Vilken Hingst??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mika17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 152
  • Visningar Visningar 12 212
Sv: Vilken Hingst??

Menar du på allvar att du nu i JULI börjar leta hingst till ditt sto som du skall betäcka i år???

då jag personligen tycker att halvbloden är dressyrhästar. har funderat på antingen P.R.E andalusier, hannoveranare eller liknande..

En del halvblod är mer lämpade som dressyrhästar och andra som hopphästar och en del är duktiga i både ock, som inom många andra raser. P.R.E används väl mest till dressyr:smirk: och Hannoveranarna förärver både gångarter och hoppförmåga har de kommit fram till;)

Tex....
http://www.flyinge.com/

.. det är lika mycket arbete med vilken unghäst du faktiskt har det är faktiskt inte någon större skillnad på ett vbl och en häst av annan ras de blir vad man gör dom till..
Men då är det ju jätte-enkelt! Ta vilken hingst av vilken ras som helst, avkomman blir ju till vad du gör den till och blir den inte det så är det ju du som gjort ngt fel. :idea:

Hanoveranaren är en varmblodig ridhäst, precis som det svenska är.

Jag vet inte heller vilken ras du tycker är mer allround än halvbloden?

Om du tycker att halvbloden är för mycket dressyr, vad menar du då att P.R.E är?

Jeg tycker P.R.E. er et godt val, men det er nog fordi jeg elsker denne ras :D
Jeg forstår ikke hvorfor noen henger seg opp i at hun inte vil bruke et halvblod. Det er ikke alle som liker halvblods like godt, det er vel ikke noe fel med det?
P.R.E. er utrolig fine allround-hester, de har mycket mildt og godt gemytt, de har blitt benyttet i korsningsavel i spanien i mange år, og beviselig gir dom mycket gode avkommer med både fullblod, arabere, kallblod etc., dom er (i mitt syn) utrolig vakre og har en enorm utstrålning.

Det finns jo mange P.R.E. hingster i Sverige, av forskjellig str og typ, så du finner sikkert en du liker, og som passer ditt sto!

Lykke til i leting etter hingst :)

Hej Irene!!
skönt att någon har en positvi inställning till att man inte alltid vill använda sig av halvbloden utan vill blanda in lite annat i hästen.. min häst är som sagt ´ganksa lätt i typen o jag ville då han in en lite grövre häst med lite mer "show" i steget.. jag har nog hittat min favorit antingen så blir det Carabiniero II eller Diestro.. men kan inte bestämma mig båda är fina..

visst men halvbloden börjar bli "överavlade" om man säger så.. eller det är min personliga åsikt så jag vet att förmodligen inte många håller med mig.. så jag vill använda mig av en häst med ett högre och "showigare" steg eftersom att vbl vanligtvis har lite plattare steg.. men inte mitt sto ointe sådär överdrivet platt iaf..

Menar du på allvar att du nu i JULI börjar leta hingst till ditt sto som du skall betäcka i år???

Det kan faktist finnas flera orsaker som vi inte vet om. Och därför letas det hingst nu.

Bor man vid polcirkeln så kanske märra inte kommer igång förrän så här sent.

Sedan finns det en positiv grej i det hela.

Priser på hingstarna kan vara förhandlingsbara :idea:

AM

Du ju betäcka vad du villl med vad du vill.
Men jag undrar fortfarande varför du tycker att halvblod är mindre allround än en PRE eller vad du nu vill ha.

Ingen har väl problem med att du inte vill andända halvblod - men din åsikt kan nog ses som rätt ogrundad. Att halvblod inte är tillräckligt allround och att de är överavlade.... det är just den biten jag inte begriper.

Sen fattar jag inte riktigt vad du skall ha avkomman till.... det har inte framkommit alls.

Det kan faktist finnas flera orsaker som vi inte vet om. Och därför letas det hingst nu.

Bor man vid polcirkeln så kanske märra inte kommer igång förrän så här sent.

Sedan finns det en positiv grej i det hela.

Priser på hingstarna kan vara förhandlingsbara :idea:

AM

Vart står det att h*n bor vid polcirkeln då?

andledningen till att jag har börjat leta hingst nu är för att vi igentligen skulle ha väntat ett år med betäckning då jag skulle haft med mig hästen uppe på skolan men nu blir det ändrade planer o vi vill betäcka nu.. och det är inte alls för sent att betäcka just nu.. vet flera som betäckte senare förra året..

ja precis.. jag har just nu bestämt mig för att använda pre hingsten diestro som kommer fungera ypperligt som första hingst.. avkomman ska användas till olika grenar ex fälttävlan det är därför jag vill ha en litre grövre modell som klarar påfrestningen..

Allvarligt talat - vet du vad framgångsrika fälttävlanshästar i regel brukar ha för raser ?

Inte fasen är det PRE i allafall !

Rena fullblod eller i allafall mycket fullblodsinslag. Man vill INTE ha grova, tunga hästar - de klarar INTE av påfrestningen...

Jag tror att du får lov att läsa på lite innan du börjar avla.

ja precis.. jag har just nu bestämt mig för att använda pre hingsten diestro som kommer fungera ypperligt som första hingst.. avkomman ska användas till olika grenar ex fälttävlan det är därför jag vill ha en litre grövre modell som klarar påfrestningen..

Varmblod och PRE = fälttävlan

Nu vet ni det!

Jag ¨brukar hålla tyst i dessa trådar, men nu kan jag inte längre - du måste skämta?!?
Varmblodstravare och PRE = fälttävlan???
En grov häst klarar INTE påfrestning från höga hastigheter bättre, tvärtom!

***svarar flera***

Äsch låt ts vara, mata inte trollen... :cool:

Brukar inte heller yttra mig i dessa trådar men tänkte..."nu spårar det ur igen..."
Det är nog en bättre strategi att ignorera dessa typer av trådar, annars slutar det bara med
"åhh va ni ä elaka på buke-avel, jag ville ju bara ha lite hingsttips..."
Det finns så många sådana här trådar, eller hur? Och alla slutar likadant. Så tröttsamt...

Logiken säger att allt bara är driv eftersom jag har så svårt att tänka mig följande.
Om man satt i ts situation och har kommit på i juli månad att man ska betäcka sitt varmblodssto (med en PRE) och göra en fälttävlanshäst (:eek:), vänder man sig då till buke-avel? Det kanske man gör...jag vet inte, men det känns bara som tramsig provokation. Är det inte troll så är det ändå ingen idé att försöka få en sådan här person att fatta något på ett avelsforum, det är totalt lönlöst. Jag tror att bästa sättet att slippa såna här trådar är att låta bli att svara på ts frågeställningar överhuvudtaget. Är ts verkligen inne på att betäcka för h*n vända sig till hingsthållare för avelsrådgivning, tycker jag.

//granger

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 375
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 717
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka