Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Apollo 13

Trådstartare
Vet inte om det här är riktigt rätt fora, men jag chansar :)

Min herre är en känslig typ som lätt (i jämförelse med min andra) fryser och spänner sig. Dessutom är han en riktigt svettlök och svettas över precis hela kroppen.
Jag täckar helst så lite som möjligt, klipper så lite som möjligt, men gossen är i behov av båda delarna..

Helst hade jag velat filtklippa, för att alla stora organ ska få ordentligt med skydd/värme, men jag vette tusan om det kommer räcka? Han svettas verkligen överallt, hals, mage, rygg, ben.. ja typ allt utom uppe på rumpan typ. Är jag töntig då som drar mig för att helklippa? Han är ju trotts allt en sådan som spänner sig lätt om det blir kallt.. typ regn nu under sommaren :grin: så då känns det som att jag kommer få täcka massor för säkerhetsskull... och.. det känns inte heller jätte bra..

Kom gärna med råd och tips, eller är jag bara fjösig som drar mig för att klippa/toktäcka?
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Men om du filtklipper så blir han ju svalare överlag. Då borde han ju inte bli lika svettig.
Jag hade börjat med att filtklippa. Om det visar sig att det inte räcker kan du ju klippa mer. Det är ju svårt att göra tvärtom;)
Jag tycker inte heller om att täcka jättemycket och i flera lager. Det brukar bli lagom med filtklippning för oss.
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Jag har också en häst som svettas massor när han satt sin vinterpäls, men som samtidigt är frusen och spänner sig lätt, speciellt ryggen.
Kommer att börja med en filtklippning, behövs det sen ändå klippas mer, så får jag göra det. Men ryggen är A&O att spara päls på, iaf på min
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Jag har en häst med kissing spines som måste vara varm över ryggen och svettas i skritt med vinterpäls. Jag provade med filtklippning men då fick han värmeutslag vid ridning. Nuförtiden är han alltid helklippt och går med dubbla täcken, det enda som funkar för honom.

Det är bara att testa och se. Börja med att klippa lite så märker du snart om det behövs mer!
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Man kan ju täckesklippa också, lite mer klippt men ändå kvar päls över rygg och rumpa. Funderar själv på den klippningen till min gamling som jag tidigare alltid helklippt, men som nu står i ett stall som antagligen kommer bli rätt kallt i vinter.

Eller vänta lite det kanske är det ni menar med filtklippning? :confused:
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Du kan ju testa att göra en filtklippning först och om det inte räcker helklippa.

Det är bättre att helklippa och lägga på ett tjockare tycker jag, blir dom blöta av svett och man inte har uppvärmt stall så blir dom kallare än om dom varit helklippta och torra. Och det tar evigheter innan dom kan få gå ut. Min erfarenhet är att om hästen inte ska svettas med filtklippning så måste dom klippta områden klippas ofta och hållas kortklippta hela tiden. Men om man helklipper så kan man låta pälsen få växa ut mer innan man är tvungen att klippa igen.

Men som sagt är du orolig över att han ska frysa eller inte har tillräckligt tjocka täcken, så börja med en filtklippning! Om du inte tränar så mkt så kanske det räcker alldeles utmärkt. :)
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Jag tycker du skall filtklippa. En häst som redan spänner sig lär väl inte spänna sig mindre om den fryser om rygg/rumpa. Och när du har filtklippt så släpper ju klippningen ut värmeöverskottet och då borde han svettas mindre om den del som fortfarande har päls kvar. Sadeln ger ju alltid svettavtryck men det torkar ju fort på mina hästar iaf, o då har dom 5cm päls där det inte är klippt :D

Jag själv filtklipper mina hästar då jag är för feg för att våga prova helklippning då mina går i lösdrift. Filtklippningen ger ändå såpass mycket andningshål att de torkar fortare. Sen är det ju helt ärligt inte lika snyggt som en helklippning, men jag iaf klipper inte mina hästar för snygghet utan för funktion.

Det är ju lättare för dig att pröva filtklippning först o helklippa sen än helklippa först o sen ångra sig när hästen står o fryser så fort den är utan täckning.... ;) Det är bland det värsta jag vet, att se hästen stå i stallgången o frysa för att jag klippt bort pälsen(o tagit av täcket för stunden) :crazy:

wpid-imag1236.jpg
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Jag klipper bara halsen på mina. Drar en linje från armbågen upp mot manken.

Det gör att det blir mindre svettiga iom att kroppen verkar kunna "andas" bättre och trots att de blir svettiga på rumpa och flank där de är oklippta, så torkar de extremt mycket fortare trots bara halsklippning.

(Jag har flera bekanta som får förvånansvärt bra effekt på sina islänningar genom att bara klippa en sträng längs mankammen, de svettas mindre, torkar fortare.)
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Mitt sto svettades mängder förra vintern i ridhuset trots att hon i princip inte får någon päls...:crazy: Sommartid svettas hon knappt alls, trots värmen...:confused:

Men jag helklippte av det lilla hon hade förra året, då svettades hon knappt alls och orkade mycket mer, men aldrig mer ska jag säga... Fick täcka som en dåre för att hon inte skulle bli stel över korset/länden...:crazy: Red med dubbla ridtäcken när det var som kallast. Iår om jag behöver klippa kommer jag endast klippa bals och bog..eller kanske inte ens så mycket. Vill spara det lilla hon har.. Kommer aldrig klippa rygg/rumpa någon mer gång.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Ställer frågan, ENDAST för att jag är nyfiken...

Varför är du emot att helklippa hästen och sedan täcka på den ordentligt?!

Själv heklipper jag min björn och täckar, för att de inte ska bli jobbigt svettigt och sedan stå och torka i kylan...
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Joo, för det första så har jag hålla det så naturligt som möjligt. Man vågar väll knappt säga "naturligt" inne på ett hästforum längre, utan att folk ska tro att man är i stil med barfota-talibanerna ;) Men faktum är att jag tror på att störa så lite som möjligt. Att han dessutom är frusen gör ju att jag måste täcka så satans mycket.. täckena blir så himla tunga och jag hade då inte velat bära runt på dem hela dagen. Sen tycker jag det är rätt svårt att avgöra vilket täcke som passar när. Vädret skiljer sig så mycket under dagarna och vikten att täcka rätt, blir ju större om hästen är helrakad. Har han kvar sin päls, och ett lättare täcke, så borde han iaf ha lättare att reglera tempen själv.


kl

Eg svarade jag väll själv på min egen fråga nu.. men han verkligen löksvettas, sommar som vintertid.. men det är väll som ni säger.. det är lättare att ångra en filtklippning än en helklippning.
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Fullblodet som var en grotesk fryslort men svettades bra, fick en alternativ filtklippning som fungerade fint.

Allt framtill klipptes, men med en diagonal avdelning från manken ner till underkant virveln. Han svettades inte som mest i flanken alltså, och när hals/bringa var hårfri torkade han hyfsat snabbt. Tror hans eget kylsystem funkade bättre också, för vi upplevde som att han faktiskt svettades mindre under sadel och bakåt när han var så helskalad fram.

Det krävde dock i hans fall helhalstäcke, vilket kan vara lite drygt.
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Jag skulle helklippa o satsa på bra, varma och ffa lätta töcken vilket faktiskt finns idag. Tror det är bättre än svettas - försöka torka eller täcka på det om du hajar haha.
 
Sv: Vilken klippning på svettig känslig/frusen häst?

Alltså tror jag spänningsrisken minskar om du klipper o täckar med bra täcken. Såna hästar ska man inte riskera att de blir kalla efter ansträngning är min erfarenhet, är inne på min tredje tydligen känsliga häst
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 575
Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: Seabaz
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 119
Senast: AW
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 125
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp