Vilken ledande stigbygel är bäst

Limelight

Trådstartare
Jag har problem med ena mitt knä, får ont direkt när jag ska ut och rida. Har läst en hel del om de här ledande stigbyglarna och att det är många som har ont i knäna mm som köpt dessa och värken är borta.

Så nu är jag grymt sugen på att köpa ett par jag med, vill kunna rida smärtfritt :).
Men de två jag hittat och tankarna går till är den ena som finns att köpa på Hökks för 759kr Ledad stigbygel Intec.
och den andra är sprenger Bow Balance för runt 1800kr har jag hittat.

Skiljer sig ju rätt mycket i pris, vad är det som gör Sprenger så mycket bättre ?. Ni som har något utav det vad tycker ni ?

Har även kollat på Soft Up stigbygeln, men fått för mig att de ledade stigbyglarna är bättre för mitt knä, men vad tror ni ?

Sv: Vilken ledande stigbygel är bäst

Jag har sprengers vanliga (som ser ut som dom från hööks) och jag har provridit ett par nya sprenger bow balance.

Bow balance är tammefan otroliga att rida i!! Dom är även så mycket bättre än den äldre modellen jag har.
Dock gör sig inte blå stigbyglar till min dressyrsadel så jag behåller mina gamla sprenger ;)

Jag har överrörliga leder och känner ofta av i vristerna... Detta blev faktiskt bättre efter att jag skaffade sprenger!

Jag har inte provat några andra "billigare kopior" men förutom hööks så har även shires lika byglar.
Har inte Hansbo också??

Så det finns ju lite att välja på. Jag hade dock kört på ett par sprenger, det finns begagnade att hitta till billigare peng :)

Börjes har oxå ett par Intecs flerledade för runt 500 om jag minns rätt. Hade tänkt beställa dom men fick rådet att fortsätta spara till ett par Bow Balance av en som oxå har problem knän. Hon hade de som Hööks säljer och ett par Bow Balace och hon tyckte skillnaden var enorm. Dock var de billigare bättre än ett par oledade men med Sprenger så hade hon inte ondare i knäna efter hoppträningen än innan.

Bow balance är tammefan otroliga att rida i!! Dom är även så mycket bättre än den äldre modellen jag har.
Dock gör sig inte blå stigbyglar till min dressyrsadel så jag behåller mina gamla sprenger ;)
Dom kommer eller har kommit i fler färger nu. Såg en bild i en hästtidning och letade tag på en på nätet med svart gummi. Bara en blå bit men det döljer foten
http://simplysaddles.biz/_image/wEDTy5FvVQ_22684.jpg

Jag har provat ledade stigbyglar från Mark Todd och Shires, på dessa två känner jag ingen märkbar skillnad, jag har inte provat Sprenger.
Jag är jättenöjd med mina o märker jättestor skillnad (också knä som strular) om jag har vanliga stigbyglar, får ont nästan direkt, med de ledade går det bra.

Jag har ett par merkeslösa som jag hittade ett hörn av ridsportbutiken. gav typ 300 kr för dem, och det är helt underbara. Dock så har de börjat rosta under gummit, så det kanske är dax att byta ut dem .. Livslängden har varit ca 1 år bara.

Jag hade satsat på ett par sprenger om du har råd. Är det akut skulle jag köpt ett par billigare tillsvidare. :)

Jag har löparknä (ITB-senan glider över utsidan av knät vilket gör ont) och sen jag bytte från vanliga stigbyglar till Bow Balance har jag inte haft ont en enda gång. Köpte mina begagnade på t*a*e*a för 900kr. Knappt använda.

De enda stigbyglar som håller mina knän och vrister i schack är såna med stigläderöglan lite närmare insidan istället för mitt på.

Tack och lov, för jag tycker det känns urdumt att köpa stigbyglar för tusentals kronor... :D

Jag har fått låna några olika ledade av folk som lovordar dem, men för mig funkar det inte alls. Eller snarare; de gör ingen skillnad.

Testa och se innan du köper dyra! :idea:

Dom kommer eller har kommit i fler färger nu. Såg en bild i en hästtidning och letade tag på en på nätet med svart gummi. Bara en blå bit men det döljer foten
http://simplysaddles.biz/_image/wEDTy5FvVQ_22684.jpg

Ja, jag köpte mina Sprenger BB för snart ett år sedan och jag fick inte dem med den blåa biten, utan helsvarta som på bilden. Kanon! Då kan man ha dem i dressyren också! :idea: :bow:

Den affären som sålde dem sålde inte BB med blåa biten, varför vet jag inte.

Till TS: Jag har både Sprenger BB och Mark Todd och det är enorm skillnad mellan dem. Har knäproblem och kan därför inte rida i vanliga stigbyglar. Jag kan rida i båda paren, men Sprenger är en överlägsen favorit! :love: :bow:

Det låter på er som det verkligen hjälper med ledade stigbyglar, vilket gör mig glad :) :).
Oj hitta den begagnade fast nästan nya för 900kr, rena kapet ju, tänk om man kan ha sådan tur ;).

Måste ta och spara pengar för nu blir jag riktigt mega sugen på ett par Sprenger Bow Balance.

Jaså, för dig hjälpte det alltså inte, hmm. Testa och se har jag svårt att göra då jag inte känner någon som har ledade tyvärr. Alla har de gamla vanliga hederliga.

Till TS: Jag har både Sprenger BB och Mark Todd och det är enorm skillnad mellan dem. Har knäproblem och kan därför inte rida i vanliga stigbyglar. Jag kan rida i båda paren, men Sprenger är en överlägsen favorit! :love:

Det låter underbart att höra att du älskar Sprenger :)

Haha här så har majoriteten av alla som rider ledade stigbyglar! Vad olika det kan vara:)

Börjes har oxå ett par Intecs flerledade för runt 500 om jag minns rätt. Hade tänkt beställa dom men fick rådet att fortsätta spara till ett par Bow Balance av en som oxå har problem knän. Hon hade de som Hööks säljer och ett par Bow Balace och hon tyckte skillnaden var enorm. Dock var de billigare bättre än ett par oledade men med Sprenger så hade hon inte ondare i knäna efter hoppträningen än innan.

Tror Börjes och Hööks Intec är samma sort fast olika priser bara, ser så ut iaf.
Okej, låter som det är värt att spara till ett par Bow Balance och skippa de billigare.

Jaså, för dig hjälpte det alltså inte, hmm. Testa och se har jag svårt att göra då jag inte känner någon som har ledade tyvärr. Alla har de gamla vanliga hederliga.

Jag menade att du skulle testa de "sneda" (brukar kallas offset-stigbygel ibland) innan du testar eller köper de dyra. ;)

Funkar de för dig så är de både billigare och snyggare än de mer avancerade ledade.

Någon borde ju ha dem att låna ut, de är ju rätt så vanliga bland dressyrryttare, tycker jag. :)

Bow Balance finns för betydligt billigare än så, leta lite ;)

Jag har både BB och Sprengers vanliga ledade, BB är snäppet bättre och värda prisskilnaden.
Har även ridit med ett par av de billigare kopiorna och tycker absolut att Sprenger är bäst!

Jag menade att du skulle testa de "sneda" (brukar kallas offset-stigbygel ibland) innan du testar eller köper de dyra. ;)

Funkar de för dig så är de både billigare och snyggare än de mer avancerade ledade.

Någon borde ju ha dem att låna ut, de är ju rätt så vanliga bland dressyrryttare, tycker jag. :)

Du menade så ;). Har tyvärr svårt att testa ändå, känner knappt inga ridfolk. Så det blir tyvärr att försöka lita på vad andra säger och vad känslan säger. Och så kan man alltid fråga i butiken om man får lämna igen dem om man typ plastar in eller så vid testridning :)

Bow Balance finns för betydligt billigare än så, leta lite ;)

Jag har både BB och Sprengers vanliga ledade, BB är snäppet bättre och värda prisskilnaden.
Har även ridit med ett par av de billigare kopiorna och tycker absolut att Sprenger är bäst!

Fasiken jag tycker jag letat som en galning överallt på olika sidor på internet och hittar dem billigast för 1795kr. Vet du billigare ställe på rak arm får du gärna Pm:a mig :)

Jag har 4 par sprenger stigbyglar, 2par "vanliga" och 2 par BB.
Använder "vanliga" till dressyren och BB till hoppningen. Jag fick tidigare ont i ena fotleden och det har försvunnit helt sen jag köpte sprenger.
Han även provat Shires och Mark todd, de är bättre än de klassiska i stål men går inte att jämföra med sprenger!! Man får vad man betalar för här.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 918
Senast: WBanna
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 622
Senast: Sasse
·
Distans Jag hittade bara väldigt gamla trådar i frågan o tänkte att det kanske har kommit nya produkter och folk har mer erfarenhet nu några år...
Svar
5
· Visningar
2 423
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V