Sv: Vilken hundras?
Basset fauve de bretagne.
Vi funderar själva på en sådan, sambon vill ha sin första jakthund och mitt krav är att det är en hund som funkar även när det inte är jaktsäsong. Det är hundar som är lugna inne och är överlag lite mjukare till sättet, lättdresserade.
Vi har tittat på beagle också men jag tyckte det var svårare att hitta en bra jakthund, rasen där verka ha blivit mer uppdelad på jakt och utställning. Fauven är ju än så länge rätt ny i Sverige och börjar bli lite uppdelad på det viset den också men det är lättare att hitta (leta franska linjer).
Vi har haft Beagle, och har nu Fauve, och detta är mina erfarenheter:
Vår beagle stammade från idel jaktchampions, men vid 4 års ålder hade hon fortfarande inte lärt sig att ta upp spår. Hon drev dock vid ögonkontakt en kortare sträcka. Hennes syskon var/är av samma klass. Dock var hon en mycket snäll och trevlig jycke, så sorgen var stor när hon blev överkörd av tåget.
Vi hade redan innan olyckan börjat snegla på att införskaffa något annat för drevjakten. Så steget var inte långt, och i mars flyttade Fauven in. Nu är hon 8 mån, och kallas för "damp hund"

Förhoppningsvis slutar hon härja så mycket inne nu när jaktsäsongen börjar och hon äntligen kan få prova på. Även Fauven är en mycket trevlig hund, om än röjig (tack & lov för cockrarna som glatt leker med henne), och vi får se hur jakten utvecklas. Vi är dock varnade för att fauven brukar vara sen med att jaga bra, och är bra mycket mindre föriga än vad rasbeskrivningen ger sken av.
Summering: Både beagle och fauve är trevliga familjehundar, men som varande drivande jakthundar har de något självständig läggning och en tendens till sellektiv dövhet. Bägge raserna kan vara sena med jakten, och de är ursprungligen packhundar. Att de är packhundar märks mest i deras umgänge med andra hundar - det blir sällan bråk. Jag tror inte att packhundsmentaliteten är någon nackdel vid ensamsläpp. Jag tror, utan att veta, att det är lättare att hitta en bra jakthund bland fauvarna. Fauvarna har en päls som kräver mer omvårdnad eftersom den ska trimmas, men å andra sidan blir man ju av med håren på en gång då. Beaglen fäller ju sin över tid istället.
Som första hund för drevjakt där man även vill ha en trevlig familjemedlem passar båda. En varningsflagga dock om man tror att någon av raserna är lugnare, de är bägge energiknippen - på gott & ont. Vill man satsa på beagle rekommenderar jag att man letar efter en kombination där åtminstone en av föräldrarna tidigare gett avkomma som visat sig duglig i jakten (gått till pris på jaktprov).