Vilken ras passar mig?

Tack för alla svar!

Strävhårig kan kanske vara ett alternativ ja, att lämna in för trimning ett par gånger i året är ändå överkomligt. Hade inte tänkt på saken att korthåriga fryser, men det är ju sant såklart. Norfolkterriern lät intressant, den får jag titta närmare på.

Vallhundar känns spontant som att de kommer kräva lite för mycket aktivering, är nog ute efter en hund som är nöjd av att få hänga med, springa av sig i stallet, leka lite, träna lite trick eller lydnad.

@tuaphua Papillon tycker jag verkar trevliga, både i storlek och temperament, är väl pälsen som avskräckt mig där. Men har trott att de skulle behövas borstas flera gånger i veckan, en gång i månaden låter som att det skulle vara mer överkomligt för mig:p Hur är det med lera/snö? Fastnar det mycket?
Jag kan såklart bara tala för just min hund, men min vallhundshund blir väldigt bra stimulerad just av att hänga med i stallet, eftersom det är exakt det rasen (Welsh corgi pembroke) är till för i grunden, vara gårdshund. Han är sommarölet nöjdast och lugnast hemma när han varit med på ridtur. Då går han lös för övrigt!
 
Jag kan såklart bara tala för just min hund, men min vallhundshund blir väldigt bra stimulerad just av att hänga med i stallet, eftersom det är exakt det rasen (Welsh corgi pembroke) är till för i grunden, vara gårdshund. Han är sommarölet nöjdast och lugnast hemma när han varit med på ridtur. Då går han lös för övrigt!
Som nöjdast, vet ej varifrån den där sommarölet kom 😆
 
Bygger vidare på ditt svar @Fetaost :
Jag fixar visserligen inte alls så mycket med mina (standard)schnauzers päls (men har dem inte i utställningspäls heller) men trimmar dem lite oftare istället. Men det är ju flera andra saker på ts lista som inte alls passar in. Schnauzer är en larmande ras. Dessutom har många en jaktlust som gör det svårt att ha dem lösa i skogen. Och de väger rätt mycket mer än 10 kg. Men @Red_Chili , du kanske menade dvärgschnauzer med tanke på storleken? 🙂 Att schnauzerpäls är väldigt praktisk för livet som stallhund är dock helt riktigt!
Jag tänkte nog mer mankhöjd än faktiskt vikt :p Eftersom TS nämnde whippet i sitt första inlägg, som ofta väger betydligt mer än 10kg och är typ 50cm i mankhöjd många gånger så kändes det inte som dvärgschauzerstorlek. Men det är klart att dvärgschanuzer passar bättre in på den faktiska storleksbeskrivningen i första inlägget än vad schnauzer gör!

Hittills har jag inte träffat direkt någon (dvärg)schnauzer som haft så starkt jaktlust/lite samarbetsvilja att det inte gått att ha dem lösa på promenader, med träning såklart, och de har skällt betydligt mindre än tex spetsar och "vanliga" småhundar. Men, jag har inte lärt känna något större antal tyvärr, och vet ju inte heller hur rastypiska de är som jag träffat mer ordentligt.
 
Bygger vidare på ditt svar @Fetaost :
Jag fixar visserligen inte alls så mycket med mina (standard)schnauzers päls (men har dem inte i utställningspäls heller) men trimmar dem lite oftare istället. Men det är ju flera andra saker på ts lista som inte alls passar in. Schnauzer är en larmande ras. Dessutom har många en jaktlust som gör det svårt att ha dem lösa i skogen. Och de väger rätt mycket mer än 10 kg. Men @Red_Chili , du kanske menade dvärgschnauzer med tanke på storleken? 🙂 Att schnauzerpäls är väldigt praktisk för livet som stallhund är dock helt riktigt!
Jag har Dvärgschnauzers och de verkar kräva mer pälsvård än Schnauzer (och Risen)
Eftersom maxvikten var 10 kg så svarade jag utefter Ds.

Men Dvärgarna är ypperliga stallhundar och brukar inte vara något problem att ha lösa med lite träning.
 
Tack för alla svar!

Strävhårig kan kanske vara ett alternativ ja, att lämna in för trimning ett par gånger i året är ändå överkomligt. Hade inte tänkt på saken att korthåriga fryser, men det är ju sant såklart. Norfolkterriern lät intressant, den får jag titta närmare på.

Vallhundar känns spontant som att de kommer kräva lite för mycket aktivering, är nog ute efter en hund som är nöjd av att få hänga med, springa av sig i stallet, leka lite, träna lite trick eller lydnad.

@tuaphua Papillon tycker jag verkar trevliga, både i storlek och temperament, är väl pälsen som avskräckt mig där. Men har trott att de skulle behövas borstas flera gånger i veckan, en gång i månaden låter som att det skulle vara mer överkomligt för mig:p Hur är det med lera/snö? Fastnar det mycket?
Vissa kanske behöver varannan vecka också. Men det är en väldigt silkig päls. Öronen och framför allt längst in mot nacken kan ha lite mindre glatt päls som tovar sig lättare. Men för alla mina har det räckt fint med borsta varannan v till en gång i månaden.
Det kan fastna snö som på andra långhåriga. Men jag upplever att det är mindre än på tex släktings Powder Puff. Är det riktigt mycket kramsnö och vi ska vara ute länge så kan jag sätta på dem overall.
Det kan så klart fastna lera och skit också. Men torkar hunden innan man tar in den brukar det mesta glida av.
Om den gått i ren lera och blir täckt av det och inte hinner torka innan insläpp så är det ju en behändig storlek att ta under armen och bära in till dusch/bad/handfat.
Här är hunden genomsur och lerig efter att vi var ute länge i ösregn och lerkladd. Jag hade två hundar och ett badkar. Så ena hunden fick vänta på sin dusch i handfatet. Hade de fått torka innan hade nog det mesta ramlat av.
BlaskPlu.JPG
 
Jag tycker du ska kika på Australisk terrier. EN terrier som är åt det mildare slaget. Den jag hade var alltid lös med mig på ridturer och i skogen. Lärde sig umgås med katter på ett ögonblick även om hon varit kattjägare i sitt tidigare liv. Pälsen var mycket lättskött
 
Har du tittat på Pinscher?

Finns både som dvärg och "standard"
De är väldigt olika hundar - jag tror att dvärgpinnen kommer med risk för jakt (@dobbis ?) och målet med rasen var en brukshund i miniatyr. Jag upplever dem som ojämna i psyket, men i regel inget för den som "bara vill ha en hund". Jag skulle vilja ha en i min hundbukett. Det är små hundar (De och dvärgschnauzern har väl samma utgångspunkt som ras räknat?)

Pinscher har jag ingen relation till. Det finns några i grannskapet, men de har varken väkt mitt ha-begär eller min nyfikenhet.
 
De är väldigt olika hundar - jag tror att dvärgpinnen kommer med risk för jakt (@dobbis ?) och målet med rasen var en brukshund i miniatyr. Jag upplever dem som ojämna i psyket, men i regel inget för den som "bara vill ha en hund". Jag skulle vilja ha en i min hundbukett. Det är små hundar (De och dvärgschnauzern har väl samma utgångspunkt som ras räknat?)

Pinscher har jag ingen relation till. Det finns några i grannskapet, men de har varken väkt mitt ha-begär eller min nyfikenhet.
Dvärgen är ingen lekzakhund, man bör vara brukzhundzvan eller ha en väldigt konzekvent tumma att hålla i ögat på dom under förzta året o zen tidviz zom underhåll :D
zom zagt är mentaliteten väldigt zvajig, men kan man hitta en bra pinne zå är det en toppenhund.

Mellanpinzcher är o har alltid varit ganzka mycket zkit rakt av.
 
Har du tänkt göra något mer med hunden än ha den med dig?

Jag tänker att en ras som lancashire heeler kanske skulle passa: liten, korthårig och med vallhunden kommer förighet. Men också behov av mental stimulans.

@geting - det finns tradition hos hästmänniskor att ha JR. Men jag tycker inte att rasen uppfyller TS krav på nybörjarvänlig. Nu är jag inte i stall regelbundet längre så det kanske blivit bättre, men genom åren när stallet var del av mitt dagliga liv mötte jag lite för många JR helt utan kontroll. De blev poppis för att de sades stanna på gården (en sanning med modifikation!) men vad de hittade på där medan ägaren ägnade sig åt hästarna tycktes vara egalt.
Jag håller med dig @Myrten . Jag har JR sedan två år tillbaka. Jag är mycket van hundmänniska och har haft krävande bruksraser i mer än 25 år. Men den här terriern är utan tvekan den mest utmanande hunden jag ägt. Vissa av dem kan verkligen kräva att man vet vad man håller på med för att det ska fungera.

I övrigt så stämmer JR in på alla krav. Helt fantastisk hund som följer med på alla äventyr.
 
Lancashire heeler?
Liten och behändig, förigare än en ren terrier, de jag känner som har dem är alla hästmänniskor. För att vara liten känns den robust.
 
Dvärgen är ingen lekzakhund, man bör vara brukzhundzvan eller ha en väldigt konzekvent tumma att hålla i ögat på dom under förzta året o zen tidviz zom underhåll :D
zom zagt är mentaliteten väldigt zvajig, men kan man hitta en bra pinne zå är det en toppenhund.

Mellanpinzcher är o har alltid varit ganzka mycket zkit rakt av.
Har din s-tangent gett upp? Uppfriskande att läsa med dansbands-z dock, började genast le lite :laugh:
 
Tittat på Schipperke? DSG är verkligen jättefina men ojämna med jakten. Dvärgpinscher kan också vara roliga men ofta "symaskiner" dvs hugger lite vilt omkring sig om någon vill klappa.
 
Jag skulle säga Border Terrier.
Jag har inte jättemycket erfarenhet, men alla jag träffat har impoinerat på mig faktisk.
De har haft lättare med hundmöten än många andra hundar i den storleken.
De har kunnat vara passiva när det behövs, vara utan koppel och vara lagon "allmänsociala" och okomplcerade.
Jag kanske har haft tur.
Visst måste de till frissan ibland (fast spelar ingen roll om det blir rufs ibland)...men det är ju inte som en pudel att det blir svåra tovor och att pälsen blir sådär kompakt för att den krullar sig.
Pudlar är väl också trevliga, men förutom att de verkligen behöver klippas så tycker jag att många dvärg och mellan-pudlar verkar så känsliga för väta, rusk och när det blir kallt....och då är det kanske svårt att slappna av för dig i ett stall vissa tider på året om pudeln fryyyyyyser.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 110
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 866
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp