Klippning inför lösdrift?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i kallstall, samma temp (och täcke) som ute. Normalt helklipper jag nu och halvklipper nästa.

I december ska hon flytta till lösdrift. Vet inte hur hon är på lösdrift, om hon gärna går in i ligghall eller håller sig utanför. Hon är inte speciellt frusen (tvärtom) men blir spänd i ryggen om kall. Det hör en boxplats till lösdriften där man tar in som/om man vill. Det är varmstall (ca 10 grader).

Klippas ska hon och täckas kommer hon även på lösdriften. Men skulle ni klippa som vanligt eller mindre, och varför?

Tillägg: här rids hon enbart ut förutom typ en träning var tredje vecka i ridhus. Lösdriften ligger granne med ridhus...

Tillägg2: Det är fri tillgång med slowfeedingnät på lösdriften och även intresset för mat är som en shetlandsponny :) (Hon är halvblod)
Här får hon fri halm inne och portionerat silage spritt över hela dygnet.
 
Jag har mina på lösdrift, täckade, jag klipper halsen och drar ett streck från manke till flank och klipper allt framför alternativt precis bak sadelgjorden.
Jag har helklippt mina hästar ett par gånger av olika anledningar, men jag gillar inte att klippa dem över ryggen.
 
Jag har mina på lösdrift, täckade, jag klipper halsen och drar ett streck från manke till flank och klipper allt framför alternativt precis bak sadelgjorden.
Jag har helklippt mina hästar ett par gånger av olika anledningar, men jag gillar inte att klippa dem över ryggen.

Sån provade jag förra året men det blev för varmt. Blev varken hackat eller malet tyvärr då hon inte kunde gå utan täcke men samtidigt blev svettig vid ridning och mjällig i det oklippta.

Däremot klippning två funkade det att lämna mer även om jag klippte hela magen.
 
Mina islandshästar går otäckade på lösdrift och spårklipptes i september. Den ena halvklipptes i oktober och den andra ska halvklippas inom ett par veckor.
Kompisens frusna ponny är nästan helklippt, hon har en större ruta kvar på ryggen bara, typ sadelläget. Hon går med 50 grams regntäcke dygnet runt som det är nu (varit 3-4 minus som mest någon natt hittills). Det varierar om dom står inne i lösdriften eller ute i skitvädret, hon klarar sig fint så. Kommer få tjockare täcke när det är kallt dygnet runt. Finns inget ridhus här utan hästarna rids alltid ut.

De går inte på fri tillgång utan fodras 3-4 ggr per dag i finmaskigt hönät.
 
Det slog mig att hon var helklippt när hon kom, utan ens liten lapp över ryggen. Och då hade hon gått på lösdrift och stod i kallstall här. Det var bökigt rent på stallgången iom kallstall. Taskigt dra av täcket i minus 15 och stå och borsta mm. Men det försvinner ju med varmstall..
 
Vi brukar helklippa våra om det behövs, tycker inte de fryser mer på lösdrift än på box - snarare tvärt om, de går in i sitt hus flera ggr/dag och vilar. Mkt sällan de står ute i regn/snö/blåst utan de går och ställer sig inne vid dåligt väder.
 
Vi brukar helklippa våra om det behövs, tycker inte de fryser mer på lösdrift än på box - snarare tvärt om, de går in i sitt hus flera ggr/dag och vilar. Mkt sällan de står ute i regn/snö/blåst utan de går och ställer sig inne vid dåligt väder.

Just det jag inte vet hur benägen hon är att göra (särskilt inte i ny flock) och eg det som gör jag alls funderar. Annars hade jag bara helklippt.
 
Förstår inte behovet av helklippning alls på en häst som hobbyrids/tränas och går ute massor.
Att lämna rygg/länd/kors oklippt gör ju ingen skillnad alls till nackdel utan har enbart fördelar i det att det blir enklare att täcka rätt och att hästen själv kan hålla värmen de gånger väderförhållanden är trixiga/ändras , än att exakta täckningen ska hålla för den marginalen.
Man slipper dessutom en massa duttande med ländtäcken hit och dit i alla möjliga och omöjliga lägen.

Jag klipper mina men lämnar rygg, länd, kors - på nuvarande klipper jag högt - dvs typ upp till halva sadeln i höjd - Mao en rätt smal sparad oklippt yta- men den gör väldigt stor skillnad för att de själva kan hålla värmen över primärområdena och inte bli känsliga för kyla/spänningar i ryggen.
 
Senast ändrad:
Förstår inte behovet av helklippning alls på en häst som hobbyrids/tränas och går ute massor.
Att lämna rygg/länd/kors oklippt gör ju ingen skillnad alls till nackdel utan har enbart fördelar i det att det blir enklare att täcka rätt och att hästen själv kan hålla värmen de gånger väderförhållanden är trixiga/ändras , än att exakta täckningen ska hålla för den marginalen.
Man slipper dessutom en massa duttande med ländtäcken hit och dit i alla möjliga och omöjliga lägen.

Jag klipper mina men lämnar rygg, länd, kors - på nuvarande klipper jag högt - dvs typ upp till halva sadeln i höjd - Mao en rätt smal sparad oklippt yta- men den gör väldigt stor skillnad för att de själva kan hålla värmen över primärområdena och inte bli känsliga för kyla/spänningar i ryggen.

Hon kom helklippt. Jag kände att "det var ju himla onödigt".

Spola tiden framåt till nästa vinter. Jag förstod fullt ut varför hon kom helklippt.

Så hon helklipps (hitills) men päls kvar för sadeln första vändan. Sen klippningar framöver sparas lite över länd och bakdel också.

Första brukar bli ungefär såhär. Och inträffa i slutet av september. Vi ligger efter i år.
22852164_1453976924698276_3451140539684250233_n.jpg


Andra och framåt brukar bli (ben ej klara) ungefär:
23130484_1453978658031436_6205975036498849846_n.jpg


Hon mår bättre klippt, på alla vis. Så det är helt okej inte förstå det. Det gjorde inte jag heller initialt. Men tro på och utgå från det. Slänga på ett ländtäcke är inga besvär för mig.
 
Hon kom helklippt. Jag kände att "det var ju himla onödigt".

Spola tiden framåt till nästa vinter. Jag förstod fullt ut varför hon kom helklippt.

Så hon helklipps (hitills) men päls kvar för sadeln första vändan. Sen klippningar framöver sparas lite över länd och bakdel också.

Första brukar bli ungefär såhär. Och inträffa i slutet av september. Vi ligger efter i år.
22852164_1453976924698276_3451140539684250233_n.jpg


Andra och framåt brukar bli (ben ej klara) ungefär:
23130484_1453978658031436_6205975036498849846_n.jpg


Hon mår bättre klippt, på alla vis. Så det är helt okej inte förstå det. Det gjorde inte jag heller initialt. Men tro på och utgå från det. Slänga på ett ländtäcke är inga besvär för mig.

Men vad svarar du på nu :confused: jag har svarat dig utifrån din fråga att nej jag hade inte helklippt hästen om den helt plötsligt ska gå på lösdrift och du är osäker på hur den kommer bete sig där samt din fråga ?

Som sagt - det går ju jättebra att nästan helklippa den men lämna slingan över rygg/länd/kors ?

Det finns ju liksom inte heller ngt du har att förlora utifrån det ?
Det är ju bara att klippa resten närhelst om den skulle vara unik att bli för varm på lösdrift att ha en slinga päls kvar där med täcke på .

Att du kommer rida den i ridhus mera är ju öht inget som spelar roll i sammanhanget du frågat om - dvs lösdrift /nytt/hur klippa -helt eller inte :confused:

Jag klipper som sagt min högt precis som även du verkar göra enl sista bilden ?
 
Men vad svarar du på nu :confused: jag har svarat dig utifrån din fråga att nej jag hade inte helklippt hästen om den helt plötsligt ska gå på lösdrift och du är osäker på hur den kommer bete sig där samt din fråga ?

Som sagt - det går ju jättebra att nästan helklippa den men lämna slingan över rygg/länd/kors ?

Det finns ju liksom inte heller ngt du har att förlora utifrån det ?
Det är ju bara att klippa resten närhelst om den skulle vara unik att bli för varm på lösdrift att ha en slinga päls kvar där med täcke på .

Att du kommer rida den i ridhus mera är ju öht inget som spelar roll i sammanhanget du frågat om - dvs lösdrift /nytt/hur klippa -helt eller inte :confused:

Jag klipper som sagt min högt precis som även du verkar göra enl sista bilden ?

Du ifrågasatte varför det behövde helklippas övht. Jag svarade på det, varför hon hitills varit helklippt initialt vintertid.
 
Du ifrågasatte varför det behövde helklippas övht. Jag svarade på det, varför hon hitills varit helklippt initialt vintertid.
Va ? :rofl:
Nej jag har inte ifrågasatt det . Jag har svarat på din fråga :)

Jösses alltså hur det är möjligt att läsa in saker som inte står :eek:

Seriöst så LÄS din egen frågeställning igen ?
Det finns verklugen INGET i mitt svar som föranleder din defensiva tolkning ! Blir helt trött !
 
Förstår inte behovet av helklippning alls på en häst som hobbyrids/tränas och går ute massor.
Att lämna rygg/länd/kors oklippt gör ju ingen skillnad alls till nackdel utan har enbart fördelar i det att det blir enklare att täcka rätt och att hästen själv kan hålla värmen de gånger väderförhållanden är trixiga/ändras , än att exakta täckningen ska hålla för den marginalen.
Man slipper dessutom en massa duttande med ländtäcken hit och dit i alla möjliga och omöjliga lägen.

Jag klipper mina men lämnar rygg, länd, kors - på nuvarande klipper jag högt - dvs typ upp till halva sadeln i höjd - Mao en rätt smal sparad oklippt yta- men den gör väldigt stor skillnad för att de själva kan hålla värmen över primärområdena och inte bli känsliga för kyla/spänningar i ryggen.

Jo jag tolkade säkert in massor i det fetade...
 
Jo jag tolkade säkert in massor i det fetade...

Ja verkligen ! Det slog dig inte att den kommentaren gäller allmänt utiftån alla som på slentrian /trend helklipper hästarna trots att de går ute massor och hobbyrids ?
LÄS igen . Snälla ?

Återigen : vad är det för problem ? Ta det säkra före det osäkra eftersom du utifrån tråden oroar dig för hur din häst funkar klippt under nya förhållanden ?

Klipp men klipp inte bort rygg/länd /kors ? Om det sen behövs klippas mera så är det ju bara att klippa mera ?
 
Senast ändrad:
. Har lösdrift och vill hålla rygg och mage varm men ändå lufta och svalka hästen.

Jag brukar klippa hals och bog fram till en tänkt linje som går från manke till sadelgjordsstaden. Kanske inte snyggaste klippningen men har fungerat bra på varma och långhåriga hästar.
 
. Har lösdrift och vill hålla rygg och mage varm men ändå lufta och svalka hästen.

Jag brukar klippa hals och bog fram till en tänkt linje som går från manke till sadelgjordsstaden. Kanske inte snyggaste klippningen men har fungerat bra på varma och långhåriga hästar.
Ja, just hals och bog upplever jag att det hjälper väldigt mycket om man klipper :) . Min shettis, som svettas något kopiöst i sin päls under varma höstar, verkar väldigt hjälpt av detta. Jag fortsätter ofta ett spår hela vägen bak också, men jag har aldrig känt behov av att klippa av pälsen på ryggen eller magen. På det viset varken svettas eller fryser hon....:up:
 
Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i kallstall, samma temp (och täcke) som ute. Normalt helklipper jag nu och halvklipper nästa.

I december ska hon flytta till lösdrift. Vet inte hur hon är på lösdrift, om hon gärna går in i ligghall eller håller sig utanför. Hon är inte speciellt frusen (tvärtom) men blir spänd i ryggen om kall. Det hör en boxplats till lösdriften där man tar in som/om man vill. Det är varmstall (ca 10 grader).

Klippas ska hon och täckas kommer hon även på lösdriften. Men skulle ni klippa som vanligt eller mindre, och varför?

Tillägg: här rids hon enbart ut förutom typ en träning var tredje vecka i ridhus. Lösdriften ligger granne med ridhus...

Tillägg2: Det är fri tillgång med slowfeedingnät på lösdriften och även intresset för mat är som en shetlandsponny :) (Hon är halvblod)
Här får hon fri halm inne och portionerat silage spritt över hela dygnet.
Första året på lösdrift gjorde jag en halvklippning som då räckte för ändamålet (igångsättning)men de övriga åren har jag helklippt precis som vanligt (lämnat ben och 'stjärtlapp'). Hästen tillhör den känsliga typen och jag har märkt stor skillnad på hennes välbefinnande om jag klippt ben (fryser lättare, blir nipprigare). Magen funkar bättre att klippa.
 
Tack för alla svar. Spårklippning, bara hals och bog etc blir tyvärr för varmt. Så alt är (nu första) endera helklippt eller en "nästan helklippning" där det lämnas lite över korset med.

Men både här och på min FB vittnar flera om att det tycks gå bra med helklippt och lösdrift så det får bli "som vanligt".
 
Mina gick från kallstall (minus 10 ute =minus 10 vid ena boxen och runt minus 8 vid andra) till lösdrift, märkte ingen skillnad alls på frusenheten.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 566
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 291
Senast: Åsa A
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 073
Senast: Trissa
·
Utrustning I år ska hästen min klippas och täckas! Hon får så extremt lång päls (ca 5 cm) och blir genomsvett att bara skrittas 10 minuter. Mina...
Svar
4
· Visningar
1 015
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp