Vilken kavaj ska jag köpa?

emma-vsm

Trådstartare
Till nästa säsong är det dags för mig att köpa ny kavaj (händer typ vart sjunde år eller så).

Jag vill ha en kavaj som andas, är stretchig, och som en kan rida med varma sommardagar utan att koka över alltför mycket. Inte lång i modellen, antingen normal eller kort.

Den får gärna vara blå (mörk eller klar, inte ljusblå) och röda detaljer gör inget :)

Priset är såklart väsentligt men om ni vet den perfekta kavajen till mig, som kostar multum, går det kanske att hitta begagnat, så tipsa på!
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Jag köpte en ny kavaj förra året, John Whitaker. Tycker den är väldigt skön. Stretchig kavaj i softshell. Lite billigare än de två tidigare nämnda märkena, men kanske ändå ett alternativ om du köper nytt.
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Deserata har väl rätt korta kavajer som man själv får bestämma färg osv. Googla på det, jag tror det bara finns en ÅF i Sverige...
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Jag har ännu inte hittat den perfekta kavajen men det har tillkommit lite önskemål :)

Inget blingbling och inte för mycket detaljer, Spooks är gränsfall tycker jag, även om jag gillar dom..

Skulle gärna ha dold dragkedja under knapparna fram också.
Är dragkedja på JW? Är den fodrad? Den ser lite glansig ut på bilderna men det kanske den inte är..? Priset var ju väldigt bra (heter modellen Millenium?)
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Är nog bara Animo som är vad du vill ha. JW är jättefladdrig i passformen, med stora armar a la Pikeur i jämförelse med Animo. Är bara Animo och Spooks som verkligen har en snygg slimmad passform.
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Kolla på Pikeur Sarissa. Den är stretchig men inte lika fladdrig som Spooks (mer som Animo), dvs går att ha i en tajt storlek, dragkedja under knapparna. En liten bling på varje knapp och silverfärgade smala sömmar runt fickor, på kragen och i sprunden, men annars inget krimskrams. Vet dock inte om den finns i andra färger än svart. Kostar strax under 2000 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

En googling ger att Sarissa även finns i mörkblått, enligt Pikeurs egen hemsida. Men röda detaljer saknas.
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Svarar alla. Tack för tipsen, passformen är ju himla viktig så det var bra att veta om JW kavajen (hade precis hittat en begagnad dessutom men tänker inte köpa den nu, speciellt inte utan att ha provat). Ska kolla Pikuren, tror att jag har testat en sån och tyckte den satt ganska bra.
Animo känns onekligen lockande.
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Sarissan var jättesnygg! Men den ser ut att ha samma fladdriga armar som alla andra Pikeurer.
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

På mig är inte JW fladdrig. Jag är dock lite större och ganska bred över axlarna så jag kan inte ha alla kavajer som är extremt figursydda. Försökte hitta en bild där kavajen syns väl, men hittade tyvärr ingen bra. Men ja, animo osv. är väl väldigt figurnära :).
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Spooks finns i enfärgad svart och blå :)

Personligen gillar jag inte dragkedja, tycker den bubblar sig så fult när man sitter O_o
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Ärmarna på Sarissan är proportionerligt sett vidare än Animosarna ja, fast inte extremt. Jag har en i storlek 34 och jag har inte några jättemuskler på armarna (tyvärr) men tycker ärmarna är lagom vida :) Animokavajerna och Spooks tycker jag ser lustiga ut när man har en kortärmad tröja under, kanten på ärmen syns som en valk genom kavajtyget liksom eftersom de sitter som korvskinn :D.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Det handlar kanske mycket om vilken kroppstyp en har. Jag är också ganska bred över axlarna, har rejäla armar och kommer vilja ha en kortärmad skjorta under.

Det bästa är väl om jag kan åka till en fysisk butik där de har både Animo, JW, Spooks och Pikur och prova helt enkelt. Någon av de lutar det åt iaf.

När det gäller dragkejdan tyckte jag att det blev mindre "bubbligt" med dragkedja än utan, men å andra sidan har jag inte ridit i den, eller ens suttit, utan stod upp när jag testade...
 
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Jag tycker oxå det blir mindre bubbligt med dragkedjan, iaf är det så med min kavaj, och jag har ju ridit i min :D Hade en Spookskopia (exakt samma tyg) förut och den blev bubbligare, den var iofs lite stor oxå. Vet inte var du bor men Charlies i Jönköping tror jag har både animo, spooks och pikeur, även kingsland. JW har väl inga sprund alls bak? Har för mig att jag gillade den annars, inte lika tunnsliskigt tyg som spooks.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken kavaj ska jag köpa?

Ok, de jag har sett/provat hade liksom fusksprund har jag för mig, dvs de var ihopsydda. Finns antagligen olika modeller :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips om blå kavaj som är ganska mörkt blå men ändå tydligt blå. Färg och längd ungefär som bilden (jag kan behöva längre för...
Svar
6
· Visningar
1 868
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill ha åsikter på dessa saker, hur de är (kvalité, passform, storlekarna, prisvärda, utseendemässigt....). Har funderat på att köpa dom...
Svar
19
· Visningar
1 453
Senast: Russis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp