Vilken häst ska jag välja?!?!?

Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Kallbloden brukar galoppera bra tycker jag! Inte ens de som går på travet brukar ha svårt att galoppera under ryttare.

Irländska importer är bussiga allroundhästar men mer lämpade för hoppning än dressyr, särskilt AR.

Välj hästen du blir kär i, annars kommer det aldrig funka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

kl
Nu har jag bestämt mig! Kallblodet får det bli, så nu ska jag bara vänta tills hon kan lämna fölet! :)
Känns väldigt spännande, och tack för alla tankar, det har hjälpt! :)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Spännande, du får lov att lägga in bilder sedan när hon är din! :D
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Vad kul att du bestämt dig, du får väl skriva mer om hur det går sen när hon är hemma :)
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Kallbloden brukar galoppera bra tycker jag! Inte ens de som går på travet brukar ha svårt att galoppera under ryttare.

Irländska importer är bussiga allroundhästar men mer lämpade för hoppning än dressyr, särskilt AR.

Välj hästen du blir kär i, annars kommer det aldrig funka.

Man har väl säkert olika erfarenheter, själv tycker jag å ena sidan inte man kan säga att NÅGON häst är mer lämpad än någon annan för AR, möjligtvis att man kan säga att vissa har mer nytta av det än andra. (stressade, spända hästar t ex).
Å andra sidan kan jag tycka att kallbloden kan behöva en del som inte riktigt finns med i AR-konceptet. Tillräcklig muskelanspänning för att stabilisera vid t ex överrörlighet, tillräckligt med urladdningar för att få utlopp för sitt jobb- och stimulansbehov. Sen tror jag dom blir mycket svårare att rida i den stora böjningen man vill ha för att många inte har den där grundstabiliteten som t ex ett halvblod avlat för ridning med tre grundgångarter (både varm- och kallblodstravare kan ha tölt och pass i sig, pass är väl kanske vanligare bland varmbloden).
Sen behöver man såklart inte bara rida AR, man kan ju pyssla med annat också.
 
Sv: Vilken häst ska jag välja?!?!?

Sorry, missade att du redan har bestämt dig!

Lycka till, hoppas det visar sig vara ett bra val! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 262
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp