Vilken klippmaskin ska man köpa?

aleksis

Trådstartare
Har tänkt investera i en egen klippmaskin. Hade först tankar på att köpa en från Jula, då många verkat nöjda med dessa, förutom den höga ljudnivån. Men nu funderar jag på om man kanske bör skaffa en av lite mer kvalité.

Om vi tänker max 4000 kr. Vad har ni för maskiner? Någon som har erfarenhet av Heiniger Progress?

Har redan en mindre maskin som används till huvud och ben.

Vad skulle ni rekommendera? :)
 
Vi har en gammal Delaval, minst 15 år gammal, som går som en klocka. Senast i helgen klippte vi en häst med den, den låter ganska mycket, men klipper superfint och verkar odödlig.
Så jag hade rekommenderat en nyare sådan.
 
Hade en heiniger delta 3 som aldrig svek och som var en fröjd att klippa med. Så ledsen att jag sålde den.

Försökte klippa med en lilen fast med breda skär men neeeej, är man van med ordentliga maskiner så är det svårt.

Köpte en heiniger handy nyligen och klagar ingenting på klippförmågan, kanon maskin. Blir inte varm och klipper allt jag provat MEN de har satt fläktarna från motorn framåt, så de blåser ut rakt mot pälsen som blir klippt så klipper man halsen åker allt mot hästens huvud/ögon samt att det virvlar nått kopiöst över mig med. Blir otroligt hårig. Så trist! Vilken dundermiss. O_o
 
Jag hade en Heiniger Progress, jättebra maskin som är trevlig att jobba med, men den klarade inte riktigt min shettis supertjocka päls. Så jag sålde den faktiskt och köpte en kreaturssax från Jula istället som jag också är nöjd med, men den är såklart tyngre, klumpigare och mer högljudd. Summa summarum kan jag rekommendera en progress om du ska klippa en "normalpälsad" häst, för riktigt tjocka pälsar är den för svag.
 
Jag har en gammal delaval som tjänat mig fantastiskt bra, skulle jag behöva byta den skulle jag titta på Lister, har många vänner som svär vid dem!
 
Tack för alla svar :)
Just nu står det nog mellan Aesculap Econom eller Equipe, Heiniger Delta 3 eller.... budget från Jula.
 
Tack för alla svar :)
Just nu står det nog mellan Aesculap Econom eller Equipe, Heiniger Delta 3 eller.... budget från Jula.
Vill du ha kvalité så låt julasaxen gå bort. De andra är så mycket mer lättarbetade och man hör vad man tänker när de är påslagna :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: MiniLi
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 367
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp