Bukefalos 28 år!

Vilken konst gillar du?

Britta Marakatt-Labba

vbm-35275.jpg
 
Jag med, de är väldigt bra! Hon lyckas alltid skapa en stämning som man dras in i. För de som inte läser grafiska noveller redan kan jag rekommendera det, det finns många pärlor.
Jag läser också mycket grafiska romaner/noveller. Här är ett tips om du inte läst den. Sorry om OT men det är ju också konst. Väl?
167BCE59-1FAD-4920-96ED-87850A140DCB.jpeg
 
Jag tycker absolut att det hör till tråden! Tack för tipset, det där är en av de jag har på min lista faktiskt, jag har hört att den ska vara väldigt bra!
Det är en väldigt fin uppväxtskildring. Jag tar gärna emot tips också. Känner inte så många som läser grafiska romaner. Men det kanske är en egen tråd…
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
När jag var i Edinburgh gick jag förbi ett galleri som hade en utställning som såg intressant ut. Jag blev helt förälskad i tavlorna av Victoria Orr Ewing men tyvärr har jag inte ekonomisk möjlighet att köpa någon och hon säljer inte tryck eller liknande . På utställningen fick jag med mig en broschyr med min favorittavla i A5 storlek och den har jag haft framme sedan dess. Älskar det ödsliga och drömska i bilderna, det känns hemma på något vis.

En favorit

1D75946E-C49F-4D05-B59D-3AE1A7FEA072.jpeg


Sen gillar jag Stina Wolters konst också, den talar till mig och jag kan känna igen mig i väldigt mycket.
 
När jag var i Edinburgh gick jag förbi ett galleri som hade en utställning som såg intressant ut. Jag blev helt förälskad i tavlorna av Victoria Orr Ewing men tyvärr har jag inte ekonomisk möjlighet att köpa någon och hon säljer inte tryck eller liknande . På utställningen fick jag med mig en broschyr med min favorittavla i A5 storlek och den har jag haft framme sedan dess. Älskar det ödsliga och drömska i bilderna, det känns hemma på något vis.

En favorit

Visa bifogad fil 85231

Sen gillar jag Stina Wolters konst också, den talar till mig och jag kan känna igen mig i väldigt mycket.
Aaah, ny favorit för mig där! Vilket ljus! Vilken känsla:love:
 
Samt att jag ej tackat nej till ngt av Matisse.. inte så selektiv här 😆
Tycker absolut att Zorn var ett gubbslem och har svårt för hans nationalromantiska akvareller men ja han var ett geni så hade tex gärna haft denna studie på väggen

FFE8EF20-314F-4ABF-A990-132B16E227A2.jpeg
 
.. vilket ”osökt” för mig över till Tolouse Lautrec.. som Zorn uppenbart typ ”kopierade” när han kom till Paris. Zorn var kanske en mer tekniskt kompetent konstnär men Tolouse har ngt.

Hade inte tackat nej till tex denna. Älskar hur han fångar ljuset i det citrongula. Citron är livets färg för att fånga ljus!

2BAF3E9D-BCB6-4A2D-9A60-67718EAB0E36.jpeg
 
Jag tycker absolut att det hör till tråden! Tack för tipset, det där är en av de jag har på min lista faktiskt, jag har hört att den ska vara väldigt bra!
Det är en väldigt fin uppväxtskildring. Jag tar gärna emot tips också. Känner inte så många som läser grafiska romaner. Men det kanske är en egen tråd…
*slänger mig fram* (┛◉Д◉)┛彡┻━┻
Maus
MAUS!
Av Art Spiegelman
517h+3SR8aL._AC_SY780_.jpg

Den publicerades första gången 1980 och håller än idag, om ett otroligt tungt och personligt ämne då det är tecknaren (Art) som berättar om sin pappas upplevelse under ww2.
Och konsten! Jag tyckte om boken innan men jag såg nyligen en youtube video där comic nördar pratade om första delen och de fick mig att uppskatta den så mycket mera!
Jag beundrar hans enkla drag, det är en utmaning att göra figurer som är tillräckligt enkla för att kunna göra dem så ofta som han gör i boken/böckerna (de var två delar från början men finns böcker med båda delarna). Men samtidigt kunna skilja åt karaktärerna tillräckligt så att man känner igen dem.
Maus_volume_2_page_50_panels_3-4.png

Valet att göra dem till djur är intressant tycker jag. Både historiskt sett då det fanns nidbilder under ww2 att judar var råttor, men även som ett sätt att förenkla konsten. Tecknaren slipper behöva tänka på att figurerna ska likna sina verkliga motsvarigheter och de går att förenkla mycket. Bilderna är fortfarande starka men man slipper lite av det där att ha det hyperrealistiska upptryckt i ansiktet, även om man vet vad som faktiskt såg ut bakom.
maus_swastikaroad.png

I videon jag nämnde ovan så pratade de lite om att de inte trodde att det skulle bli lika bra om författaren hade skrivit en bok istället. Så här fick han istället med starka talande bilder utan ett enda ord ibland. Vilket är också intressant utifrån konstnärlig aspekt.

Sorry för wall of text men den här boken har välförtjänt vunnit ett pulitzerpris och jag läste den första gången i högstadiet. Det var nog den första tjocka boken på engelska som jag läste igenom utan besvär och helt klistrad vid sidorna. Jag undrar om den inte påbörjade lite mitt intresse av ww2. Så jag rekommenderar den till alla! ❤️
 
Senast ändrad:
En liten konkret sidogenre av konst som jag verkligen älskar är Hudson River School-Luminismen, av exempelvis John Frederick Kensett och Fitz Hugh Lane.

Ljuset, lugnet, landskapet. Det drömska.

John_F_Kensett_-_View_of_the_Shrewsbury_River,_New_Jersey_-_Google_Art_Project.jpg
 
Det är en väldigt fin uppväxtskildring. Jag tar gärna emot tips också. Känner inte så många som läser grafiska romaner. Men det kanske är en egen tråd…
Du har ju faktiskt rätt i att grafiska romaner och serier egentligen förtjänar en egen tråd, det blir kanske enklare för intresserade att hitta dit än under en allmän konsttråd. Jag gör en!
 
Sally J. Han

fortnightinstitute-sally-j.-han-guests-2021.jpg


Eileen Murphy
landscape-paintings-Eileen-Murphy-Let-this-Darkness-Be-a-Bell-Tower.jpg


Danielle Mckinney
fi-15.jpg


Miho Ichise
7808877-NTOTDDFV-7.jpg


María Berrío
Berrio_01-2.jpg
Kom på att jag inte kommit med någon direkt motivering. Det är svårt att veta eller generalisera men jag tror att mycket av den konst jag gillar inger en nästan fysisk känsla för mig. Jag gillar till exempel landskapsbilder där det känns som om man kan kliva in i dem och känna hur frisk luften är i den världen, som i Murphys tavla, eller skopa upp lite kallt vatten och ett flytande blomblad som i Ichises. Att jag kan känna doften av citrusfrukt och känslan av stillhet i Hans bild. Jag gillar ofta nästan vardagliga ögonblicksbilder men gärna där man kan se något av den här egentligen ganska hemska världens goda sidor, detaljer som får en att fokusera på det lilla. Det kanske är en slags eskapism, eller meditation, när man inte riktigt orkar med sitt eget liv. Sedan gillar jag fantastiska, livfulla färger, som i McKinneys målning. Jag gillar också att hennes karaktärer alltid har en personlighet, de fyller upp duken, de är inte bara statister utan har en självklar närvaro. Med Berrío gillar jag kanske främst strukturen, materialvalet och historieberättandet. Jag kanske skulle tagit hennes hästbild i och med att det ändå är ett hästforum, men jag hade tydligen ett kattdjurs-tema.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 232
Senast: cirkus
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: skiesabove
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 432
Senast: hundtant
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp