Vilken hästsyssla är den värsta för dig?

Jag blir ändå lite förvånad att så många nämner olika dagliga sysslor som den värsta hästsysslan.
Mycket av det tycker jag går av bara farten, utom de dagar något strular då. Sedan kan det ju vara mer eller mindre energikrävande sysslor.

Allra värst tycker jag som sagt är manen, vilket jag som tur är slipper göra varje dag i alla fall, vad drygt det vore om jag fick slåss med det varje dag 😅.
 
Mocka hagen när höst-/vinter-/vår-leran är bottenlös och man måste fösa skottkärran framför sig för att däcket är så fullt med lera att det slutar rulla.
I skenet av en pannlampa.

Packa hö. Vet inte varför jag tycker det är så jobbigt egentligen. Kanske för att det är tungt och man får bös överallt som kliar.
 
Smörja utrustning!!! Blääääää..... O_o😅
Jag kan smörja utrustningen om du kan hantera äckliga, leriga och dyblöta täcken, tillhörande benskydd och ben som ska spolas 😅 älskar att smörja utrustning och använda konstiga smörjor från Tyskland som får lädret att glänsa och polera bet och stigbyglar med sprenger ❤️
 
Jag blir lite förvånad att flera tycker det här med att hantera andras hästar är ett aber, jag gillar liksom hästar rent generellt och har väl bara haft tur att alla våra (10) är vettiga och om inte iallafall lättfostrade. :)
 
Jag kan smörja utrustningen om du kan hantera äckliga, leriga och dyblöta täcken, tillhörande benskydd och ben som ska spolas 😅 älskar att smörja utrustning och använda konstiga smörjor från Tyskland som får lädret att glänsa och polera bet och stigbyglar med sprenger ❤️
Taget! :up::rofl:
 
Jag blir lite förvånad att flera tycker det här med att hantera andras hästar är ett aber, jag gillar liksom hästar rent generellt och har väl bara haft tur att alla våra (10) är vettiga och om inte iallafall lättfostrade. :)
90% av andras hästar har jag inget problem med, men de sista 10%… Senast var det en treåring som var riktigt oberäknelig. Kunde resa sig på bakbenen, frysa fast i marken eller bita en. Bet mig ordentligt (till synes helt oprovocerat) i armen en gång, hade bitit ägaren i huvudet. Det var lite för spännande på morgonen när den skulle ut i hagen…
 
Täcken. Jag hatar täcken. Jag för ett lågintensivt krig mot min dotter som hävdar att hon behöver klippa sina hästar (helst helklippa) för att kunna träna. Jag hävdar att det räcker att klippa LITE, så att de fortfarande kan gå utan täcke och kanske bara ha ett regntäcke när det på riktigt är dåligt väder. Inget gehör för det ännu, så jag står och svär över täckesjävlarna varje vinter!

Till saken hör att vi har islandshästar, så om man bara klipper lite (eller inte alls) så klarar de sig utmärkt utan täcke!
Din dotter kanske tycker som jag, att det är bra mycket jobbigare att hantera vinterpäls än täcken🤪
 
Din dotter kanske tycker som jag, att det är bra mycket jobbigare att hantera vinterpäls än täcken🤪
Mmm... finns ju mellanlägen tänker jag. Min häst halvklipptes i oktober (var ju supervarm höst) och har liksom klarat sig med ett tunnare regntäcke de dagar som det varit på riktigt dåligt väder. Men det är klart - på en islandhäst tar fällningen TID om man inte klipper, min häst brukar vara klar till midsommar, typ :D
 
Mmm... finns ju mellanlägen tänker jag. Min häst halvklipptes i oktober (var ju supervarm höst) och har liksom klarat sig med ett tunnare regntäcke de dagar som det varit på riktigt dåligt väder. Men det är klart - på en islandhäst tar fällningen TID om man inte klipper, min häst brukar vara klar till midsommar, typ :D
Jag vill inte ha något mellanläge. All jäkla päls ska bort!🤪
Jag tycker vinterpälsen är jobbig under vintern, och sen är det ännu värre på våren när den ska bort😅
Men jag tycker inte att täcken är jobbigt överhuvudtaget.
 
Mmm... finns ju mellanlägen tänker jag. Min häst halvklipptes i oktober (var ju supervarm höst) och har liksom klarat sig med ett tunnare regntäcke de dagar som det varit på riktigt dåligt väder. Men det är klart - på en islandhäst tar fällningen TID om man inte klipper, min häst brukar vara klar till midsommar, typ :D
Ja alltså jag får frispel på att det ALDRIG TAR SLUT 🤯 stod senast igår och tog bort rejält med lös päls med furminatorn. Då har han fällt sen i typ januari-februari :cautious: räknar med någon månad med sommarpäls innan han säkert ska börja sätta vinterpäls igen :mad:

Köpte ett tjockt 200-300g stalltäcke på Marketplace i våras för att kunna slippa detta elände i vinter :idea::angel:
 
Ja alltså jag får frispel på att det ALDRIG TAR SLUT 🤯 stod senast igår och tog bort rejält med lös päls med furminatorn. Då har han fällt sen i typ januari-februari :cautious: räknar med någon månad med sommarpäls innan han säkert ska börja sätta vinterpäls igen :mad:

Köpte ett tjockt 200-300g stalltäcke på Marketplace i våras för att kunna slippa detta elände i vinter :idea::angel:
Tycker lite synd om hästarna när det tar sån tid att bli av med pälsen. Måste vara jobbigt för dem att vara så varma när våren och sommaren kommer!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Renovera badrum
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp