behandlingen för ca tre år sedan har hon fått ett 'återfall' och blivit ganska så tjock i benet. Första gången på klinik fick hon butta och boxvila. Andra gången bytte dom klinik då dom inte upplevde att den första gav dom det stöd/råd/information som dom kände att dom behövde. Andra kliniken var näst intill helt tvärt emot. Hästen skulle röra på sig, helst mycket (för hand i början) och absolut inte stå mer än nödvändigt. Detta har hjälp och enligt ägaren blev hon frisk och piggare fortare och har sedan dess inte fått några nya känningar. Ägaren kommer i framtiden att stå för ALLA tänkbara veterinärkostnader och även försäkring. Kontrakt kommer såklart att skrivas.

Andra hästen är en ridtravare av modell ridhäst, 17 år utbildad LB. Hästen är helt okey och passar mig på det sättet att hon är lugn, trygg och världsvan. MEN! Denna gick dock inte igenom böjprov på besiktning. Enligt veterinär var det ytterst lite markerat (jag närvarade ej, men det finns dokumenterat) Det är inget som märks i ridning och hon fungerar som vanligt utan att på någotvis kännas ofräsch och rids idag nästans som vanligt förutom att ägaren har dragit ner på nötandes i ridhuset någon/några dagar i veckan. Innan har hon gått hårt i ridhus då ägaren tävlat och tränat. Ägaren kommer även här stå för försäkring och veterinärkostnader. Kontrakt kommer att skrivas.

Jag dårå, söker en häst som jag kan hitta tillbaka balans, styrka och kondition på så jag kan ta vid där jag en gång avslutade för några år sedan. En häst som jag kan ha både kul ihop med och ta lata turer i skogen på. Jag kan erkänna att jag inte direkt är någon som nöter 7 dagar i veckan i ett ridhus men rider gärna regelbundet för instruktör och tränar såklart däremellan. Jag söker en häst att kunna ha ett år eller två innan jag köper mig den drömhäst jag suktat efter. Men innan dess måste jag tillbaka på banan!

Jag står i valet och kvalet. Vilken häst? Om jag ens ska någon av dem? Jag bor i den del av landet som verkar vara minst berikat på hästar i hela jädra Sverige, så dom växer inte direkt på träd här (= i princip inga alternativ) och jag har full förståelse för att folk inte vill skicka sina hästar hundra mil på foder typ. Vilket jag fått avslag på sååååå många gånger när dom hittat folk på närmare håll.

Jag förstår att ingen kan välja åt mig, men jag vill ändå ha åsikter och någon att bolla lite med.

Tack på förhand!
 
Jag hade nog valt halvblodet för att jag tror att jag skulle lära mig mer på den hästen. "Skadan" är inget jag skulle oroa mig över- skulle det gå åt pipsvängen är det ju ändå ägaren som betalar veterinärräkningar = ingen större ekonomisk förlust. Men gå efter känsla om du tror att båda hästarna skulle passa dig, vilken trivs du med mest?
 
Jag skulle valt den av damerna som tydligast visar att jag är den person de "alltid längtat efter", på så sett slipper man en massa problem pga av att man måste lära känna varandra, eftersom den som "väljer" dig i princip gör allt för att vara dig tillags från dag ett.
 
Jag hade nog valt halvblodet för att jag tror att jag skulle lära mig mer på den hästen. "Skadan" är inget jag skulle oroa mig över- skulle det gå åt pipsvängen är det ju ändå ägaren som betalar veterinärräkningar = ingen större ekonomisk förlust. Men gå efter känsla om du tror att båda hästarna skulle passa dig, vilken trivs du med mest?

Håller helt med dig. Hade också valt halvblodet.
 
Personligen hade jag valt den hästen oavsett som klarat besiktningen bäst.
Lymfangit är inte nåt som behöver vara farligt i sig eller ens betyda att det kommer tillbaka någonsin.

Dock utrifrån de krav du själv säger att du har och är ute efter så är nog halvblodet ett lämpligare val om det är mer dig själv som står i fokus då du troligen har bättre utvecklingsmöjligheter i ridningen.
 
Mitt val hade fallit på halvbloder förutsatt att den går igenom en besiktning.
Lymfangit kan alla hästar drabbas av utan att det behöver vara något som påverkar permanent.
 
Jag hade inte ens tvekat mellan halvblodet och travaren, speciellt inte eftersom ägaren står för alla vetrinärkostnader!
 
Hade inte ens funderat över att ta en f d travare som inte är fräsch som ridhäst. Känns ju helt galet.

Att hästen har haft lymfangit är ju inget direkt alarmerande. Vårt fullblod hade kronisk lymfangit vilket krävde lite pyssel men inte inverkade särskilt mycket på ridningen, så länge det sköttes.

Hade helt självklart valt halvblodet om jag ville ha en ridhäst.
 
Halvblodet helt klart, speciellt eftersom ägaren även står för veterinärkostnaderna om problemet kommer tillbaka.
 
Och jag säger samma -halvblodet utan tvekan. Jag ser inga problem alls med att den haft lymfangit. Speciellt inte när ägaren tar kostnaden om den drabbas igen.

En häst som markerade lite på besiktning hade jag aldrig valt när det finns andra alternativ.

Halvblodet har dessutom en utbildning som kan ge dig mkt vad gäller din egen utveckling. Så jag hade inte ens funderat en sekund över vilken jag skulle välja.
 
Ser absolut ingen risk med att hästen haft lymfangit....
Min ponny har lätt att få lymfangit i ena bakbenet. Det enda som händer är att hon blir stel att rida för att svullnaden spänner, men eftersom svullnaden går ner av rörelse så är det bra att rida, och stelheten försvinner när hon rört på sig en stund.
Brukar ha back on track på natten för att det inte ska svullna upp när hon står still.
Leder inte till några inskränkningar i användbarheten.
 
Jag har flerårig hästvana och har haft egna hästar innan, men inte ridit ordentligt på ca 4år och har därför letat efter en trygg, stabil och lite äldre häst (tänker mig en häst med lite världsvana, behövde nödvändigtvis inte vara så utbildad men ändå sett en del i livet).

Jag skulle också vid en första koll säga halvblodet men beroende på hältans art hos varmblodet så skulle det ändå kunna vara ett alternativ. Jag tänker främst på det du skriver sist här ovan om att hästen ska vara världsvan. Där kan varmblodet ha en fördel eftersom den är tävlad och förmodligen travtränad och/eller startad. De hästarna har sett allt i princip och brukar inte hetsa upp sig på främmande platser. Om det är viktigt för dig så kanske du ska kolla upp den där hältan lite mer noggrant, hur den kan tänkas inverka på ridningen och så vidare. Jag begriper ingenting om tävling/tävling inom dressyr så jag kan inte säga något om hur hästarna ligger i förhållande till varandra angående ridnivån.
 
Hade jag haft samma premisser som du hade jag tagit halvblodet, under förutsättningen att kemin stämde oss emellan. Det låter överhuvudtaget som att halvblodet bäst matchar det du söker, en häst som hjälper dig hitta tillbaka, och som du kan träna med, bl.a. Ridtravaren låter inte som en lika bra match utifrån det, och verkar inte klara av lika mycket ridhusträning? Och du verkar vilja rida regelbundet för instruktör och träna utöver det. Dessutom gick den inte igenom besiktningen.

Nej, jag skulle antingen ta halvblodet eller ingen av dom, beroende på hur bra kemi där funnits.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 183
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 474
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 087
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 898
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp