Vilken hundras?

MinIan

Trådstartare
Några bekanta till mig snackar om att skaffa hund..

mannen är jakt intresserad, vill ha en hund som han kan ta med ut i skogen då det är jakt.
Kvinnan vill ha en hund som är bra familjehund och bra med barn, dom har en liten kille på 1år.

Mannen i huset funderar på denna hund.
http://www.mundocanino.com.ar/img/razas/beagle/beagle01.jpg

Vad säger ni?
vad skulle ni föreslå för ras?

Sv: Vilken hundras?

visste att den frågan skulle dyka upp :P

skrev det inte för jag visste inte vad det var för djur, nu vet jag (frågade sambon) rådjur och hare

Hittade det här på taxklubbens sida:p
Taxen är en mångsidigt användbar jakthund, men i Sverige har man renodlat egenskapen att under skall förfölja vilt och taxen har blivit en omtyckt rådjursdrivare.

Basset fauve de bretagne.

Vi funderar själva på en sådan, sambon vill ha sin första jakthund och mitt krav är att det är en hund som funkar även när det inte är jaktsäsong. Det är hundar som är lugna inne och är överlag lite mjukare till sättet, lättdresserade.
Vi har tittat på beagle också men jag tyckte det var svårare att hitta en bra jakthund, rasen där verka ha blivit mer uppdelad på jakt och utställning. Fauven är ju än så länge rätt ny i Sverige och börjar bli lite uppdelad på det viset den också men det är lättare att hitta (leta franska linjer).

De verkar vara en rätt trevlig hund! Det var en hel kull med på samma valpkurs som jag var på med våran wachtel. :D

Till TS
Hur hundvana är familjen? Hur mycket har manen tänkt jaga?
Vi har en wachtel som är en väldigt allround jakthund och trevlig hemma, men det kräver en stadig flockledare, mycket aktivering och att få jaga mycket. Det är inte en hund som man rekomenderar som första hund om man inte har väldigt mycket hundvana...
Tidigare har vi haft en springer spaniel som fungerade väldigt bra som jakthund och var en suverän familjehund, men att hitta rätt linjer som jakthund är inte så lätt.

Beagel har vi tittat på lite oxå, men för oss driver den lite för länge, och dessutom har vi vildsvin på marken så vi sökte en hund som hade förutsättningarna för att kunna jaga vildsvin.

Dom är inga vana hund ägare. mannen har nyligen tagit jakt licens och tänkt skaffa hund.
Kvinnan i huset är dock liite allergisk, hon är orolig över att hon inte kommer tåla hundarna mannen föreslår.

Jag anser att dom behöver en hund som är lätt som första hund, men som går att jaga med eftersom att det är ju det mannen vill i första hand.
En viktig grej är ju att den är barnvänlig.

har inte hört så mycket negativt om beagel, så är det en väldigt trevlig hund annars?

Om han tillhör ett jaktlag så kanske det finns hundar att "klapp och känna" på, samt ägarerfarenheter.

En omplacering kanske vore något för familjen? Då vet dom hur hunden fungerar med barn, hunden är förhoppningsvis injagad och dom kan kanske ha hunden "på prov" för att se så kvinnan tål hunden.

Det bästa vore väl om de pratade med lite uppfödare, så frun i huset kan få känna om hon klarar av att umgås med hundar.
Det enda negtiva jag har hört om beagle är att de egentligen inte är avlade för att jaga ensamma utan i flock, men de som är uppfödda i sverige i jaktlinjer har man ju avlat bort det.

Okej, tack för alla svar. ska snacka med dom lite så det inte bara bli skaffa hund och sen blir allt bara kaos..

Då jag är uppvuxen med tax (långhår) så skulle jag inte rekommendera dessa som första hund, och med ett sådant litet barn i familjen.
De är hundar som är ganska mycket, trots sin ringa storlek. De kräver en hel del och är inte den självklara barnhunden, även om den som vi har nu är det, har inte de tidigare varit det.

Men om jag skulle rekommendera en tax, skulle det vara långhårig normal, de är mildast och snyggast också för den delen :p
Strävhår är mer "jakt" och även liiite skarpare och ettrigare.
De korthåriga har jag inte så positiva erfarenheter av. De är ganska skarpa och ja, mer tax på ngt sätt.

Trots detta tycker jag att de är underbara hundar, och väntar just nu på att min egna valp ska tillverkas ;)

Mastiffer är underbara! Till jakt vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig om de var duktiga på det också! Trots sin storlek är min (och de flesta jag har sett) mastiff väldigt snäll, vi har en kattunge hemma som han älskar och vakar över jätte försiktigt! Och så är de inte så farliga mot allergiker...

Senast ändrad av en moderator:

Tror inte Mastiff är någon ras man rekommenderar till någon som ska jaga då det inte är någon jakthund...

Mina svärföräldrar har tidigare haft drever och använt vid jakt och som sällskapshund, vilket fungerade bra :)

Nu använder de sig av en dalmatiner, men är lite osäker på om dessa är lika "enkla" att använda sig av som första jakthund så att säga.

Haha :) Jaa, kan inte så mkt om jakt! Men dock en jävligt härlig hund!

Vi funderar själva på en sådan, sambon vill ha sin första jakthund och mitt krav är att det är en hund som funkar även när det inte är jaktsäsong. Det är hundar som är lugna inne och är överlag lite mjukare till sättet, lättdresserade.
Vi har tittat på beagle också men jag tyckte det var svårare att hitta en bra jakthund, rasen där verka ha blivit mer uppdelad på jakt och utställning. Fauven är ju än så länge rätt ny i Sverige och börjar bli lite uppdelad på det viset den också men det är lättare att hitta (leta franska linjer).
Gnist föder väl upp sådana?
Importerade en för något år sedan, en ljuvlig liten krabat!

Vi har haft Beagle, och har nu Fauve, och detta är mina erfarenheter:

Vår beagle stammade från idel jaktchampions, men vid 4 års ålder hade hon fortfarande inte lärt sig att ta upp spår. Hon drev dock vid ögonkontakt en kortare sträcka. Hennes syskon var/är av samma klass. Dock var hon en mycket snäll och trevlig jycke, så sorgen var stor när hon blev överkörd av tåget.

Vi hade redan innan olyckan börjat snegla på att införskaffa något annat för drevjakten. Så steget var inte långt, och i mars flyttade Fauven in. Nu är hon 8 mån, och kallas för "damp hund":angel: Förhoppningsvis slutar hon härja så mycket inne nu när jaktsäsongen börjar och hon äntligen kan få prova på. Även Fauven är en mycket trevlig hund, om än röjig (tack & lov för cockrarna som glatt leker med henne), och vi får se hur jakten utvecklas. Vi är dock varnade för att fauven brukar vara sen med att jaga bra, och är bra mycket mindre föriga än vad rasbeskrivningen ger sken av.

Summering: Både beagle och fauve är trevliga familjehundar, men som varande drivande jakthundar har de något självständig läggning och en tendens till sellektiv dövhet. Bägge raserna kan vara sena med jakten, och de är ursprungligen packhundar. Att de är packhundar märks mest i deras umgänge med andra hundar - det blir sällan bråk. Jag tror inte att packhundsmentaliteten är någon nackdel vid ensamsläpp. Jag tror, utan att veta, att det är lättare att hitta en bra jakthund bland fauvarna. Fauvarna har en päls som kräver mer omvårdnad eftersom den ska trimmas, men å andra sidan blir man ju av med håren på en gång då. Beaglen fäller ju sin över tid istället.

Som första hund för drevjakt där man även vill ha en trevlig familjemedlem passar båda. En varningsflagga dock om man tror att någon av raserna är lugnare, de är bägge energiknippen - på gott & ont. Vill man satsa på beagle rekommenderar jag att man letar efter en kombination där åtminstone en av föräldrarna tidigare gett avkomma som visat sig duglig i jakten (gått till pris på jaktprov).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 928
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 828
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 921
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Retrievertråden