Klippning inför lösdrift?

Mina gick från kallstall (minus 10 ute =minus 10 vid ena boxen och runt minus 8 vid andra) till lösdrift, märkte ingen skillnad alls på frusenheten.

Nej iom att jag har kallstall borde hästen generellt inte uppleva lösdrift kallare. Däremot om hon inte är så pigg på att använda ligghallen kan ju klippningen "ge utslag". Men då samtidigt möjlighet röra sig samt fritt foder.
 
Jag skulle helklippa om jag var du. Har också en shetlandsponnypäls som lätt blir fuktig och att ha täcke oklippt var fan värre än otäckad. Ska man ändå ha täcke tycker jag att helklippning är det bästa.
 
O
Hon kom helklippt. Jag kände att "det var ju himla onödigt".

Spola tiden framåt till nästa vinter. Jag förstod fullt ut varför hon kom helklippt.

Så hon helklipps (hitills) men päls kvar för sadeln första vändan. Sen klippningar framöver sparas lite över länd och bakdel också.

Första brukar bli ungefär såhär. Och inträffa i slutet av september. Vi ligger efter i år.
22852164_1453976924698276_3451140539684250233_n.jpg


Andra och framåt brukar bli (ben ej klara) ungefär:
23130484_1453978658031436_6205975036498849846_n.jpg


Hon mår bättre klippt, på alla vis. Så det är helt okej inte förstå det. Det gjorde inte jag heller initialt. Men tro på och utgå från det. Slänga på ett ländtäcke är inga besvär för mig.
OT, men vad snyggt du klipper! Jättefina linjer, verkligen.
 
O

OT, men vad snyggt du klipper! Jättefina linjer, verkligen.

Haha. Du den där värmde. Jag stod igår och svor över "hur i helvete får folk det rakt, och LIKA på båda sidor"

Men får jag svänga lite så lyckas jag rätt bra. Men rakt - näää ;)

Så nästa gång kör jag snirkligt igen alltså ;P (Det blev helklipppt nu, med lapp för sadeln bara)
 
Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i kallstall, samma temp (och täcke) som ute. Normalt helklipper jag nu och halvklipper nästa.

I december ska hon flytta till lösdrift. Vet inte hur hon är på lösdrift, om hon gärna går in i ligghall eller håller sig utanför. Hon är inte speciellt frusen (tvärtom) men blir spänd i ryggen om kall. Det hör en boxplats till lösdriften där man tar in som/om man vill. Det är varmstall (ca 10 grader).

Klippas ska hon och täckas kommer hon även på lösdriften. Men skulle ni klippa som vanligt eller mindre, och varför?

Tillägg: här rids hon enbart ut förutom typ en träning var tredje vecka i ridhus. Lösdriften ligger granne med ridhus...

Tillägg2: Det är fri tillgång med slowfeedingnät på lösdriften och även intresset för mat är som en shetlandsponny :) (Hon är halvblod)
Här får hon fri halm inne och portionerat silage spritt över hela dygnet.

Klipp som vanligt om den ändå ska täckas på lösdriften
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 562
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 291
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 073
Senast: Trissa
·
Utrustning I år ska hästen min klippas och täckas! Hon får så extremt lång päls (ca 5 cm) och blir genomsvett att bara skrittas 10 minuter. Mina...
Svar
4
· Visningar
1 015
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp