Vilken nosgrimma

Sv: Vilken nosgrimma

Det beror väl på hur hårt man spänner den.

Jag har en löst spänd engelsk nosgrimma (för att jag tycker att det är snyggare med än utan).

Helt klart en pullarnosgrimma OM man satt den på rätt ställe.
Den har ett helt annat "tryck" än den vanliga engelska nosgrimman som i vissa fall kan förstöra mkt om man spänner den fel/för hårt.
Så pullar säger jag!

Ingen nosgrimma är "mildas" om den används fel. Jag tycker det är bra att variera regelbundet mellan olika och även vara utan i bland. Då vet jag att trycket av nosgrimman inte blir för mycke på ett och samma ställe.

Utdrag från:
http://www.remont.se/article.asp?id=1627 : Anders Eriksson citat:

"Vad gäller nosgrimmor vill Anders slå ett slag för remontgrimman som tyvärr blivit lite bortglömd.
- Hästarna får inte sår i kindslemhinnan med en sådan. Men den bör vara reglerbar även på ovansidan."

:bow:

Då e jag oxå en gammal stofil. använder bara remont på min 5 åring, han trivs med den!!

Generellt sett remont, för det är nog inte många som skulle dra åt den för hårt med tanke på vart på nosen den sitter.

Annars är ju en rätt spänd engelsk väldigt mild. Problemet är bara att de allra flesta drar åt den för kung och fosterland, och då är den verkligen inte snäll längre... :crazy:

Remont.
Har det på min nordis, hon trivs utmärkt med den :)

aachen, det trivs min häst bäst på. Har testat både remont och pullar, han gillar dem inte.

Pullarnosgrimma låter hästen andas friare..
har också ett helt annat tryck över nossryggen än övriga..
Min åsikt är att pullar är den bästa för hästen att ha på sig då den inte hindrar andningen.

Håller med Reykur och Fröken_Skåne. Pullarnosgrimman täpper inte till luftvägarna lika mycket som en aachennosgrimma. Tycker den fördelar trycket bättre också. Sen gillar jag också remont, men helst använder jag pullar.

Så har man ju sett skräckexempel på hur många spänner sin aachengrimma fel. Den översta nosremmen sätter man löst och aachenremmen hårt som satan för att hästen inte ska gapa. :eek: :crazy:

Jag tycker man ser väldigt många skräckexempel på felspända nosgrimmor. :crazy:

Det är nog mer vanligt att man drar åt nosgrimman, oavsett sort, tills det tar stopp än att man får in 3 fingrar mellan...

Dessa pullback-saker med tjock vaddering är också en sak. Det är så mycket remmar och dynor att de inte sitter på plats öht om man inte drar åt.
Jag kan ju ana vad tanken är, men är det inte skumt? :devil:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 877
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 214
Senast: Reshästen
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka