Vilken hoppsadel passar mig?

Sar

Trådstartare
Efter ett mycket långt uppehåll från hoppningen vill jag börja om och hoppa lite småhinder. Jag hoppade i dressyrsadeln häromdagen och insåg att jag behöver en hoppsadel.
Jag är kort och rund och vill ha en hoppsadel som har djupare sits och ordentliga stöd. Gärna smal midja. Något som placerar mig rätt och kan hjälpa mig med balansen. Jag har nog inget emot att sitta lite fast (något jag hör som kritik mot hoppsadlar med mycket stöd), jag ska ju inte hoppa några 1.40 banor direkt. Vad tror ni skulle passa mig? Vad som passar hästen får komma i steg två...
 
Efter ett mycket långt uppehåll från hoppningen vill jag börja om och hoppa lite småhinder. Jag hoppade i dressyrsadeln häromdagen och insåg att jag behöver en hoppsadel.
Jag är kort och rund och vill ha en hoppsadel som har djupare sits och ordentliga stöd. Gärna smal midja. Något som placerar mig rätt och kan hjälpa mig med balansen. Jag har nog inget emot att sitta lite fast (något jag hör som kritik mot hoppsadlar med mycket stöd), jag ska ju inte hoppa några 1.40 banor direkt. Vad tror ni skulle passa mig? Vad som passar hästen får komma i steg två...
Ingen som har något tips?!
 
Ingen som har något tips?!

Alltså tror det är svårt med tips utifrån att själva grejen med hoppsadel i regel är att sätet inte är för djupt osv utan att man vid hoppning i regel vill ha ett friare öppnare säte inkl stöd.

Jag hoppar smått precis som du bara för skoj/variation, och rider annars dressyr.
Jag har använt allroundsadlar för det bruket och tycker de funkar jättebra . Som du säger så dressyrsadel, om än småhinder, blir inget bra. Men om det bara är smått och ”för skojs skull” så funkar allround jättebra som alternativ. Billigt också ;)
Tänker särskilt om du är kort - då kommer du få bra stöd för knäna i en allround och komma upp samtidigt jmf med en dressyrsadel :)

Sorry om min inflik blev ointressant utifrån vad du letar efter, men tänkte utifrån det du beskrivit och avsaknad på svar att det kanske kunde ge något ändå :)
 
Alltså tror det är svårt med tips utifrån att själva grejen med hoppsadel i regel är att sätet inte är för djupt osv utan att man vid hoppning i regel vill ha ett friare öppnare säte inkl stöd.

Jag hoppar smått precis som du bara för skoj/variation, och rider annars dressyr.
Jag har använt allroundsadlar för det bruket och tycker de funkar jättebra . Som du säger så dressyrsadel, om än småhinder, blir inget bra. Men om det bara är smått och ”för skojs skull” så funkar allround jättebra som alternativ. Billigt också ;)
Tänker särskilt om du är kort - då kommer du få bra stöd för knäna i en allround och komma upp samtidigt jmf med en dressyrsadel :)

Sorry om min inflik blev ointressant utifrån vad du letar efter, men tänkte utifrån det du beskrivit och avsaknad på svar att det kanske kunde ge något ändå :)
Tusen tack för svaret! Jag antar att jag är helt omodern utifrån dagen hoppsadelpreferenser:D. Jag vet dock att det finns hoppsadlar med mina preferenser, jag har haft en Passier Hannover som uppfyllde alla krav men tyvärr passade den inte hästen. Jag tycker dock att det borde finnas fler märken som jag inte kännner till och det var dessa jag önskade tips om. Jag får kanske kolla mer mot allroundsadlar men helst skulle jag vilja ha en hoppsadel, med stöd!:up:
 
Jag har en County Conquest som jag upplever som sådär lagom för att vara hoppsadel. Den ger bra stöd och jag upplever att jag kommer åt och kan inverka bra, vilket jag inte brukar uppleva i vissa flatbacks tex.

Jag kan tom rida lite dressyr i den utan att känna mig helt handikappad!

Flatbacks ska du nog undvika iaf iom ditt önskemål om djupare säte :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag har en Albion Legend K2 som jag älskar. Får bra hjälp med balansen, den har stora stöd och relativt djupt säte.
 
Jag har en County Conquest som jag upplever som sådär lagom för att vara hoppsadel. Den ger bra stöd och jag upplever att jag kommer åt och kan inverka bra, vilket jag inte brukar uppleva i vissa flatbacks tex.

Jag kan tom rida lite dressyr i den utan att känna mig helt handikappad!

Flatbacks ska du nog undvika iaf iom ditt önskemål om djupare säte :)
Tack för tipset, dem ska jag kolla upp! När jag googlar ser jag en del sadlar med haldjupt säte, låter som något för mig!
 
Jag har en Frank Baines Reflex.
Har djupare säte och inte så framskuren, passar mig med korta ben.

received_10160124224270403.jpeg
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag som är lite kortare vill absolut inte ha en massa stöd, utan får bättre balans i en sadel med mindre stöd och kortare kåpor. Har haft både Equipe, ErrePlus och Prestige Roma och x-breathe
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag gillar också generellt sadlar med lite mer stöd i alla fall vid knäna, men speciellt när det kommer till hoppsadlar får sätet gärna vara rätt öppet ändå förutsatt att det är bra läderkvalitet (gärna kalvskinn eller buffel så det är riktigt greppigt). Just nu har jag en Albion K2 och en Dominus. Dominusen har inte mycket stöd alls men är i kalvskinn så man sitter stilla utan att det riktigt behövs så mycket extra. Har haft en HdR Fletcher för länge sen som jag också gillade men tyvärr gjorde inte hästen det.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kan väl lägga till att jag tycker ofta att stöden hamnar fel i förhållande till mina korta ben då de ofta är gjorda för längre ryttare.
 
Jag gillar också generellt sadlar med lite mer stöd i alla fall vid knäna, men speciellt när det kommer till hoppsadlar får sätet gärna vara rätt öppet ändå förutsatt att det är bra läderkvalitet (gärna kalvskinn eller buffel så det är riktigt greppigt). Just nu har jag en Albion K2 och en Dominus. Dominusen har inte mycket stöd alls men är i kalvskinn så man sitter stilla utan att det riktigt behövs så mycket extra. Har haft en HdR Fletcher för länge sen som jag också gillade men tyvärr gjorde inte hästen det.
Albion har jag haft ett gott öga till, ska kolla in Hdr Fletcher också, tack för tips!
 
Passar ingen Passier? Annars är ju PSL:n som gjord för husmorsgympahoppning. En allround som finns åt dressyhållet och en åt hopphållet. Framförallt stöden bak är guld eftersom skänkeln gärna åker bak vid tvära kast och inbromsningar.
Annars skulle jag kolla på någon klassisk tysk, typ Kieffer.
 
Ingen som har något tips?!
Du beskrev just en Passier?
(Mitt standardsvar i 80% av sadeltrådarna :rofl:, jag vet)

PSL har djupt säte och mycket stöd.
Optimum har ett halvdjupt säte med bredare sits för bredare bäcken och smalare midja. Inte särskilt framskuren utan passar för all hopp och fritidsridning.
Ehning är mer framskuren.
De gamla Passier Hannover var ju rundbossade och passade mer svängda ryggar. De nyare är alla kilbossade med rakare profil. Koppjärnet kan breddas hos kvalificerade sadelmakare till xxw, på de flesta modeller sen över 40 års tid.
 

Liknande trådar

Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
920
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 621
Utrustning Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd... Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp