Vilken nosgrimma

Sv: Vilken nosgrimma

Remontgrimman är mildast, pullargrimman sitter på ett bra sätt på hästen men den är inte mild på det sättet att den gör lite inverkan.

En rätt spänd remontnosgrimma (lös så hästen kan andas) är mycket mildare, den hindrar hästen väldigt lite från att röra käken. Använder nästan alltid den själv :love:

Till Bill: Nosgrimma är inte så hemskt för hästen som många säger, spänner man de fel och förhårt kan de ge skador, men det kan all felanpassad utrustning göra. Tycker ryttaren till den här hästen att den verkar trivas med sitt träns och med ridningen samt ser bra ut i munnen, måste man väl kunna säga att den trivs med remontnosgrimma :confused: Jag är trött på alla "påhopp" här på buke :mad:

Mildast = INGEN nosgrimma! Då får du dessutom veta om din häst trivs med sitt bett och din hand ;)

Jag använder oxå pullargrimman. Provade en gång med achen under en träning och min häst började gnissla tänder. Den var inte för hårt spänd heller då jag inte gillar att spänna för hårt.

VAD vet du om det om jag får lov att fråga?
JA, hon TRIVS med den! :mad:

När hon kom till oss hade hon DÅLIGT tillpassat tränsbett och träns utan nosgrimma.
Hon hade endast blivit riden i skogen och en del lektioner av i princip nybörjare, hon var helt skogstokig ute och ville inte röra sig en meter på banan.
Hon stack med dem, och de lät henne "springa av sig" när hon själv ville.
Hon hade lärt sig att "gapar jag så slipper jag det där obehagliga bettet, och så kan de heller inte stoppa mig och då får jag göra som jag vill", och DET har varit svårt ur henne.
Det var väl iofs lite tur att hon kunde gapa där och på så vis komma undan bettet lite, men men.. :crazy:
Jag har funnit att med hjälp av en VÄl tillpassad remontgrimma, har jag ett bra stöd tills hon börjar släppa den där ovanan.

Hon har absolut noll problem i sin mun, hon har ett väl passande bett och jag rider ALLTID med mjuk hand.
Jag upplever henne som stadigare när hon får gå med nosgrimma helt enkelt.

Senast ändrad av en moderator:

Ursprungsfrågan gällde vilken nosgrimma som man ansåg vara mildast, inte vilket som var bäst utan eller med. Kan vara bra att komma ihåg. ;)

En liten fundering bara.....
Rätt anpassad och rätt spänd så spelar det nog ingen roll. Precis som med bett... Det beror ju på hur nosgrimman/bettet används!!!

Personligen använder jag inga nosgrimmor... men det är jag det :)

Jo, det vet jag. Kände att jag behövde försvara mig lite där bara :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 877
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 214
Senast: Reshästen
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka