Vilken hästsyssla är den värsta för dig?

Cattis_E

Trådstartare
Alla älskar vi våra hästar, men nog finns det väl någon syssla du helst hade velat slippa?
Kan vi ha en tråd där vi berättar om vilken syssla som vi får anstränga oss för att inte bli som ett åskmoln av? Gärna skrivet med glimten i ögat så gott man kan.

Jag börjar.
Klippa tuppkammen (stubbmanen) på fjording.
Att sätta en sax i handen på mig är likvärdigt med att sätta en nybörjare framför ratten på en bil 😇. Vingligt.

Igår skakade busponnyn på sig i precis rätt tillfälle.
Stickiga tagelbitar överallt, inklusive innanför t-shirt och bh 😅. Ni hade nog garvat om ni såg och hörde mig precis då.

Efter 18 år med fjordingar kan man tycka att det borde vara en syssla som alla andra, som man bara gör i farten.
 
Jag verkligen avskyr att brodda. :rage: Hästarna vet precis när de ska rycka till med foten för att brodden ska flyga iväg och helst försvinna. Jag slår alltid upp sår på knogarna och har sällan broddat utan blodvite, speciellt bra på tävling när man får blodfläckar på vita kläderna.

Varje gång jag förbereder för terrängträning ifrågasätter jag varför jag håller på med det här? Och vintras när jag hade två helskodda hästar som behövde broddarna i och ur varannan dag pga vädret. :arghh:
 
Jag tror det var att släpa vattendunkar 100 meter vintertid. Speciellt när det var enda källan till vatten, då det blev minst två vändor med pulka varje dag.. sista året hade vi dragit ut vatten med uppvärmd flottör, vilken lyx! 😍
 
Klippa man.

Är på gränsen till OCD när det gäller att få det rakt och snyggt och kan hålla på i timmar. Happy happy joy joy då när man skaffar en kuse med delad man och får double the fun :meh:
 
Hämta rundbal, putta rundbal, tippa rundbal, strippa rundbal, och packa hö från rundbal 😑😑😑.

Vore jag gjord av pengar skulle jag gladeligen lägga ohemula pengar på att få torra småbalar hemkörda. Men det är så få som gör dom och dom är så dyra att jag bara brukar köpa ca 40st på hösten. Sen blir det rundbalsjävlarna.
 
Köpa hö, kasta ner från skullen för att sedan lasta in i transporten och sedan upp igen för att kasta ner mer och sedan när den är fylld så hem och lasta ur all hö.

Innan var det definitivt att ta in hö som var det värsta men det har jag inte gjort på evigheter nu mer.
 
Team hata rundbalar. Har ändå blivit lite bättre sedan jag börjat köra ut en hel bal åt gången i den stora höhäcken med fri servering, men jag avskyr allting kring hela baxandet ändå. Välta skiten, resa skiten, komma åt skiten när de är staplade kloss intill varandra, få balen att flytta sig 10 cm åt andra hållet när den ska vältas ur för att hamna i rätt vinkel i höhäcken.

Och värst av allt: när man ska få loss hö (eller halm) och det har blivit ojämnt och stråna låser fast sig i varandra på det sadistiska sätt som bara rundbalar från helvetet kan orsaka. Och det tar en mkt tålamodsprövande halvtimme att få loss ett kilo höstrån. Visst, det var inte jättespexigt att asa upp småbalar på höloftet i 30 graders solgass heller förr i världen. Men när det var avklarat så var det ju lugnt i ett år sedan.

Åh, höll på att glömma: och bli av med de fula fula skrymmande plastbergen från rundbalarna. Genom att en gång om året lyckas pricka in de heliga timmar som man har tillåtelse att få köra och lämna ifrån sig eländet någorlunda nära. (jag missade det i år :mad:) Hata hata hata.
 
H
Team hata rundbalar. Har ändå blivit lite bättre sedan jag börjat köra ut en hel bal åt gången i den stora höhäcken med fri servering, men jag avskyr allting kring hela baxandet ändå. Välta skiten, resa skiten, komma åt skiten när de är staplade kloss intill varandra, få balen att flytta sig 10 cm åt andra hållet när den ska vältas ur för att hamna i rätt vinkel i höhäcken.

Och värst av allt: när man ska få loss hö (eller halm) och det har blivit ojämnt och stråna låser fast sig i varandra på det sadistiska sätt som bara rundbalar från helvetet kan orsaka. Och det tar en mkt tålamodsprövande halvtimme att få loss ett kilo höstrån. Visst, det var inte jättespexigt att asa upp småbalar på höloftet i 30 graders solgass heller förr i världen. Men när det var avklarat så var det ju lugnt i ett år sedan.

Åh, höll på att glömma: och bli av med de fula fula skrymmande plastbergen från rundbalarna. Genom att en gång om året lyckas pricka in de heliga timmar som man har tillåtelse att få köra och lämna ifrån sig eländet någorlunda nära. (jag missade det i år :mad:) Hata hata hata.
Håller i och för sig med om höpåsar vissa gånger. Gärna lite fruset silage där stråna är så långa att de vinkts tillbaka lite och håller i varann som om de var rädda att ramla ut för ett stup 🙈. Men manen är värre...😅
 
Klippa man.

Är på gränsen till OCD när det gäller att få det rakt och snyggt och kan hålla på i timmar. Happy happy joy joy då när man skaffar en kuse med delad man och får double the fun :meh:
Haha på sådana låter jag manen växa sig lång 😇
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp