Vilken ras är din häst och vad har den tagits för att vara?

I vintras frågade någon mig om det var jag som hade lusitanon. Eh, nej, jag har ingen lusitano. En vacker dag kommer jag in i ridhuset med min häst och personen sitter på läktaren och hojtar "men det är ju du med lusitanon!" Tittar på min gamla frieser som har fått för sig att hans skugga är en vagn och småtravar med knäna i hakan och bakbenen en mil bakom sig i typisk frieserstil. :confused:
 
IMG_0591.JPG
Kallblodstravare eller islandshäst har jag fått på denna killen...
 
Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D
Vad har just ni för roliga/knasiga exempel på temat? Och var det en hästmänniska eller "utomstående" (okunnig) som sa det?

H.H tas jätteofta för att vara lipizzaner eller lipizzanerkorsning. Dessutom av hästmänniskor, tillråga på allt. När jag var på dressyrmeeting tidigare i augusti fick jag t.ex. hur många frågor som helst om det. :eek::confused: Begriper inte alls varför, haha. :rofl:Lipizzanare brukar väl vara typ 145-155 cm kritvita skimlar med jättekonvexa nosryggar, kraftig hals och gråa mular/runt ögon/hovar? H.H är ju 162 cm, numera kraftigt flugskimlad (fux:igt dessutom!), har snarare svagt konkav nosrygg och ljusa hovar samt är rosafläckig på hela huvudet...
Några ridskoleungar har tagit honom för att vara appaloosa alt. knabstruper-korsning pga. de rosa fläckarna, vilket väl dock inte är en så jättedålig gissning...:up:
Icke hästkunniga har aldrig vågat sig på att gissa...

(Rätt svar är: Korsning, dock öht inte med någon av ovanstående angivna raserna...)

Så, vad har era pälsklingar blivit tagna för att vara? :D

Slänger in några rykande färska bilder på min för dagen något blöta "fake-lipizzaner" :rofl:


40402784_1659393604183965_1966540073138651136_n.jpg


40457834_1659393784183947_1593829966607286272_n.jpg


40483470_1659393830850609_5456850065186357248_n.jpg
Lippizaner har sällan superkonkava nosryggar, och de kan absolut ha vita tecken (som ger rosa mule/hovar/ögon). Tror kanske du har lite felaktig bild av hur en lippizanare ser ut?
 
Dum fråga kanske, men är det nåt speciellt med att heta Pluto?
Kom plötsligt ihåg en ridskolehäst (liten skimmel) som hette Pluto nånting, var han en lipizzaner då tro?
Det finns bara sex hingstlinjer i Lippizanerrasen, som har sluten stambok. Alla föl får får traditionellt namnet på den hingstlinje de tillhör som ”förnamn”. T ex Siglavy Capriola eller Maestoso Roma. Siglavy och Maestoso är då hingstlinjerna.
 
Lippizaner har sällan superkonkava nosryggar, och de kan absolut ha vita tecken (som ger rosa mule/hovar/ögon). Tror kanske du har lite felaktig bild av hur en lippizanare ser ut?
min fetning

Fast @Dressyrtjejen_97 skrev ju faktiskt konvexa, inte konkava. Fast kanske superkonvexa är att ta i. De hästar jag sett som jag vet är lipizzaner eller lipizzanerkorsningar har samtliga haft konvexa nosryggar :) inte extremt dock.
 
Min Trakehner är ofta arabkorsning vilket inte är så konstigt eftersom det är mycket fullblod, både ox och xx i rasens historia. Jag tycker mycket om hans fullblodsgener både i utseende och psyke så det gör mig inget :love:

Men jag skulle nog sträcka mig till ädelt halvblod om jag fick se honom för första gången nu.

När jag hittade honom, tanig och bortglömd med förvuxen man och hovskägg berättade jag för alla att han nog var korsning fullblod/valfri ponny. Lite pinsamt när det visade sig att han hade stam, ganska fin sådan dessutom.
 
Min tants uppfödare berättade att hon hade sina hästar hos sin arbetsgivare som hade fullblod och dessutom hingsten hon hade betäckt med. En dag så kom det tränare och skulle hämta ett gäng ettåringar till träning och då frågade dom om min blivande tant åxå skulle med. Hon är bara till hälften fullblod. Ser ut som ett kompakt fullblod. Tittar man riktigt noga och kan sina raser så kan man se små drag av travare men det är fullblodet som lyser igenom.
Tants mamma blev ofta tagen för hingst.
En har tants avkomma (swb) blivit kallad för travare. Av en travgubbe. Hennes travgener har totalt hoppat över (mormors mor va travare). Men hon är ju brun och samma travgubbe har fått för sig att tant är renrasig travare.
 
Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D
Vad har just ni för roliga/knasiga exempel på temat? Och var det en hästmänniska eller "utomstående" (okunnig) som sa det?

H.H tas jätteofta för att vara lipizzaner eller lipizzanerkorsning. Dessutom av hästmänniskor, tillråga på allt. När jag var på dressyrmeeting tidigare i augusti fick jag t.ex. hur många frågor som helst om det. :eek::confused: Begriper inte alls varför, haha. :rofl:Lipizzanare brukar väl vara typ 145-155 cm kritvita skimlar med jättekonvexa nosryggar, kraftig hals och gråa mular/runt ögon/hovar? H.H är ju 162 cm, numera kraftigt flugskimlad (fux:igt dessutom!), har snarare svagt konkav nosrygg och ljusa hovar samt är rosafläckig på hela huvudet...
Några ridskoleungar har tagit honom för att vara appaloosa alt. knabstruper-korsning pga. de rosa fläckarna, vilket väl dock inte är en så jättedålig gissning...:up:
Icke hästkunniga har aldrig vågat sig på att gissa...

(Rätt svar är: Korsning, dock öht inte med någon av ovanstående angivna raserna...)

Så, vad har era pälsklingar blivit tagna för att vara? :D

Slänger in några rykande färska bilder på min för dagen något blöta "fake-lipizzaner" :rofl:


40402784_1659393604183965_1966540073138651136_n.jpg


40457834_1659393784183947_1593829966607286272_n.jpg


40483470_1659393830850609_5456850065186357248_n.jpg
Intressant! Trodde nämligen att skillnaden var större, men det kanske den alltså inte är?
Haha H.H var kritvit när han var 11-15 år, sen exploderade det och han blev gräddkola-prickig över en natt typ :p

Jo, det visste jag ;) Men tänkte, de brukar väl sällan ha fux som grundfärg? De brukar väl oftast födas svarta eller bruna just?

Det finns en hel del bruna lipizzaner i Sverige. Vi har till och med en godkänd brun hingst. Liksom alla skimmlar finns de i alla varianter, däremot så är de oftast kritvita på spanska ridskolan men där visas de oftast inte förän de är typ 12-15 år.

Ang nosryggen så är det få som har superkonvex nosrygg. Det finns i vissa hingstlinjer men är inte extremt vanligt.

Så att gissa lipizzanerkorsning på din häst anser inte jag vara helt galet.


Det är flertalet som frågat om min fina arabkorsning, renrasig fording med fina poäng. De blev väldigt bestörta när jag upplyste om detta. Mitt russ jag hade blev ofta kallad pre-korsning.
 
Jag får mest frågan om det är en ponny jag har 😁
Åkte till ridhuset häromdagen, ägaren kom ut och tittade in i transporten.
"Ja, just det, det är du med ponnyn"

Han är 157 cm men ganska grov och kortbent. Ser ut som ett litet kallblod när vi är ute och tävlar bland alla långbenta, bruna fälttävlanshästar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp