Vilken ras är din häst och vad har den tagits för att vara?

Stamhingstarna
Aveln av lipizzanerhästen utgick ifrån åtta godkända hingstlinjer, vars karaktärer återspeglas i rasen än idag. Släktskapet med stamhingstarna visas genom namngivningstraditioner där fölen får ett namn som återspeglar den hingstlinje som fölet tillhör.

  • Pluto - skimmelhingst av ren spansk härkomst, född 1765 på det kungliga danska stuteriet Fredriksborg.
  • Conversano - svart Napolitansk hingst, född 1767, importerad från Italien.
  • Maestoso - skimmelfärgad av ren Spansk häst, född år 1773 på Österrikiska kejserliga stuteriet i Kladrub.
  • Favory - black, född 1779, från österrikiska kejserliga stuteriet, Kladrub
  • Neapolitano - brun, född 1790, napolitansk häst från Polesina
  • Siglavy - skimmel, arab, född 1810, importerad från Orienten år 1816
  • Incitato - skimmel född år 1802 hos greve Pal Bethlen i Siebenbürgen
  • Tulipan - född år 1880 på lipizzanerstuteriet Terezovac i Ungern. Är främst framträdande i stamtavlor hos hästar födda i Ungern och på stuteriet Đakovo i Kroatien.

Idag ska alla födda Lipizzanerhästar kunna spåras tillbaka till minst en av dessa hingstar i sin stamtavla för att få registreras.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipizzaner
 
Har en liten korsning på 149 cm, det är sällan någon gissar bara så, dom flesta frågar vad han är för något. Mamman har fjording, ardenner och lite annat i sig, pappan är anglo arab. "Oj! Det kunde man inte tro" brukar dom säga om anglo araben

Dom få gånger någon gissat har det varit nordsvensk bruks korsning, eller bara "något kallblod".

"Hon" brukar en del säga med. Min förra ridlärare, som hjälpte mig välja ut honom, vägrade säga han :p

inCollage_20180901_080317738.jpg
 
Har en liten korsning på 149 cm, det är sällan någon gissar bara så, dom flesta frågar vad han är för något. Mamman har fjording, ardenner och lite annat i sig, pappan är anglo arab. "Oj! Det kunde man inte tro" brukar dom säga om anglo araben

Dom få gånger någon gissat har det varit nordsvensk bruks korsning, eller bara "något kallblod".

"Hon" brukar en del säga med. Min förra ridlärare, som hjälpte mig välja ut honom, vägrade säga han :p

Visa bifogad fil 18854
Så fin!
 
Min travare-newforest har varit både fullblod och ridponny. Inte helt osannolikt att tro dock.

En domare kom specifikt fram en gång och frågade, efter en vinst med höga poäng. ’Jag kunde verkligen inte klura ut vad det var för ras, förstår blandning med travare när du säger det’.

En gång var han ett föl, eftersom den andra hästen på ridturen var jättestor 😂

Nån gång som femtonåring togs han för max 4 dessutom pga att han var så full i fan 😎

Min Welshcob-travare har gisstats som en lätt nordsvensk alt kallblodstravare. Inte helt otroligt förvisso.
 
Min varmblodiga travare har varit Welsh korsning, arab, arabkorsning, tysk dressyrponny, osv
Han är liten (152) och nätt i typen så man förstår att de blir lite fel ibland men folk har tittat på frysmärkningen och ändå frågat efter vilken ras han är
 
Har en liten korsning på 149 cm, det är sällan någon gissar bara så, dom flesta frågar vad han är för något. Mamman har fjording, ardenner och lite annat i sig, pappan är anglo arab. "Oj! Det kunde man inte tro" brukar dom säga om anglo araben

Dom få gånger någon gissat har det varit nordsvensk bruks korsning, eller bara "något kallblod".

"Hon" brukar en del säga med. Min förra ridlärare, som hjälpte mig välja ut honom, vägrade säga han :p

Visa bifogad fil 18854

Vilken sötnos! 😍
 
Tant (riskolebrunhäst) blev tagen för ko en gång :cautious:

Hon blev också (ofta) tagen för unghäst, och hingst/sent skuren valack. Hade en dressyrdomare som kom fram till mig efter en av våra mkt få starter och berömde mig för att jag vågat vänta länge med att skära honom för att låta könskaratären verkligen komma fram.

Mitt svar "eeeh... hon är 19... och ett sto" verkade ställa till det för henne.

Fröken blir ofta kallad ponny. Jag antar för att hon ser liten ut jämfört med de flesta andra hästar. Men hon är 163...
 
Min islandshäst 137 cm blev tagen för nordsvensk , nää. Jamen haflinger då, nää. Av en van vetrinär :D:devil:. Jamen han ser ju så stor ut :o
 
Jag hade en liten travare, 149 cm, fux med bläs, som blev tagen för att vara new forest och en gång arabkorsning. Den jag har nu: new forest, 145 cm, svart, trodde någon var ett litet kallblod.
 
Hade tidigare en maxad D-ponny som var halvblod, mörkbrun. En tjej som själv födde upp halvblod trodde hon va en nordsvensk...
Detta stoets mamma va liksom anglo så det va mycket arab i henne och hon va smäcker med ben som var mil långa :D så inte ett dugg likt en nordsvensk förutom färgen..
 
Förlåt, men åsna 😂😅
Jag tror att det beror på att han var musblack med de karakteristiska mörka fläckarna över ögonen och sebraränder på benen. Oftast var det ju helt okunniga inom häst som sett gråa åsnor på Kreta, typ.

Mer hästkunniga ville alltid ha honom till korsning eftersom färgen är ovanlig på fjordhäst och han alltid var i rätt hull.
 
Har ett SWB sto, som när hon var yngre (3-4år ungefär) misstogs för att vara ponnykorsning alternativt kallblodskorsning av alla möjliga slag. Jag förstår gissningarna. Relativt liten (158) och med alldeles för mycket man och pannlugg för att vara ett SWB.
_MG_5476.JPG


I dag (8 år gammal) har hon växt i rollen som typiskt brun halvblodshäst förutom den horribla mängden man hon fortfarande har, nu mer på båda sidor dessutom...
 
Det kan jag förstå.....jag tänker att det till och med skulle ställa till det för en riktigt hästkunnig person.

Ja, det är nog ingen som gissat rätt :p När man säger korsningen blir reaktionen ofta "ja men nu ser jag det!". Det är ju lite udda ändå (och ingen blandning jag rekommenderar..).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp