Shenzi

Trådstartare
hej!

jag har ett par kompisar som ska klippa sina shettisar, men jag har ingen erfarenhet av att klippa själv och kan därför inte ge dem svar på hur dem ska klippa. Hoppas att någon bukare kan ge tips på olika klippningar och deras eventuella fördelar och nackdelar.

Anledningen till att dem ska klippas är tydligen att stallet är fuktigt (nytt ska bli i vår), och att deras pälsar aldrig riktigt torkar. Dem verkar inte haj på täcken heller, därför blir en liten följdfråga: bör dem små liven ha vintertäcke nu?dem har bara ett regntäcke åt dem nu. hur tjockt? var finns det billiga shettistäcken?

MVH
/sandra

ps. jag tycker hela situationen med fuktigt stall mm är lite märklig, så jag vill inte ha påhoppningar om det. jag försöker bara hjälpa mina kompisar i det här läget....
 
Sv: klippning

om dom ska klippas mycket behöver dom ju täcken för att inte frysa. Vill dom inte använda täcken så borde dom bara klippa lite. men mycket beror ju på hur pass mycket dom svettas och vart dom svettas. har dom provat att slänga på fleecetäcke när dom blivit svettiga?
 
Sv: klippning

Om dom helklipper dom måste du ju ha täcke efter väderlek. Pälsen försvinner ju, och är det kallt ute måste de ha vintertäcke. Verkar dock väldigt onödigt att helklippa om dom inte jobbar. Då är det bättre att låta pälsen vara kvar. Om dom har regntäcke ute bör de väl inte bli blöta? Blir de så blöta i stallet? I såna fall måste det vara riiiiktigt fuktigt. Bättre att skicka ut dom på lösdrift med pälsen kvar...
 
Sv: klippning

en sak till...

stänger dom dörrar och fönster i stallet? om det är så fuktigt som du säger är det nog bättre att ha öppet ordentligt så fukten inte stannar kvar i stallet.

annars kan man ju placera ut "torrbollar" i hela stallet=)

i mitt stall finns en värmefläkt som en provisorisk lösning för att torka täckena som nu hängs upp i en box. de gör ju så täckena torkar, så de kanske funkar på hästarna åxå=)
 
Sv: klippning

dem svettas tydligen på bog och mage mest. finns det någon klippning för endast det?

vet inte om dem har öppet eller ej, men jag ska säga till dem att öppna om det är så att dem har stängt.

sådana där torrbollar kan jag ju också föreslå =)

vet inte om dem har fleecetäcke, jag sa att dem borde kanske införskaffa sig det och det lyssnade de på iaf.

fler förslag?
 
Sv: klippning

Jag har en shettis som jobbar ganska så hårt, han har jag halvrakad, dvs halsen, bogen, sen går det en diagonal linje från manken till skapet och under den är han klippt (allså magen och en bit upp)... Gud hur det lät :o förstår du något hur jag menar??

Regnar det så har han täcke, är dt uppehåll får han gå utan. Man ser ju hur vädret blir på morgonen och då får man ta på täcke efter vädret. Börjes har billiga shettistäckenb som passar bra! (Till min iallafall :) ) Där har jag köpt både vintertäcken och fleecetäcken.
 
Sv: klippning

jag har min islänning på lösdrift utan täcke å han är klippt halva halsen bogen och magen till skapet. alltså nästan som reykurboys häst fast lite mindre.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
669
Hästvård Härom dagen uppkom en diskussion i stallet där min häst är inackorderad kring det här med klippning. Jag har såpass koll att jag tror...
Svar
14
· Visningar
1 175
Senast: skuggi
·
Hästvård funderar på att klippa fuxen (när jag väl fått tag på lite myshästmedel att ge henne) men funderar på hur mycket man ska ta och hur man...
2
Svar
28
· Visningar
3 930
Senast: Buck
·
Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
854
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp