Vilken hästsyssla är den värsta för dig?

Alla älskar vi våra hästar, men nog finns det väl någon syssla du helst hade velat slippa?
Kan vi ha en tråd där vi berättar om vilken syssla som vi får anstränga oss för att inte bli som ett åskmoln av? Gärna skrivet med glimten i ögat så gott man kan.

Jag börjar.
Klippa tuppkammen (stubbmanen) på fjording.
Att sätta en sax i handen på mig är likvärdigt med att sätta en nybörjare framför ratten på en bil 😇. Vingligt.

Igår skakade busponnyn på sig i precis rätt tillfälle.
Stickiga tagelbitar överallt, inklusive innanför t-shirt och bh 😅. Ni hade nog garvat om ni såg och hörde mig precis då.

Efter 18 år med fjordingar kan man tycka att det borde vara en syssla som alla andra, som man bara gör i farten.
Fylla och väga höpåsar! Så dödens tråkigt !
 
En stalltjänstdag på höst/ vinter när man ska täcka de flesta hästarna (ca 18-20 ridskolehästar och 7-8 privathästar, några ska ha benskydd/ boots) släppa ut ca kl 7, fodra, släpa dunkar med vatten till alla hagar, packa en miljard höpåsar, fodra dessa höpåsar 4 ggr/ dag, lägga in kraftfoder i krubborna (som måste göras rent innan om det behövs), mocka åt ridskolehästarna, släppa in vid 16 och vid behov spola av leriga ben eller slå ur styltor, täcka av, sopa stallgångarna, låsa och kontrollera att alla boxar är stängda, alla grimmor är av, nattlampan på, fläkten är av, sadelkammaren är låst och se till att min egen häst har fått mockat och kraftfodret uppmätt och serverat. Hinna/ orka rida är överkurs. Och låsa till omklädningsrummen/cafeterian ca klockan 21. Detta måste man göra en lördag eller söndag/ månad.
 
För dig kanske det inte är så mycket pengar. För andra är det enorma pengar. Det handlar inte om motstånd för de flesta. Det handlar om att majoriteten hästägare prioriterar bort mycket för att ens kunna ha häst och många har egentligen inte råd om man ska se på hur medelsvensson lever. Att då tycka att man borde... blir bara så märkligt.
Kan man lägga 40.000 - 50.000 på en sadel av fint märke, så kanske man kan skaffa maskinell hjälp till delar av vardagssysslorna.

En begagnad balupprullare av typ "Rullman" kostar 10.000 kr.

Precis som man kan skaffa elvärmd värmebalja för vatten till hästarna i hagen för att slippa hantera fruset vatten, om det inte är alldeles orimligt långt till närmaste eluttag. Det går att ha 24 voltskabel som är åtminstone 50 meter lång.

Att ha en gård, med allt vad det innebär, och anse att man inte behöver någon form av traktor eller lastmaskin för allehanda gårdssysslor blir lite konstigt.
Sedan kan man köpa nytt och dyrt för 500.000, eller begagnat för 50.000.

Om ridskolor, och större uthyrare av boxplatser saknar maskinell hjälp, blir det ännu konstigare.
 
Jag är så glad att vårt stall är så lättarbetat! Men att lyckas pricka det jäkla plaståterlämningsfönstret är inte kul.
 
Oroandet. Är den bara oliksidig eller har den ont? Kommer den få fång? Kolik? Ligger inte sadeln lite konstigt? Är den inte lite svullen i benet? Vad är det där för knöl? Är hagkompisarna snälla mot den? Är staketen bra? Tänk om det kommer vildsvin och skrämmer den? Osv i all oändlighet :cautious:
 
Kan man lägga 40.000 - 50.000 på en sadel av fint märke, så kanske man kan skaffa maskinell hjälp till delar av vardagssysslorna.

En begagnad balupprullare av typ "Rullman" kostar 10.000 kr.

Precis som man kan skaffa elvärmd värmebalja för vatten till hästarna i hagen för att slippa hantera fruset vatten, om det inte är alldeles orimligt långt till närmaste eluttag. Det går att ha 24 voltskabel som är åtminstone 50 meter lång.

Att ha en gård, med allt vad det innebär, och anse att man inte behöver någon form av traktor eller lastmaskin för allehanda gårdssysslor blir lite konstigt.
Sedan kan man köpa nytt och dyrt för 500.000, eller begagnat för 50.000.

Om ridskolor, och större uthyrare av boxplatser saknar maskinell hjälp, blir det ännu konstigare.
Aldrig köpt en så dyr sadeln och framför allt har jag ingenstans att förvara en traktor!

Kan hyra in grannen många, många timmar för samma kostnad och dessutom inklusive rätt redskap - betesputs, harv, sådd, sprida gödsel...
Har iofs inte storbalar heller (bara med torv och de kör grannen in åt mig) utan hästarna äter småbalshö :)
 
Alla ni som säger er avsky rundbalar.

Det finns maskinella hjälpmedel för att hantera dessa.

Ja det är jag väl medveten om. Dom kostar mer än mina hästar kostar mig på ett helt år. Mycket mer.

Eftersom jag dessutom bara har 700kg häst så känns det som en väldigt onödig investering.
 
Lämplig traktor behöver inte kosta så värst mycket, och håller i decennier med minimal skötsel, och kan säljas igen för ungefär samma peng som man köpte för.

För 40-60 tusen kan man hitta en 70-80 tals traktor med lastare.

Det är vad t.ex. fyrhjuling kostar, men traktor med lastare har så mycket mer möjlig användning.

Det finns ett stort motstånd bland "hästfolk" att skaffa maskinell utrustning för att underlätta arbetet rent generellt.

Att lägga ut slang på marken under sommaren för vatten är nästan alltid möjligt att göra (inte hur långt som helst såklart), men den är inte ovanligt att det bärs vatten även när det vore möjligt med slang.

Min fyrhjuling är ett ständigt strulande härk som jag fick gratis, och för 40-60 000kr tänkte jag närmaste tiden köpa mig en ny begagnad bil eftersom den jag har har gått 33000 mil och börjar ge upp.

Jag hade gärna haft massa maskiner (helst eldrivna dock), men man får prioritera när man ror runt livet på mycket liten budget.

Höbalarna ska bara flyttas från mitt släp 20m baki ladan, eller om jag får dom levererade så ska dom "bara" upp på en pall och öppnas. Men det är nog jävligt ändå. Om fler sålde små fyrkantsknippen till rimlig kilopeng skulle jag gladeligen lassa höloftet fullt istället.

Min dyraste sadel kostade 6k begagnad och thermobaren tror jag gick på 1500kr.
 
Jag slipper gärna packa höpåsar!
Vatten har jag inget problem med, inte heller en massa andra sysslor som klippa man, vänta på veterinär/hovslagare osv. Men att packa hö är fruktansvärt tråkigt 😩
 
Kan man lägga 40.000 - 50.000 på en sadel av fint märke, så kanske man kan skaffa maskinell hjälp till delar av vardagssysslorna.

En begagnad balupprullare av typ "Rullman" kostar 10.000 kr.

Precis som man kan skaffa elvärmd värmebalja för vatten till hästarna i hagen för att slippa hantera fruset vatten, om det inte är alldeles orimligt långt till närmaste eluttag. Det går att ha 24 voltskabel som är åtminstone 50 meter lång.

Att ha en gård, med allt vad det innebär, och anse att man inte behöver någon form av traktor eller lastmaskin för allehanda gårdssysslor blir lite konstigt.
Sedan kan man köpa nytt och dyrt för 500.000, eller begagnat för 50.000.

Om ridskolor, och större uthyrare av boxplatser saknar maskinell hjälp, blir det ännu konstigare.
Har rapporterat och bett att få denna diskussion utbruten till egen tråd.
 
Vet inte om det skulle klassas som en syssla men den ständiga oron kring att hålla hästen i vettigt hull. Hur känns mankammen? Är fettdepåerna tillbaka nu bra för att de andra i hagen tycker att hästarna behöver mer hö? Hur tjockt lager är det egentligen över revbenen? I perioder dagligt klämmande, kännande, mätande och funderande över hur jag kan begränsa matintaget mer (och samtidigt få i honom de mineraler som behövs) och om det går att öka motionen på ett hanterbart sätt.
 
Har du testat den från Biltema? Den för hund? Den kostar bara 300 och om du bara ska raka nacken borde den räcka gott och väl. Vet att min kompis (min ponnys fd ägare) helklippte min ponny en gång med den. 😅

Japp, har den till kronranden. Den hatar min hästs superbreda mankam och tjocka, hårda tagelstrån 😆
 
Har rapporterat och bett att få denna diskussion utbruten till egen tråd.
Någon får gärna starta en sådan tråd, men jag ser inte varför det inte kan få tas upp i denna tråd.
Jag kommer avvisa denna rapport.

Jag har alltid sett till att det dragits slangar till dit hästarna behöver vatten. Vid något tillfälle hade vi en sommarhage som var väldigt långt från vatten då hade vi en behållare på en vagn efter ett motorfordon för att köra ut vattnet.

Ofta går det att hitta smarta lösningar för att lösa en del av de tråkiga och jobbiga uppgifterna.
Sedan har även jag packat hö i påsar och valt de lite mer arbetskrävande småbalarna just för att minimera behovet i stallet för traktorer och maskiner dagligen.
 
Mocka hage toppar listan. Jag försöker tänka på annat men hjärnan går bara i en loop av ”jag hatar det här, jag hatar det här, jag hatar det här” om och om igen.

Tätt följt av betala, särskilt höga veterinärräkningar när djuret har haft otur när hon tänker.. igen.. 😩
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp