Vilken hästsyssla är den värsta för dig?

Någon får gärna starta en sådan tråd, men jag ser inte varför det inte kan få tas upp i denna tråd.
Jag kommer avvisa denna rapport.

Jag har alltid sett till att det dragits slangar till dit hästarna behöver vatten. Vid något tillfälle hade vi en sommarhage som var väldigt långt från vatten då hade vi en behållare på en vagn efter ett motorfordon för att köra ut vattnet.

Ofta går det att hitta smarta lösningar för att lösa en del av de tråkiga och jobbiga uppgifterna.
Sedan har även jag packat hö i påsar och valt de lite mer arbetskrävande småbalarna just för att minimera behovet i stallet för traktorer och maskiner dagligen.
Okej. Tack för info att du sett rapporten i alla fall.
Har du någon smart lösning på min manklippning också?
Har testat klippmaskinen, men det blir inte heller fint och lika krångligt och jobbigt det. 😅.
 
Vet inte om det skulle klassas som en syssla men den ständiga oron kring att hålla hästen i vettigt hull. Hur känns mankammen? Är fettdepåerna tillbaka nu bra för att de andra i hagen tycker att hästarna behöver mer hö? Hur tjockt lager är det egentligen över revbenen? I perioder dagligt klämmande, kännande, mätande och funderande över hur jag kan begränsa matintaget mer (och samtidigt få i honom de mineraler som behövs) och om det går att öka motionen på ett hanterbart sätt.
Det passar utmärkt i denna tråden. Tycker det är en syssla jag :)
 
Packa och väga hö gör jag inte utan det är hela eller halva balar som läggs på skottkärran som jag kör till hästarna. När jag packade och vägde så brev det för en hel vecka eller mer för att slippa göra det så ofta.
 
Jag hatar att tömma skottkärran och fixa vatten. Då har vi slang ut till hagar sommartid och slang till boxar inne men det får alltid sambon göra
 
Okej. Tack för info att du sett rapporten i alla fall.
Har du någon smart lösning på min manklippning också?
Har testat klippmaskinen, men det blir inte heller fint och lika krångligt och jobbigt det. 😅.
Hitta någon som tycker det är roligt och helst är hyfsat bra på det.
Har du tur hatar den något annat som du gillar så att ni kan byta tjänster eller så får du betala för det.
 
Hitta någon som tycker det är roligt och helst är hyfsat bra på det.
Har du tur hatar den något annat som du gillar så att ni kan byta tjänster eller så får du betala för det.
Jo, den körde jag ett tag när jag bodde i Sigtuna. Tyvärr har kan inte hittat någon bra deal på det här.
Nackdelen med eget där man bara har sina egna hästar. Rör sig inte så mycket folk.

Skaffa en inackordering som gillar manklippning innebär ju mer jobb överlag, sp kanske snällt får stå ut med att vingla runt med saxen 😄
 
Leta tappskor är ingen favorit. Är heller inte jätteförtjust i att fylla torv, vi har lös torv i en container som man fyller med skottkärra. Ett dammigt och tungt nöje!
 
Håller med om att den värsta sysslan är att packa höpåsar. Brukar packa massor en dag tar kanske en timme och 45 minuter till två timmar som sen håller i två dygn. Har försökt att optimera och göra det lättare och inte väga varje påse och så men det tar tid ändå. Sedan har vissa hästar fri tillgång där slipper man ju packandet.
Bästa med sommaren är att det går så fort att packa påsarna. Är så få hästar som behöver då.
Resten av sysslorna har jag försökt göra det lättare. Tex slangar som räcker till hagar. Vattenkoppar i boxarna, inte alla dock men de flesta sen att varje hästägare gör sin del till sin häst fast ett litet antal har även Mockning, men det är inte så betungande. Däremot fylla påsar urk! Brukar sätta på en podd eller musik då känns den sysslan lite roligare.
Brodda hästar, klippa osv som nämnts i tråden tycker jag inte är ett dugg jobbigt. Det går ju av bara farten bara man orkar och inte är sjuk eller så men vid sjukdom är å andra sidan allt skitjobbigt.
 
Jag hatar att klippa. Verkligen hatar det. Småhår överallt, häst som är otålig (typ alla mina har varit det, det kaaaanske beror på att de plockar upp min avsky för det...) och varmt med överdragskläder i början av hösten och kallt med dito mitt i vintern.
Vill ha kinesisk nakenhäst.
 
Min häst går på lösdrift och behöver bara åka dit och ta hand om och rida hästen, har faktiskt saknat lite att fylla höpåsar, mocka hagen och fylla vatten, men nu när jag påminns om hur jobbigt det är så är jag glad att slippa😅
 
Att mocka lösdriften i -20! Har aldrig ägt så mycket vinterkläder.
Är normalt bortskämd med isolerat och uppvärmt stall där man tar av sig jackan när man mockar.
 
Alla älskar vi våra hästar, men nog finns det väl någon syssla du helst hade velat slippa?
Kan vi ha en tråd där vi berättar om vilken syssla som vi får anstränga oss för att inte bli som ett åskmoln av? Gärna skrivet med glimten i ögat så gott man kan.

Jag börjar.
Klippa tuppkammen (stubbmanen) på fjording.
Att sätta en sax i handen på mig är likvärdigt med att sätta en nybörjare framför ratten på en bil 😇. Vingligt.

Igår skakade busponnyn på sig i precis rätt tillfälle.
Stickiga tagelbitar överallt, inklusive innanför t-shirt och bh 😅. Ni hade nog garvat om ni såg och hörde mig precis då.

Efter 18 år med fjordingar kan man tycka att det borde vara en syssla som alla andra, som man bara gör i farten.
Ingen😳 Jag älskar mina hästar och allt som hör till 🥰
 
Japp +1.
Jag tänkte först packa höpåsar men barfotabootsen är förfärliga, packar hellre 30 höpåsar än sätter på fyra barfotaboots.
Taget! Nu måste vi hitta gemensamt stall!
Vilka möjligheter jag börjar ana här :cool: jag kan ta både boots och vatten, mot att jag slipper all hantering av hö whatsoever (fodring går dock bra) :D
 
Morgenforing (kroppen min tåler ikke å stå opp kl 6 for å være i stallen til 7. Men møkke ute er også høyt på listen.
 
Kan man lägga 40.000 - 50.000 på en sadel av fint märke, så kanske man kan skaffa maskinell hjälp till delar av vardagssysslorna.

En begagnad balupprullare av typ "Rullman" kostar 10.000 kr.

Precis som man kan skaffa elvärmd värmebalja för vatten till hästarna i hagen för att slippa hantera fruset vatten, om det inte är alldeles orimligt långt till närmaste eluttag. Det går att ha 24 voltskabel som är åtminstone 50 meter lång.

Att ha en gård, med allt vad det innebär, och anse att man inte behöver någon form av traktor eller lastmaskin för allehanda gårdssysslor blir lite konstigt.
Sedan kan man köpa nytt och dyrt för 500.000, eller begagnat för 50.000.

Om ridskolor, och större uthyrare av boxplatser saknar maskinell hjälp, blir det ännu konstigare.
Alla har sin egen verklighet att förhålla sig till.
Vi har medvetet valt bort egen traktor eftersom det är väldigt mycket billigare att betala grannar för att göra det som behöver göras. Det skulle garanterat underlätta med en egen traktor men vi har andra hål att stoppa våra pengar i, som är betydligt viktigare för oss.
Det jag tycker blir lite konstigt, för att använda dina ord, är när någon tar sig friheten att skriva folk på näsan vad de måste ha för att de råkar bo på en gård av någon storlek.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp