Vilken modell av John Whitaker är det?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 387
M

-moa-

Jag har sett en John Whitaker hoppsadel till salu och den är två ton brun (ljusare på säte och knästöd/vadstöd) och har nåt ganska långt skrivet 'runt' vadstödet, nåt med Whitaker o nåt mer men itne John bara tror jag inte.

Vilken modell är detta, hittar den inte på hemsidan och undrar lite om den.

Går den att värma om som det indikeras av säljaren och i sånna fall hur breda brukar man kunna få dom som max?

Hur är bommen i dom? Jag behöver en ändringsbar, lite rakare bom (inte spikrak) som kan bli ganska bred, iallafall 105grader.
Passar den en lång manke mån tro? Den ser ju ut att kunan få plats med lite manke där (mitt sto är har inte jättestor eller jättelång manke men lite åt det hållet nu när hon är omusklad)

Snälla om nån vet nåt så svara!

ps. hur är dom att rida i? hårda/mjuka etc.?

Sv: Vilken modell av John Whitaker är det?

det kanske är en gammal cliff barnsby, dom har haft en whitaker modell.

Jag har haft en john whitaker sadel som är tvåfärgad (burgundy/svart) det var en ex2. Red dock inte i den då min häst fick tas bort. Den var omvärmningsbar (har den blå 'plupp' är den det). Skulle dock tippa på att den du kollat på är modellen micheal whitaker.

22023030.jpg

Är det en sån här du menar? Cliff Barnsby Whitaker. Syns lite dåligt på bilden men den var ljusate i sätet..
Sålde den för ett tag sedan. Den passar häst med svängd rygg och inte allt för stor manke. JÄTTE mjuk att sitta i.

Ahhh Ja den är det!

Ok tack alla för att ni löst 'mysteriet'!
Korkad jag var som iten såg att det stod michael där.

Hur var den att rida i? (du som haft en)
Hur är bommen, är den svängd?
Min dam är åt det rakare hållet men ändå inte helt rak så jag behvöer en relativt rak sadeln men inte för rak och det är svårt, plus en som går att få till ca. 105grader, dvs. bredare än 37 i prestige.

Det var ju synd att den passar åt sånna hästar för min dam har lite halvlång manke och är ganska rak...den har ajg också ananrs kollat lite på på nätet, den ser ju väldigt skön ut (jag får lätt skav :( )

Den är ju uppbyggd på samma bom som prestige så jag är tveksam om den går att göra vidare än sådana. Jag red aldrig i min dessvärre den köptes och lämnades till skara för att värmas om då den var för smal för min häst. Dessvärre hann han bli halt och stod och slutligen utdömd så sadeln såldes innan jag använt den.

Då kommer den inte passa din häst.
Som FA skriver är de gjorda av samma bom som Prestigesadlar (de har olika, men alla är svängda) eftersom de görs i samma fabrik.

Suck då är det absolut ingen idé då :(

Egentligen skulle jag vilja hitta nån att byta sadel med så slipper jag att hålla på o tjafsa med att sälja min men först måste jag ju hitta lite tänkbara som ens är nån idé att inskaffa haha!

VAd jobbigt det är när dom inte är raka o inte är svängda, jag börjar undra om det finns några hästar som nånsin passar i sadlar med tanke på att dom flesta verkar ha problem!

Jag har beställt en JW sadel som jag ska hämta idag. Dom kan värma om bommen, iallafall på den jag ska ha nu.
Så kolla med en butik som säljer såna sadlar och fråga dem. :D

Men det finns en till modell som inte är samma som den som visades förut i tråden.
Den har kilbossor och långa stroppar och är mycket rakare i bommen! (I stallet finns exakt en likadan som den som visades förut i tråden också, det är inte alls samma modell fast dom ser lika ut, den är mycket mer svängd, har rundbossor och korta stroppar)

28768343.jpg

kilbossor

29064509.jpg

Långa stroppar
29064508.jpg

Det är en underbar sadel, perfekt stöd och mjukt säte.
Om du hittar den modellen som jag har (dvs med rak bom, kilbossor och långa stroppar, så passar den en rakare rygg. Jag vet inte vilken bomvidd min "egentligen" har (står inte i den) men har mätt den till ca 100° och den passar min rätt breda häst.

Vad jag förstår så är denna modell rätt ovanlig, har inte sett någon likadan, men sett många med rundbossor och svängd bom.

Det är inte alls konstigt om den inte är svängd som en John Whitaker eftersom både den och den som visas tidigare i tråden är Cliff Barnsby det är tyvärr ej dessa ts frågar om.

men moa säger ju att det är sadeln på weasels bild?? och det är en barnsby...

*kl*

Fast min CB Whitaker är inte alls svängd i bommen. Den passar kalas på min raka häst med lång, platt manke. Den är köpt som en sadel med rakare bom och allt jag läst om dem hävdar att bommer är en aning rakare i dessa sadlarna. Kanske skiljer sig från årsmodell?

Min passar på min häst med rak, platt rygg och inte så mycket manke

Upptäckte att jag typ inte har någon bild där man ser sadeln ligga på men här kanske man kan ana den

29406543.jpg

29064520.jpg

Eftersom jag svarat innan i denna tråden är jag nästan säker på att det har varit en bild på en jw michael whitaker men inlägget är antagligen raderat av moderator. Därav stämmer inte heller svaret ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 107
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Behöver lite inspiration! Efter en lång vila så sitter inte sadeln tillfredställande på hästen, och jag funderar på vad som kan tänkas...
Svar
1
· Visningar
843
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 501
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur