Vilken hane till korsningstik?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken hane till korsningstik?

KL

Jag blir bara så trött när jag läser sådana här trådar.
När ska folk sluta bry sig om sig själva, göra saker för egen vinning och inte tänka på djuren?
Ja, renraser har ärftliga sjukdomar och det finns ingen absolut garanti att en renras inte drabbas av tex HD.
Skillnaden mellan blandras och renrasavel är att med renras så gör man vad man kan för att få fram friska hundar.

Vad f*n rent ut sagt ger dig rätten, TS, att avla fram valpar som du inte gjort vad du kan för att minska risker för sjukdomar?

Jag har själv blandraser, min vuxna är den bästa hund jag någonsin kommer ha.
En helt otrolig hund, gudasnäll, harmonisk men samtidigt en sjuhelsikes arbetsmaskin som jag tog hem dubbel DM titel med för en vecka sen.
Men, hon har kraftig HD. Hon har iprincip inga höftskålar. Hon kan inte busaed andra hundar, hon kan inte träna sök, som hon fullkomligt älskar.
Det gör så ont i mig att hon inte kan få göra det hon älskar.
Det kommer komma en dag, tidigare än den borde, som jag måste ta ett fruktansvärt tungt beslut.
Det är inte rätt mot varken hund eller ägare att medvetet strunta i att arbeta för friskare hundar.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Måste man vilja ha renrasig hund för att vara seriös hundmänniska?

Nej.

Men man är oseriös om man avlar på blandraser. En seriös uppfödare lägger ner tid, energi och massvis med pengar på att få sin tik/hane testad, korad och meriterad.

Jag vet en del som tävlar lydnad och är mycket seriösa med sina blandraser. Men de skulle aldrig komma på tanken att avla med dom.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Det går aldrig att komma ifrån att de som köper renrasiga hundar från en etablerad uppfödare är mer seriösa.

:confused: Hur menar du här ? Jag då som har en blandras o en renras? är jag halvseriös då ;)
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Kopierat från ditt svar:

Ursäkta om jag låter fördomsfull, men vad ska mormor med en aktiv brukshundsblandning till? är hon en aktiv hundmänniska?

Så jag som är 48 år och kan faktiskt vara mormor/farmor då jag har tre barn mellan 22 och 28 år ska alltså känna mig gammal och gaggig och nu då sälja min 2åriga schäferhane?? För enligt dig är jag alltså för gammal att äga en bruksras???

Herrejävlar vilken syn du har på ålder...

Jag ÄR (åtminstone snart) 48 år och mormor till både en 7-åring och en 2-åring och har två aktiva hundar:D

Dock tycker jag inte man ska sätta fler suspekta blandraser till världen.....
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Min mormor är 87 så jag skulle inte vilja se henne med en aktiv brukshund. Och defenitivt inte en blandras av några aktiva brukshundar.

Hon är dock en naturbegåvning och alla hundar vi haft har älskat henne och desutom lydigt hennes minsta vink. Kanske märker de att hon är gammal och skör :)
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Det där påståendet är ju bara urlöjlig.
Jag har två blandraser men är mer än seriös med mitt hunägande.
Det är individen jag fastnat för och inte rasen.
Mina hundar har det jag söker efter i en familjemedlem men även som tränings och tävlingshund, som mina är.
Det har råkat bli två blandraser av olika orsaker, men jag stödjer för det inte blandrasavel. Skulle inte betala en sådan uppf. För en valp. Däremot har jag inget emot att ta sig an omplaceringar, vilket är det jag gjort. Hundarna behöver ju ett hem och varför är inte en blandras lika mkt värd ett bra seiöst hem som en renras. Individerna passade ju mig.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Det där påståendet är ju bara urlöjlig.
+ martha

Kan inte den som skrev påståendet ha syftat på de som betalar pengar till en uppfödare för en blandrasvalp? I den kategorin kan iaf jag tänka mig att det finns betydligt fler oseriösa köpare men självklart finns undantag. 9 av 10 köper väl en blandrasvalp för att det är billigare i inköp utan att ta reda på så mycket om vad hunden kan tänkas kräva, vilken hälsobakgrund och mentalbakgrund den har osv.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag hoppas ju att det menades så.
För isåfall förstår jag tanken.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag har haft några blandisar, men de är inte köpta som valpar av uppfödaren, de har varit mer eller mindre vuxna o har behövt ett hem.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Spela krona och klave?

Eller så kan du, eftersom du tycker bäst om blandraser, välja en tredje ras. Trots allt är belgare och schäfrar lika i mycket, amstaffblandningar är visst på modet idag?
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

"Ni" är väldigt mogna ....Varför förnedra en ung flicka och hennes släkt ? Ärligt alltså ....
...är det roligt ?
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Nivån på hundbuke?????
Ja, tyvärr! Förlöjliga om det går:crazy:

*Jenny* Som inte gillar blandrasavel, men orkar inte dumkalla någon för det:crazy:
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Det här är väl lite onödigt va? Att förlöjliga hjälper sällan. Kom med ren fakta istället, då kan man iaf lära sig något.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Jag håller med, det finns tillräckligt mycket välgrundade argument som man kan framföra mot blandrasavel(utom ren prestationsavel, men de som pysslar med sådant behöver inte ställa frågor på hundforum). Börjar man förlöjliga och håna riskerar man att inte få något gensvar alls utan personen i fråga får vatten på sin kvarn om "snobbigt renrasfolk" och tar inte till sig de seriösa svar den fått.
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

:confused: Hur menar du här ? Jag då som har en blandras o en renras? är jag halvseriös då ;)

:)

Nej, min tanke är att de som kontaktar uppfödare och har valt en ras förhoppningsvis har ett mer genomtänkt hundköp på gång än en del av de som köper en "gullig blandrasvalp" på Blocket.

Sen finns det förstås seriösa blandrasägare också, jag själv är ju en... :p
Men jag är mycket tveksam till att köpa en blandrasvalp. Min lilla tös är ju en vandringspokal som ingen velat ha... :cry:
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Kopierat från ditt svar:

Ursäkta om jag låter fördomsfull, men vad ska mormor med en aktiv brukshundsblandning till? är hon en aktiv hundmänniska?

Så jag som är 48 år och kan faktiskt vara mormor/farmor då jag har tre barn mellan 22 och 28 år ska alltså känna mig gammal och gaggig och nu då sälja min 2åriga schäferhane?? För enligt dig är jag alltså för gammal att äga en bruksras???

Herrejävlar vilken syn du har på ålder...

Dotterns farmor är nyss fyllda 60, har två rottisar och är hundförare i Hemvärnet :D Fast nu säger hon att den yngre, som är 3½ år blir hennes sista brukshund, då hon har begynnande reumatism (svärmor alltså, hunden är kärnfrisk).
 
Sv: Vilken hane till korsningstik?

Samma person har fått så mycket fakta i andra trådar att det inte finns mer att ge. Man blir trött på upprepningarna, faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 332
Senast: Vovve
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 108
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp