Vilken insektssommar det är!

tanten

Trådstartare
Jag bor på landet. Nedanför uthusen finns en liten bäck och på en sida en stor åker bara slås, inte brukas. Såhär har det sett ut i långa tider. Alltså borde väl flor och fauna vara sig lik?

Uppvuxen på gård är jag ju van vid att det finns flygfän lite överallt. Men den här sommaren är jag alldeles häpen.

Det finns humlor överallt, i många olika storlekar och ränder. Jag ser insekter jag inte sett förr och det flyger in konstiga kryp av alla möjliga sorter. I en rabatt har jag just nu hundratals av en okänd insekt som sitter på stjärnflockans blommor (ingen annanstans) och parar sig.

Kan det vara så att förra sommarens hetta gynnade insekterna? Varför denna - roliga - invasion?
 
Lite dåligt minne rörande insekterna tidigare men det kryper nästan konstant insekter i blommorna till bären här och jag älskar det. Mer humlor än bin dock, inte sett mycket av bina här i år.
 
Vi har GALET mycket tvestjärtar. Dom är precis överallt. Tror jag tog livet av ett femtiotal igår bara genom att laga mat på gasolspisen, de hade tydligen hittat in mellan väggen och skyddsplåten och blev grillade i värmen.
 
Rejält mycket bromsar hos hästarna under dagtid så vi får ta in dom då för att de ska få det lite lugnt några timmar. Mycket mer än förra året.
 
Här surrar det bra med, men det är väldigt lite flugor och bromsar mot vad det vart tidgare år.
 
Tycker det är lite djur, framför allt broms och liknande. Jätte skönt!
Hade önskat mer humlor/fjärilar/spindlar ect :)
 
Jag bor på landet. Nedanför uthusen finns en liten bäck och på en sida en stor åker bara slås, inte brukas. Såhär har det sett ut i långa tider. Alltså borde väl flor och fauna vara sig lik?

Uppvuxen på gård är jag ju van vid att det finns flygfän lite överallt. Men den här sommaren är jag alldeles häpen.

Det finns humlor överallt, i många olika storlekar och ränder. Jag ser insekter jag inte sett förr och det flyger in konstiga kryp av alla möjliga sorter. I en rabatt har jag just nu hundratals av en okänd insekt som sitter på stjärnflockans blommor (ingen annanstans) och parar sig.

Kan det vara så att förra sommarens hetta gynnade insekterna? Varför denna - roliga - invasion?
Jag har också noterat det. Förra året var jag lite bekymrad över hur få insekter det var. Nu är jag osäker på om det är normalt eller extra mycket i år.
 
Har nog varken hört eller upplevt att det är ovanligt mycket, men det låter ju positivt. I fjol var det flera fjärilsarter bla som flög andra tider än vanligt, oklart om variationer i antal.

En gammal åker magrar ur med tiden så långa tider med slåtterskötsel kan göra att nya växtarter vandrar in, som i sin tur skapar förutsättningar för andra insekter. Senaste åren har det ju också pratats en del om att gynna insekter (och växter), bland annat genom att anpassa när man slår. Klimatförändringarna gör också att vi får in nya insektsarter i Sverige.
 
Har nog varken hört eller upplevt att det är ovanligt mycket, men det låter ju positivt. I fjol var det flera fjärilsarter bla som flög andra tider än vanligt, oklart om variationer i antal.

En gammal åker magrar ur med tiden så långa tider med slåtterskötsel kan göra att nya växtarter vandrar in, som i sin tur skapar förutsättningar för andra insekter. Senaste åren har det ju också pratats en del om att gynna insekter (och växter), bland annat genom att anpassa när man slår. Klimatförändringarna gör också att vi får in nya insektsarter i Sverige.
Å andra sidan är det väl för tidigt för generella inventeringsresultat än, mer än enstaka observationer och arter.
 
Jag vet inte hur det brukar vara, men har noterat att det på alla brevlådor vid villor myllrar av insekter (de står ju ofta i buskar, buskarna är förövrigt också fulla av insekter). Någon brevlåda häromdagen var det en hel hög tvestjärtar på, många andra har spindlar, myror är vanligt och tja, det är öht väldigt svårt att dela ut post utan att få insekter på sig själv, på mopeden och i lådorna som vi har posten i :p
 
Här är det också mycket mer insekter. Vi brukar aldrig ha några knott alls t ex. Nu är det så mycket att det är tjockt av dem på kvällarna och även övriga insekter är väldigt många fler. Här blommar det också i diken och på ängar i mycket större utsträckning och jag tror att alltihop är en följd av förra sommarens hetta. Som om naturen försöker kommer ikapp på något vis.
 
Här är det också mycket mer insekter. Vi brukar aldrig ha några knott alls t ex. Nu är det så mycket att det är tjockt av dem på kvällarna och även övriga insekter är väldigt många fler. Här blommar det också i diken och på ängar i mycket större utsträckning och jag tror att alltihop är en följd av förra sommarens hetta. Som om naturen försöker kommer ikapp på något vis.
Ja vissa arter gynnades av förra årets torka, styvmorsviol bla. (Och för andra arter tvärtom, såklart).
 
Här har jag reagerat på att det är ovanligt många fjärilar.
Ja det är sant!

Citronfjärilar var det enorma mänger av i början av sommaren och nu är de här igen. For nyss på en liten smal byväg och där fullkomligt bolmade det upp fjärilar när växterna i vägrenen ruskades om av bilen.

Ser också fler sorter än de vanliga nässelfjärilarna. Förra sommaren var det mängder av gräsfjärilar, dem har jag inte sett än. Men de kanske kommer?

Å så har jag ju fått se en större snabelsvärmare. :love:
 
Gråsuggor har vi så det blir äckligt.
Har en bild från i höstas på en vägg som är helt prickig. Galet!
De är i drivor överallt när man lyfter på saker..

Tvestjärtar, massor!

Mygg! Vi har alltid mycket mygg, men iår! Mängder.

Åkte en sväng förut vid åkrarna här och såg moln av citronfjärilar. Aldrig sett nåt liknande!
 
Myror! Är seriöst orolig att de kommer att underminera växthuset så att det sjunker ner i underjorden när som helst.
 
Ja det är sant!

Citronfjärilar var det enorma mänger av i början av sommaren och nu är de här igen. For nyss på en liten smal byväg och där fullkomligt bolmade det upp fjärilar när växterna i vägrenen ruskades om av bilen.

Ser också fler sorter än de vanliga nässelfjärilarna. Förra sommaren var det mängder av gräsfjärilar, dem har jag inte sett än. Men de kanske kommer?

Å så har jag ju fått se en större snabelsvärmare. :love:
Har hittat flera arter gräsfjärilar (Södermanland), men vet inte var du bor.
 
Det enda jag upplever det är mer av i år är tvestjärtar :yuck:.

Kör en del motorcykel och tidigare år har jag varit tvungen att tvätta visiret efter varje runda. I år har jag hittills bara tvättat det ett par gånger.
Förra året fanns det inte en insekt. Tvättade inte visiret en enda gång då så det är lite mer i år.

Det kanske är väldigt olika beroende på var man bor? Själv bor jag i Småland. Var bor ni som upplever att det är så mycket insekter i år?
 
Jag bor i södra Skåne på landet men har inte alls upplevt att det är extra mkt insekter. Det enda vi har mkt av är fjärilar och humlor. Men det har vi alltid eftersom vi har massor av Nepetor i huvudrabatten. Men det är väldigt få getingar, myror, myggor, spindlar, gråsuggor och tvestjärtar. Jag har knappt sett några. Ej heller mkt flugor. Dock har det kommit rejält m flugor till stallet fr.om. igår.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 685
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp