Vilken hingst?

F

Foxy_Escada

jag har köpt ett nytt sto som jag ska använda till avel vid sidan av mitt andra sto. Det är bara så att jag inte vet vilken hingst jag ska använda:confused: :confused:
Hon är 164 i mkh, fux med bläs, lätt i typen och mycket högrest. stoet är e. biggles-magini och ska användas till dressyr. jag skulle vilja förbättra benställnigen och gångarterna hos henne, och det är viktigt att hingsten har ett bra lynne. priset spelar ingen roll, jag vill ha en topphäst!! snälla hjälp mig!
 
Sv: Vilken hingst?

En av mina favorithingstar med ett mycket gott lynne som han förärver ( jag känner tre avkommor förutom min egen) är Bocelli. Han har mycket goda gångarter och fick 8:a på sin benställning vid bruks med kommentaren "obetydligt tåtrång fram", totalpoäng 88899, riden gångarter 989.
Hans egna meriter på tävlingsbanan är att han har gått unghäst VMsom 5 och 6 åring och han har nu vunnit MsvA dressyr och är kvalad till 7-årschampionatet i Falsterbo i sommar.
 
Sv: Vilken hingst?

Black coffee.. bättre svensk stam får man leta efter! O helt underbar ha ha o göra med, läcker!! bra gång 899
 
Sv: Vilken hingst?

Skulle hellre ta halvbrorsan Lambourghini eller Hermes, om du är ute efter en ren svensktammad hingst. Annars är väl Don Primero ett säkert kort för gångarter.

till TS - intressant stam, väldigt mycket Magini i den där märren !
 
Sv: Vilken hingst?

Med den stammen har hon redan Utrillo i sig 4 gånger inklusive Magini två gånger, så jag skulle undvika Utrillo-blod om jag var du. Passa på och använd Don Primero medan han fortfarande finns tillgänglig!
 
Sv: Vilken hingst?

jo, det är mycket magini. min tränare trodde först att det skulle bli problem eftersom hon va så nära besläktad med både mor å far, men hon är helt underbar!

och till missFideli:
biggles är efter briar
 
Sv: Vilken hingst?

har dessa hingstar någon hemsida? tack så mycket för alla svar! det är ju inte LÄTT att välja hingst, men vad kul det är!
 
Sv: Vilken hingst?

Alla hingstar du fått förslag på utom Don Primero har Utrillo i sig.
 
Sv: Vilken hingst?

elle12 skrev:
En av mina favorithingstar med ett mycket gott lynne som han förärver ( jag känner tre avkommor förutom min egen) är Bocelli. Han har mycket goda gångarter och fick 8:a på sin benställning vid bruks med kommentaren "obetydligt tåtrång fram", totalpoäng 88899, riden gångarter 989.
Hans egna meriter på tävlingsbanan är att han har gått unghäst VMsom 5 och 6 åring och han har nu vunnit MsvA dressyr och är kvalad till 7-årschampionatet i Falsterbo i sommar.
är lite inne på Bocelli, men jag undrar om det är en bra idé att ta en hingst som är tåtrång även om det stod ''obetydligt'' när jag vill förbättra benställnigen?
 
Sv: Vilken hingst?

Dionysos, Topasch o First Wish är hingstar som man ska satsa på, deras avkommor förutom First Wish(Är ju ny) har gett supertrevliga hästar med mycket luft superb extriör och supertrevliga huvuden!
 
Sv: Vilken hingst?

Toopasch rekommenderades väl till ston med stabilt temperament - och den här TrådSkaparen ville ha någon med stabilt psyke så den rekommendation håller jag inte med om.

Jag håller fortfarande på Don Primero, han är elit och vi vet inte hur länge till han kommer att finnas..
 
Sv: Vilken hingst?

Det finns ju fina importsemin hingstar som t ex Riccione,Royal Dance
båda mkt korrekta i exteriören ädla,mkt säker förärvning dessutom.
Super gång och bra temp.Ingen har många avkommor i Sverige ännu,det kan ju vara lite roligt oxå!!

bara en ide

barb
 
Sv: Vilken hingst?

Foxy_Escada skrev:
är lite inne på Bocelli, men jag undrar om det är en bra idé att ta en hingst som är tåtrång även om det stod ''obetydligt'' när jag vill förbättra benställnigen?

Han har inte förärvt sin obetydliga tåtrånghet till de hästar jag har sett, men visst säker kan man aldrig vara. Du kan läsa mer om Bocelli på www.gransbostuteri.com
 
Sv: Vilken hingst?

Highlight har gett många fina avkommor! Han är dessutom världens snällaste & gulligaste häst! :love:

Kolla på www.millegarne.com där finns mer info om honom & de andra hingstarna som också är toppenfina!
 
Sv: Vilken hingst?

tack för alla svar!!jag har tillslut bestämt mig för att ta Don Primero, han har bra gångarter/psyke/benställning och nerärver oftast detta. jag har diskuterat mitt val med kunniga personer och de tycker att han skulle passa bra till mitt sto! jag hoppas på ett hingstföl, men det spelar ju ingen roll. tack än en gång!!
 
Sv: Vilken hingst?

jag kan inte förså att du köpte en sådan häst!! det är ju uppenbart att hästen måste ha lynnesfel med tanke på hennes stam, och att avla vidare på henne skulle jag absolut inte rekomendera!! don primero är en bra hingst, coh jag hoppas att du får ett fint föl trots förutsättnigarna
 
Sv: Vilken hingst?

Oj, oj, oj vad avundsjukan dryper i alla dina fem(!) trådsvar! :p Hoppas ingen tar dig på allt för stort allvar! :rofl:
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp