Vilken hästsyssla är den värsta för dig?

Hämta rundbal, putta rundbal, tippa rundbal, strippa rundbal, och packa hö från rundbal 😑😑😑.

Vore jag gjord av pengar skulle jag gladeligen lägga ohemula pengar på att få torra småbalar hemkörda. Men det är så få som gör dom och dom är så dyra att jag bara brukar köpa ca 40st på hösten. Sen blir det rundbalsjävlarna.
Skaffa en begagnad balupprullare. Då slipper man strippa balar. Balen kör man med en traktor/maskin med balspjut eller klämma.

Fodra med hel bal i hagen, med en balkupa på?
 
Och alla har tillgång eller ekonomi att köpa lämplig traktor och maskin då tänker du?
Lämplig traktor behöver inte kosta så värst mycket, och håller i decennier med minimal skötsel, och kan säljas igen för ungefär samma peng som man köpte för.

För 40-60 tusen kan man hitta en 70-80 tals traktor med lastare.

Det är vad t.ex. fyrhjuling kostar, men traktor med lastare har så mycket mer möjlig användning.

Det finns ett stort motstånd bland "hästfolk" att skaffa maskinell utrustning för att underlätta arbetet rent generellt.

Att lägga ut slang på marken under sommaren för vatten är nästan alltid möjligt att göra (inte hur långt som helst såklart), men den är inte ovanligt att det bärs vatten även när det vore möjligt med slang.
 
Lämplig traktor behöver inte kosta så värst mycket, och håller i decennier med minimal skötsel, och kan säljas igen för ungefär samma peng som man köpte för.

För 40-60 tusen kan man hitta en 70-80 tals traktor med lastare.

Det är vad t.ex. fyrhjuling kostar, men traktor med lastare har så mycket mer möjlig användning.

Det finns ett stort motstånd bland "hästfolk" att skaffa maskinell utrustning för att underlätta arbetet rent generellt.

Att lägga ut slang på marken under sommaren för vatten är nästan alltid möjligt att göra (inte hur långt som helst såklart), men den är inte ovanligt att det bärs vatten även när det vore möjligt med slang.
Jag har slang, minns inte om den är 75 ellrr 100 meter. Men nu pratade du om rundbalar i det inlägget.
Vilket jag själv för övrigt inte har längre på grund av färre hästar och att jag numera måste ha silage och inte hö.

Men jag tror inte någon med säg tre-fyra hästar alltid tycker det är försvarbart att köpa en traktor för 80k. En sådan ska tankas och underhållas också.
Om man inte kunnat skaka fram de 80k, eller valt att inte strunta i all semester i flera år för att ha råd med det. Eller utan att offra stor del av bufferten man har för när till exempel värmesystemet går sönder 😅
Speciellt inte nu med elpriser och låneräntor.

Här får man gnälla lite trots att man gjort val du inte hade gjort själv ;)
 
Jag blir inget åskmoln men det värsta jag vet är när jag måste göra något hästarna tycker är jobbigt. Veterinären måste vaccinera, ta blodprov (de har PPID så uppföljning varje år) och fixa tänderna och vara närgången och jobbig vid skada/sjukdom. Jag måste ta hand om sår även om det gör ont. Jag måste spruta penicillin även om det är hemskt osv. Sådant är det absolut värsta för mig.

Övrigt har jag inget emot alls men så har jag också haft möjligheten att göra mycket enklare. Jag behöver inte släpa vatten eller annat krångel. För mig är sysslorna runt hästen detsamma som meditation. Jag är så tacksam för att kunna gå ut till mina hästar varje dag och göra samma procedur, dag efter dag, år efter år. Jag lever i min dröm på det viset.
 
Hantera och packa hösilage i rundbal. Speciellt att få ut den i höhäcken för hand även om jag för tillfället "slipper" det då som tacksamma djuren slaktade sin häck. :mad:

Nu dyker gräset upp så dom stora behöver mindre men har ponny som äter året runt (ej fri tillgång) så nu byts sysslan mot att omedelbart slakta balen och sprida runt så det kan torka istället för o bli dåligt. :cautious:

Samt släpa vattendunkar. Hatar! :arghh:
Ända sättet att fixa en gräsfri hage åt ponnierna innebär att dom nu går ca 5min skritt väg bort från stallet. Går inte att dra slang dit men går o ta bilen nästan hela vägen bort. (Ligger på andra sidan ett liiitet kalhygge då ca sista 50m får man gå över stock och sten, men nu har det blivit en stig iaf 🎉)
 
Lämplig traktor behöver inte kosta så värst mycket, och håller i decennier med minimal skötsel, och kan säljas igen för ungefär samma peng som man köpte för.

För 40-60 tusen kan man hitta en 70-80 tals traktor med lastare.

Det är vad t.ex. fyrhjuling kostar, men traktor med lastare har så mycket mer möjlig användning.

Det finns ett stort motstånd bland "hästfolk" att skaffa maskinell utrustning för att underlätta arbetet rent generellt.

Att lägga ut slang på marken under sommaren för vatten är nästan alltid möjligt att göra (inte hur långt som helst såklart), men den är inte ovanligt att det bärs vatten även när det vore möjligt med slang.
För dig kanske det inte är så mycket pengar. För andra är det enorma pengar. Det handlar inte om motstånd för de flesta. Det handlar om att majoriteten hästägare prioriterar bort mycket för att ens kunna ha häst och många har egentligen inte råd om man ska se på hur medelsvensson lever. Att då tycka att man borde... blir bara så märkligt.
 
Skaffa en begagnad balupprullare. Då slipper man strippa balar. Balen kör man med en traktor/maskin med balspjut eller klämma.

Fodra med hel bal i hagen, med en balkupa på?

Har ingen traktor och ingenstans att sätta en upprullare :).

Och pållarna får 1-2 balar i hagen i december (jullov från fodringar för mig) sen får jag banta ner dom igen. Dom är lättfödda och kan inte gå på fri tillgång.
 
Jag tycker egentligen allt med barfotahovar är svinjobbigt men alternativet är ännu sämre. Har typ konstant ångest över min hästs hovar 😅 Men det hänger väl egentligen mer ihop med att jag inte hittat riktigt hur han vill ha sina hovar och vad som får dem och honom att må bäst liksom, sådant är ju alltid jobbigt oavsett område.

I övrigt hade jag önskat att min stallägare fixat marken runt stallet bättre och en fast liten gång till gödselstacken. En regnig skånevinter bär verkligen ingen mark här utanför den hårdgjorda ytan runt stall o ligghall och även den ytan blir i mina ögon för klafsig uppepå. Det är så tungt att mocka och köra skottkärran då och jag vill ha mer torrare ytor för hästarna.

Hade velat ha en riktig klippmaskin att klippa manen i nacken för det blir aldrig snyggt. Men har svårt att motivera att lägga flera tusen på en klippmaskin när jag aldrig klipper resten av hästen längre och den förra maskinen till slut dog.

I övrigt känner jag mest som @TinyWiny, jag älskar verkligen alla sysslorna med hästarna ❤ Vardagen med hästarna är det allra bästa. Eventuell ridning och träning är liksom någon bonus som tillkommer när vi alla önskar det. Det är allt pyssel runtomkring jag har häst för typ.
 
Jag tycker egentligen allt med barfotahovar är svinjobbigt men alternativet är ännu sämre. Har typ konstant ångest över min hästs hovar 😅 Men det hänger väl egentligen mer ihop med att jag inte hittat riktigt hur han vill ha sina hovar och vad som får dem och honom att må bäst liksom, sådant är ju alltid jobbigt oavsett område.

I övrigt hade jag önskat att min stallägare fixat marken runt stallet bättre och en fast liten gång till gödselstacken. En regnig skånevinter bär verkligen ingen mark här utanför den hårdgjorda ytan runt stall o ligghall och även den ytan blir i mina ögon för klafsig uppepå. Det är så tungt att mocka och köra skottkärran då och jag vill ha mer torrare ytor för hästarna.

Hade velat ha en riktig klippmaskin att klippa manen i nacken för det blir aldrig snyggt. Men har svårt att motivera att lägga flera tusen på en klippmaskin när jag aldrig klipper resten av hästen längre och den förra maskinen till slut dog.

I övrigt känner jag mest som @TinyWiny, jag älskar verkligen alla sysslorna med hästarna ❤ Vardagen med hästarna är det allra bästa. Eventuell ridning och träning är liksom någon bonus som tillkommer när vi alla önskar det. Det är allt pyssel runtomkring jag har häst för typ.
Har du testat den från Biltema? Den för hund? Den kostar bara 300 och om du bara ska raka nacken borde den räcka gott och väl. Vet att min kompis (min ponnys fd ägare) helklippte min ponny en gång med den. 😅
 
I övrigt känner jag mest som @TinyWiny, jag älskar verkligen alla sysslorna med hästarna ❤ Vardagen med hästarna är det allra bästa. Eventuell ridning och träning är liksom någon bonus som tillkommer när vi alla önskar det. Det är allt pyssel runtomkring jag har häst för typ.
Hållet helt med. Sysslorna med hästarna tycker jag om men jobbet runt om är det mycket som är blä.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp