Vilken ras är din häst och vad har den tagits för att vara?

Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D
Vad har just ni för roliga/knasiga exempel på temat? Och var det en hästmänniska eller "utomstående" (okunnig) som sa det?

H.H tas jätteofta för att vara lipizzaner eller lipizzanerkorsning. Dessutom av hästmänniskor, tillråga på allt. När jag var på dressyrmeeting tidigare i augusti fick jag t.ex. hur många frågor som helst om det. :eek::confused: Begriper inte alls varför, haha. :rofl:Lipizzanare brukar väl vara typ 145-155 cm kritvita skimlar med jättekonvexa nosryggar, kraftig hals och gråa mular/runt ögon/hovar? H.H är ju 162 cm, numera kraftigt flugskimlad (fux:igt dessutom!), har snarare svagt konkav nosrygg och ljusa hovar samt är rosafläckig på hela huvudet...
Några ridskoleungar har tagit honom för att vara appaloosa alt. knabstruper-korsning pga. de rosa fläckarna, vilket väl dock inte är en så jättedålig gissning...:up:
Icke hästkunniga har aldrig vågat sig på att gissa...

(Rätt svar är: Korsning, dock öht inte med någon av ovanstående angivna raserna...)

Så, vad har era pälsklingar blivit tagna för att vara? :D

Slänger in några rykande färska bilder på min för dagen något blöta "fake-lipizzaner" :rofl:


40402784_1659393604183965_1966540073138651136_n.jpg


40457834_1659393784183947_1593829966607286272_n.jpg


40483470_1659393830850609_5456850065186357248_n.jpg

Jag hade en isabellfärgad irländare som var nästan 175 cm hög. När vi var på tävling så kom det fram en tjej och undrade om min häst var en fjording... :D
 
Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D
Vad har just ni för roliga/knasiga exempel på temat? Och var det en hästmänniska eller "utomstående" (okunnig) som sa det?

H.H tas jätteofta för att vara lipizzaner eller lipizzanerkorsning. Dessutom av hästmänniskor, tillråga på allt. När jag var på dressyrmeeting tidigare i augusti fick jag t.ex. hur många frågor som helst om det. :eek::confused: Begriper inte alls varför, haha. :rofl:Lipizzanare brukar väl vara typ 145-155 cm kritvita skimlar med jättekonvexa nosryggar, kraftig hals och gråa mular/runt ögon/hovar? H.H är ju 162 cm, numera kraftigt flugskimlad (fux:igt dessutom!), har snarare svagt konkav nosrygg och ljusa hovar samt är rosafläckig på hela huvudet...
Några ridskoleungar har tagit honom för att vara appaloosa alt. knabstruper-korsning pga. de rosa fläckarna, vilket väl dock inte är en så jättedålig gissning...:up:
Icke hästkunniga har aldrig vågat sig på att gissa...

(Rätt svar är: Korsning, dock öht inte med någon av ovanstående angivna raserna...)

Så, vad har era pälsklingar blivit tagna för att vara? :D

Slänger in några rykande färska bilder på min för dagen något blöta "fake-lipizzaner" :rofl:


40402784_1659393604183965_1966540073138651136_n.jpg


40457834_1659393784183947_1593829966607286272_n.jpg


40483470_1659393830850609_5456850065186357248_n.jpg

Den vi hade i stallet var rosa i ansiktet, inte så himla konvex dock vit men så var han ju äldre också. Han hette t.o.m något med Pluto och var fortfarande hingst.
Den såg i stort sett ut som din, så gissningen är inte helt fel.

De föds ju fortfarande bruna och svarta så de är ju inte vita hela tiden. Det finns också bruna vuxna lipizzaner som inte är skimlar.
 
Den vi hade i stallet var rosa i ansiktet, inte så himla konvex dock vit men så var han ju äldre också. Han hette t.o.m något med Pluto och var fortfarande hingst.
Den såg i stort sett ut som din, så gissningen är inte helt fel.

De föds ju fortfarande bruna och svarta så de är ju inte vita hela tiden. Det finns också bruna vuxna lipizzaner som inte är skimlar.

Intressant! Trodde nämligen att skillnaden var större, men det kanske den alltså inte är?
Haha H.H var kritvit när han var 11-15 år, sen exploderade det och han blev gräddkola-prickig över en natt typ :p

Jo, det visste jag ;) Men tänkte, de brukar väl sällan ha fux som grundfärg? De brukar väl oftast födas svarta eller bruna just?
 
Den vi hade i stallet var rosa i ansiktet, inte så himla konvex dock vit men så var han ju äldre också. Han hette t.o.m något med Pluto och var fortfarande hingst.
Den såg i stort sett ut som din, så gissningen är inte helt fel.

De föds ju fortfarande bruna och svarta så de är ju inte vita hela tiden. Det finns också bruna vuxna lipizzaner som inte är skimlar.

Dum fråga kanske, men är det nåt speciellt med att heta Pluto?
Kom plötsligt ihåg en ridskolehäst (liten skimmel) som hette Pluto nånting, var han en lipizzaner då tro?
 
Dum fråga kanske, men är det nåt speciellt med att heta Pluto?
Kom plötsligt ihåg en ridskolehäst (liten skimmel) som hette Pluto nånting, var han en lipizzaner då tro?

Det är väl någon hingststam-linje (jmf. mödernelinjer som man ofta pratar om inom t.ex. halvblodsaveln), där avkommorna traditionellt heter Pluto *någonting*. Finns också motsvarande fast med namnen Favory och Siglavy.
 
Håller med om att din har lite lipizzanerdrag @Dressyrtjejen_97 . Här är en lipizzanerkorsning (tror det var ren lipizzaner 3 led), också väldigt rosa i ansiktet.

39468021_1786144348173740_5017969622318579712_o.jpg


På trådens ämne har min isabellfärhade New Forest (med bläs och strumpor...) blivit kallad för fjording. Även gula SWB-stoet trodde ID-kontrollanten att det var fjording i när hon var föl :cautious:
 
Håller med om att din har lite lipizzanerdrag @Dressyrtjejen_97 . Här är en lipizzanerkorsning (tror det var ren lipizzaner 3 led), också väldigt rosa i ansiktet.

39468021_1786144348173740_5017969622318579712_o.jpg


På trådens ämne har min isabellfärhade New Forest (med bläs och strumpor...) blivit kallad för fjording. Även gula SWB-stoet trodde ID-kontrollanten att det var fjording i när hon var föl :cautious:

Ja, den där var faktiskt rätt lik! Dock har H.H en ytterligare något konkavare nosprofil och är grå/rosa spräcklig på huvudet, men annars så var det ju faktiskt väldigt likt. :up:
Du minns inte vad den var korsad med? :)

Hahaha fjordingar! :rofl: Herregud alltså...
 
-Är det nån ras på den?
Kommentar från publiken på en brukstävling om min fjord/islandkorsning

-Vad är det för korsning?
Kommentar från träningskompis om min New forest.

Just fjord/islandkorsningen har jag fått massor med kommentarer om.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp