vilken hästtransport är bäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare familjen h
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 9 670
F

familjen h

Vi funderar på att köpa vår första hästtransport. Vi funderar i första hand på en ny Atec Starline Diamond eller en Thule Diamant frontlastad 09. Någon som har erfarenheter av dessa ?

Sv: vilken hästtransport är bäst

Jag har ingen erfarenhet av just dessa, men jag skulle helt klart gå på en glasfibervagn! Det säkraste du kan ha i väggarna, om olyckan är framme.

Jag har haft en gammal Diamant när de hette Star Trailer, tycker de är kanon!

Har just nu ett Tranesläp som jag också tycker är underbar men funderar på att köpa en byare Diamant med fronturlastning igen då jag har en häst som fungerar bättre med det och mitt Trane har ingen fronturlastning tyvärr.

Annars gillar jag Boj släpen väldigt mycket :)

Kolla tillgängligheten med reservdelar innan ni väljer släp. Även om du nu köper ett nytt släp så kan saker gå sönder väldigt fort och då är det inte roligt om det inte går att laga på hemmaplan.

Vet inget om första märket men jag är grymt nöjd med mitt Star (thule) Diamant släp med fronturlastning. Haft det i många år nu.:love:

vad är bäst? vad har du för behov? alla anser ju att de har bäst lösning på problemet (transportera häst).

ställ upp en kravmatris (typ pugh metoden) och vikta kriterierna, jämför sedan resp vagn mot den favoriten du har och jämför resultaten..

att titta på bilprovningens statistik för att se vilken/vilka vagnar som går igenom med flest/minst anmärkningar kan ju också vara av vikt.

Vilken hästtransport som är bäst beror ju på vilka behov DU har. (och din häst med såklart men alla nya transporter som säljs idag är byggda med hög komfort för pållarna, bra ventilation och golv som håller).

När jag valde släp så tänkte jag främst på att det skulle uppfylla detta:

*bra ventilation
*bredåkning möjlig
*inbyggd sadelkammare
*skötardörren på höger sida
*boogie
*ej rullgardin som 'överlucka' bak

Jag hittade mitt drömsläp hos europasläpet (Thiel) och dom byggs efter beställning så det är ju viss väntetid när man beställt sitt släp. Finns ett par detaljer dock som jag inte gillar ändå, men även detaljer som visat sig vara bättre än förväntat! :)

11777967.jpg

Thulefabriken säljer ut de sista Thule Safir nu till superpris nu!
Ska tydligen sluta tillverkas!

Vi kör med Star Trailer och Thule Star Trailer, Diamanten är lite bredare, men annars tror jag det är helt likadan transport och jag kan absolut rekommendera dem!

Vart har du fått dessa uppgifter ifrån?
jag har varit hos återförsäljare o tittat på just den och det var ju konstigt att de inte sa att de ska sluta tillverka den då.

Försäljaren på Thulefabriken sa så i veckan.Blev erbjuden en Thule Safir till mkt bra pris ,men jag valde en Royal istället,då jag hellre vill ha sadelkammare på utsidan,då det ger mer plats!

jaha, då kanske jag ska kontakta dem igen.
jag tittade på en diamant och då sa han att de har sparat just den för att det är enda modellen med fronturlastning, och det var just fronturlastning jag sökte.
konstigt att han inte sa att de hade extra pis på safiren då..

Nu har vi bestämt oss efter en del beslutsvånda. Det är ju inte så lätt när man är ganska grön i branschen, och alla försäljare talar sig varma för just sin produkt och klankar ner på andras.....:grin:.... Men nu har vi som sagt tagit beslut om att köpa en Thule Prestige, och hoppas att det blev ett bra beslut.....

Varför är det inte bra med rullgardin ?!

Jag måst säga att jag har ändrat min uppfattning om rullgardin. Var helt bestämd med att jag skulle byta ut den när jag köpte släp, mot en fast lucka. Vilket visade sig sedan inte gick, det måste man beställa innnan tillverkning. Men, men.. jag trodde nog att det skulle blåsa och fladdra i den, och sedan tyckte jag att den var ful..:o
Men nu har jag ändrat uppfattning! Den är betydligt tystare än en lucka som skallrar, när man åker. Och ger bättre ventilation och mindre drag. Däremot måste man komma ihåg att hästarna inte är vana vid ljudet när man drar ner eller släpper upp gardinen! Skrämmde en häst rejält första gången...:cry:
Men efter det misstaget har vi nu lärt oss att dra sakta och prata med hästarna samtidigt, och det fungerar utmärkt, dock måste jag ha med mig en pall i bilen, för jag når inte att dra ner den annars:D

Hoppas ni blir nöjda med ert köp!

Jag gillar inte tanken på rullgardin... Ibland kör jag föl/unghästar löst dessutom och då känns det inte tryggt.

mia_t: min baklucka skallrar inte då det är gummilist mot gummilist och luckan "låses fast" tight intill rampen.

Vad skönt för dig! själv har jag inte haft turen att ha gummilister, trots fina dyra transporter ;)
Och jag var fast övertygad om att rullis var skit. Men har som sagt ändrat mig.. Fast den är verkligen skitful :D :D

Liknande trådar

Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
350
Senast: lillan222
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 905
Senast: Murray
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
1 077
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad läser du just nu?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur