Vilken hundras skulle passa mig?

Sv: Vilken hundras skulle passa mig?

Det som slog mig var dansk/svensk-gårdshund. Nu är dem förvisso lite mindre (fast dem vi har haft har varit runt 40-43 höga alltså ej godkända)
Dem är otroligt trevliga! Dock rätt kontakt sökande. Men våra har aldrig haft problem att lämnas själva, våra kunde gärna ligga i andra soffan fast jag satt i den mitt emot, så klängiga är dem inte direkt.
Helt fantastisk sammarbetsvillliga:love: gör allt för en och lite till. Försöker hela tiden förstå vad du vill ha ut av dem.
Jag har inte upplevt dem som krävande, vi har bott i lägenhet med dem vi haft genom åren utan problem.
Lydnad är inga problem, det är sjukt smarta hundar. Ibland lite för smarta ;)
Har inte märk av något direkt jackbeteende (nu jämför jag dock med min lilla drever/collie/pappilon/westi som jagar allt som rör sig) man kan säkert väcka det i dem men vi har aldrig uppmuntrat jackt med någon av dem och på så vis har dem inte jagat. Även om katter, kaniner och allt annat vi haft har sprungit förbi näsan på dem.
Lättskötta är dem iaf. Våra var även mycket lätt att hålla i super kondition i hull och hår.

Vi har haft mest dobermanns och dansk/svenska, samt den lilla blandrasen jag har nu. Så har inte så mycket mer att gemföra med. Haft 2 schäfrar på omplacering med. Men tycker lätt dem kan bli krävande motions mässigt. Dem vi hade var även på och gnagade på ALLT:cool: Men nu var ju dem hos oss för att lära sig lite hyffs så, kanske inte fick möta dem mest väluppfostrade schäfrarna som finns:p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 576
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 893
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 737
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp