Vilken hane till korsningstik?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag ska köpa valp nu i höst och vill också veta om föräldrarna och ännu längre bakåt. Därför väljer jag en renrasig hund; jag har gjort en egen liten stamtavla för tre generationer bakåt med resultat på olika mentalutvärderingar, olika typer av meriter(bruks, lydnad, agility) och hälsoresultat inte bara för hundarna som finns i min kommande valps stamtavla utan för deras syskon och avkommor. Alla officiella resultat, bra som dåliga, har jag kunnat lista just tack vare att det är en renras.

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga att man gillar blandraser bättre än renraser överlag(enskilda individer är en annan femma). Med en blandras kan man aldrig vara säker på vad man får för en hund.

Du vill bara ta en kull men är du medveten om att en tik av en större ras kan få mer än tio valpar? Kan du hitta så många hem åt hundar som riskerar att bli väldigt krävande? Att ta en kull på sin hund för att man älskar valpar och vill ha en hund till är väldigt dåliga skäl till att sätta massa nya liv till världen, hundliv vars framtid ser rätt osäker ut.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

En hund som blir rädd för plastpåsar har knappast inom aveln att göra.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Varför skulle jag köpa hund på blocket? Jag hade inte tänkt sälja någon på blocket för det första.

Jag tänker inte upprepa vad de tidigare sagt, eftersom det redan är sagt -men har en egen liten kommentar.
Har du köpare på alla ev valpar? Du tänkte behålla 2st själv och sen en till mormor och en till morbror.. men resten då? Det kan ju bli både färre och fler. Som exempel blev mina föräldrars hanhund pappa till en kull i augusti (för de som undrar så är det ingen hemmaavel utan både tik och hane har genomgått alla möjliga tester och kenneln nyss fått SKKs bruksuppfödarpris), och denna kull blev 11(!) valpar, en dödfödd -så 10st valpar att hitta hem till, det är inte så bara... Bara något att ha med sig.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Håller med alla som svarat i den här tråden, och vill också särskilt poängtera risken för många valpar.
En vän till mej fick för en tid sen valpar på sin tik (tjuvparning mellan henoms egna hundar, vilket man ju kan tycka vad man vill om :grin: ) och tiken fick 9 levande valpar. Två stycken är kvar, och de är långt över leveransklara, och inte i närheten av att hitta egna hem trots flera annonseringar på blocket. De hade bara TUR att det bara blev två över!

Jag håller också med Svejsa
Jag har ingenting emot blandraser men blandrasuppfödning däremot är en annan femma.

samt ... ja alla andra.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Avlar gör man för att utveckla en ras till det bättre. Inte för att man gillar valpar.

Sen är det bra om man är vuxen själv också.

T.o.m. folk med fina renrasiga valpar har svårt att bli av med alla ifall det föds 10. Sen kan de plötsligt behöva återplaceras också.


Sen tar vi det igen. Har man inte råd att sköta en katt ska man inte skaffa mera hundar.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Allt är ju redan sagt men tänk på att både schäfrar och belgiska vallhundar ofta får stora kullar. Min malinois fick 12 valpar i sin första kull. Det är inte helt lätt att hitta så många hem till brukshundsblandisar.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Det ska bli aktiva valpar som gärna går långrundor och håller igång hela dagen men som inte blir sönderstressade utav att man tar det lugnt en dag. De ska vara snälla, lätta i psyket och inte "säga emot".

Så, Rakryggad schäfer eller Belgisk Vallhund?

Är detta vad du är ute efter kanske du inte skall syssla med två av de mest aktiva och krävande raserna i världen?

En bra schäfer eller belgisk vallhund är röntgad, mentalbeskriven, ev. korad och tävlad i elitklass, en sådan hund kommer antagligen inte vara tillgänglig för blandrasavel så det som finns tillgängligt för dig är medelmåttorna och varför skapa fler medelmåttor?

Schäfer och belgiska vallhundar är arbetade hundar som man endast skall ha om man är intresserad av tävling eller har hunden till tjänst. Det är inte lämpliga endast som sällskapshundar.

Hitta en ras som du gillar, lär dig om den under flera år och sen OM du råkar ha fått tag på en kanontik då kan du ta valpar.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Vad är målet med denna valpkullen? Med tanke på att du inte ens vet vad du vill använda för hane. Känns som den klassiska att man bara vill ha söta valpar efter sin tik.

Att avla fram hundar är något jag tycker man ska ta seriöst på. Därför tycker jag vi låter de duktiga uppfödarna sköta det som faktiskt lägger ner mycket tid och pengar på att avla fram bra rasexemplar.

Jag tycker du ska leta upp en bra kennel av den rasen du vill ha och köpa en valp istället.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Det heter väl bruksschäfer? Fattar vad du menar men eftersom ts uppenbarligen inte vet skillnad borde hon inte avla över huvudtaget!
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Hmmmmm, jag tror att jag hade valt.... INGEN av dem. Satt mig ned och tagit en rejäl funderare och sedan insett hur många vettiga och välmotiverade svar jag fått och därefter bestämt mig för att helt enkelt låta bli att avla fram valpar som har potential att bli hur mycket hund som hellst (till ingen nytta).

Se din del i det hela och försök att förstå vad konsekvenserna av ditt handlande kan tänkas bli!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 336
Senast: Vovve
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 113
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp