Bukefalos 28 år!

vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

B

Borka2008

Vi har anmält oss till en hästorientering i vårt landskap.
Det är en bit dit, tar ca 30 min å köra bil å ska transportera hästarna dit innan start.

Vem lastar man först?
Häst nr 1: har hittils inte bråkat med lastning, står iaf ensam lungt och fint. Har visat stor tillit till mig som ledare. Kan dock bli nervig om hagkompisen ser ngt läskigt eller om en anna häst hamnar i sken el dyl.
Häst nr 2: Stirrig.Sparkar. Grips ibland av panik i en del situationer och blir då okontaktbar. Svårlastad, nuvarande ägare ej lyckats med lastning i vanlig transport. Stod dock fint i lastbil då de kom hit och gick på och av lätt. Vid lastträning har han kastat sig ut, trampat sönder sig själv och slagit huvudet så det blivit sår.

Det skulle vara roligt om jag och min vän kunde åka iväg med våra hästar på detta event. Men frågan är vem man ska lasta först?
Vi vet ju inte överhuvudtaget om vi får in häst nr2 och kan åka iväg.
Sen är jag lite orolig att den ska få panik i transporten om vi äns får in den och att båda hästarna ska fara illa. Min kan som sagt bli hispig om den andra grips av panik. Händer inte alltid, men kan hända.
Borde man ha dem i två transporter?
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Kanske smartast att ha dem i två transporter, ja.

Men om du ska ha dem i samma skulle jag lasta den lättlastade först så går det förhoppningsvids lättare med den andra eftersom kompisen redan står i transporten. Annars kan man hamna i den situationen att när man väl fått in den svårlastade så kanske den är nervös i transporten och då smittar det av sig på den lugna som sedan inte vill gå på.
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Fast jag tänkte nästan tvärt om när jag läste. Den lugna borde vara utom syn- och hörhåll när den svåra lastas, när den är på kan den snälla kliva på. Kan säkert smittas lite av den stressade hästen i transporten, men kan bli ännu värre att vara instängd där innne och få stå i kanske uppåt en timme eller mer och höra bråk och stress och gungningar och stötar på rampen. Visst, då är den på, men det kan ju göra att den inte går på igen nästa gång när det blev så otäckt där inne.

Jag skulle nog först lasta på den bråkiga, kanske med linor eller genom att backa transporten till stalldörren, ge den lite gott i släpet och sedan leda på den snälla och köra iväg, just för att undvika att den lugna får en dålig upplevelse. Eller helt enkelt i två olika transporter.
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Eftesom ni inte ens vet om ni får i häst nr 2, skulle jag definitivt lasta den först. Kul för den "snälla" att stå i transporten, kanske i flera timmar medans ni "bråkar" med nr 2. Eftersom häst nr 2 inte är din (om jag fattat det rätt), skulle jag nog välja 2 olika transporter.
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

När jag ska åka med två hästar brukar jag alltid börja med den som mest van och lättast att lasta. Ofta tycker den oroliga eller ovana hästen att det är mindre otäckt om det redan finns en häst i transporten. Antingen så då den lätte först eller om det finns tillräckligt med folk runt om bägge samtidigt.
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Borde man ha dem i två transporter?

Beror väl framförallt på hur stora de är. Inte alla transporter där 2 storhästar får lov att åka samtidigt med tanke på vikten...beror ju självklart på vad ni har för bil/släp och körkort.


Sen vore det väl dumt att stressa upp den lättlastade och riskera att den skadar sig pga att den andra är rädd.
Det allra bästa vore väl att kunna lastträna i en lugn miljö till häst nr 2 är relativt lugn i transportmiljön.
Om den ev går över bom/hittar på annat så är det ju inte så roligt att ha en stirrig häst till inne i transporten.
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Häst nr 2: Stirrig.Sparkar. Grips ibland av panik i en del situationer och blir då okontaktbar. Svårlastad, nuvarande ägare ej lyckats med lastning i vanlig transport. Stod dock fint i lastbil då de kom hit och gick på och av lätt. Vid lastträning har han kastat sig ut, trampat sönder sig själv och slagit huvudet så det blivit sår.


skulle aldrig ens tänka tanken att lasta en sån häst tillsammans med en annan häst i en och samma transport. för att åka så, ska hästen i fråga först vara helt okomplicerad att lasta och åka på egen hand.
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

skulle aldrig ens tänka tanken att lasta en sån häst tillsammans med en annan häst i en och samma transport. för att åka så, ska hästen i fråga först vara helt okomplicerad att lasta och åka på egen hand.

Håller med!:bow::bow:
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Så kan jag känna också - men så tänker jag på alla de som rekomenderar att man ska använda en transportvan häst för att lära en som är orolig att åka bättre.... Då blir ju situationen sådan att den "lätta" riskerar att råka illa ut...
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Mja, det beror väl på. De gånger vi lastat "svårlastad" häst med en annan häst stående i transporten har den "svårlastade" hästen endast varit stillastående-svår. Inte panik-svår. Det tycker jag är en ganska stor skillnad.

Min kompis ponny kunde ibland vara tveksam och stå stilla i en timme innan han klev på. Han var inte hysterisk utan bara tveksam. Då funkade det ibland bra med en häst i transporten. Men att ha en hysterisk häst som kastar sig omkring och gungar på rampen bakom sig skulle jag aldrig utsätta någon häst för... Då tycker jag att man lasttränar den svåra hästen enskilt och stannar hemma från tävlingar tills den går att lasta smärtfritt.
 
Sv: vilken häst lastar man först?Hispig vs lite lugnare

Så kan jag känna också - men så tänker jag på alla de som rekomenderar att man ska använda en transportvan häst för att lära en som är orolig att åka bättre.... Då blir ju situationen sådan att den "lätta" riskerar att råka illa ut...

Ja exakt. om den lätta får en obehaglig upplevelse så kan det resultera i två svårlastade hästar istället för en.

lastning, och hästens relation till lastning och transport, är ALDRIG konstant, det ska man vara medveten om. det är en oerhört utsatt situation, som är onaturlig för hästen till att börja med. så har man en lugn och fin häst som fungerar att åka, skulle jag aldrig utsätta den för en panik slagen, svårlastad häst. ofta har denna svårlastning/panik dessutom att göra med att det är TRÅNGT i trailern. med en häst till blir det ytterligare trångt och obehagligt för den rädde. Även den som är van, har motstått sitt naturliga behov av rymd och att vara fri från instängdhet. Om man då utsätter den för en sån situation, dvs trångt, med annan häst som är rädd och stressad, riskerar man att utlösa det primära i även den lugna hästen. de är flockdjur och reagerar ofta så att de vill följa med flocken. Pga just flykt behovet, gör det att FLYKT signaler och panik signaler, alltsom oftast i en sån situation, väger betydligt tyngre än lugn från den andra hästindividen.
jag tycker rådet är förlegat och dumt, att använda en annan häst som lastträning. Lastning och transport är ngt som hästindividen måste lära sig att förstå och tolerera på egen hand. för det är en så utsatt situation.

bortkommen: håller absolut med. det är jättestor skillnad, precis som det du illustrerar. men det beror som sagt också på om hästen har problem/tveksamhet inför trailern för att det är trångt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 618
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 629
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 206
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 664
Senast: Tennessee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp