Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

En har frågat om min är en DSG vilket han är. En sa -så lugn han är för att vara JRT. Jag sa att han är en DSG och ja, han är lugn speciellt för att inte vara äldre (han var drygt 8 månader då). Då börjar människan förklara långt om länge att han verkligen inte är någon DSG utan en JRT för hennes kompis hade minsann det och min var exakt likadan. Jag hade absolut blivit lurad enligt henne. Jag la ner diskussionen ganska omgående då den var helt meningslös. De flesta tror att han är någon blandras eller en JRT. De som tror blandras tror det ofta pga hans färg. Han är viltfärgad och vit och inte alla vet att DSG kan ha den färgen. Han är väldigt rastypisk liten hund så de som vet om DSG ser direkt att det är vad han är. Att folk tror att han är JRT ser jag inte som jättekonstigt, de har likheter och JRT är trots allt så mycket vanligare än DSG.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När Milou var liten fick jag frågan om det var en schäfervalp....(!!!?) Eh va? Om honom frågar de ofta om han är renrasig, är nog för att han är fläckig!

Folk fattar ju va mina hundar är för ras, men de vet tydligen inte va rasen heter.
Nej den heter inte Lassie
Inte heller dvärgcollie
Absolut inte minicollie heller

Alla är 100% renrasiga Shetland Sheepdogs :)
70.png
 
Monster var ju den ständiga boxer-grand danoiskorsningen. En minnesvärd karl insisterade till och med på att jag hade fel, han var inte alls en cane corso utan just en korsning med boxer och grand danois. Det visste han för han hade minsann haft en när han var barn. Så det så. :grin::cautious:

Men snälla du, det är väl fullt logiskt att han vet bättre än hundens ägare? :banghead:
 
Folk gissar ganska sällan på Sherlock och Watson. De är nog inte tillräckligt lika nåt annat.
Det som gissas är i majoriteten av de få fallen pudel, men vi får oftare höra ”inte pudel va?” :D
De som vet att de är bedlingtonterrier har alltid haft själva eller känner någon som har/haft.

Labradoodle är en jättevanlig gissning på ickesvenska sajter/grupper jag postar bilder på. Speciellt Watson fick jag höra det om. Aldrig hört det av någon i Sverige. Ingen på de här ickesvenska sajterna har vetat och jag har hittills inte stött på någon som ens kände till att bedlingtonterrier finns när jag berättat vilken ras.

Vi bor vid en skola och barn kallar Sherlock för lamm eller lammhund. :heart

e2mOiok.jpg

7Acn6tP.png


Professorn var det fler som gissade på.
Blandras - för han såg ju ut som deras blandis. En person blev rätt otrevlig för jag ljög ju när jag sa att han var renrasig. :meh:
Tibetansk terrier
Lhasa apso
Bichon frisé
Malteser
Shih tzu
Briardvalp
Bearded collievalp
Old english sheepdogvalp... av en som hade en OES med sig. :grin:

Min älskade lilla havanais :heart

3H5xonC.jpg



Tror folk gissar antingen för att de vill visa sig kunniga eller bara är sådana som hellre pratar än frågar, så att säga.
Jag brukar också ”gissa” raser ibland men hittills har jag aldrig haft fel. Jag ”gissar” ju bara när jag är stensäker! :D
 
Bill har misstagits flera gånger som en wachtelhund. Någon har trott att han har varit en flatcoated retriever valp, men de allra flesta tror att han är en blandras och valp. Ingen blandras och ingen valp, utan en jaktcocker på 4 år. Glömde det värsta, gubben som höll i valpkursen sa hela tiden att han var en pudel O_o
Visa bifogad fil 18881

Min familj har en tik som är 75% eng cockerspaniel resten okänt, det är ofta folk frågar om hon är flatte-valp!
 
Border Collie är den vanligaste gissningen, men det är många som gissar rätt.
De roligaste gissningarna är dock Cocker Spaniel och "blandras va, för den har ju så många färger".

Asni har också fått höra BC en del. Men idag frågade någon på vikingamarknaden "Det är inte dens valp va?" och pekade på Benji :rofl: Nja, min kastrerade labrador har inte ploppat ut en renrasig aussie vad jag vet. Men de är ju bruna båda två, i samma nyans.
 
Mina aussies har nästan bara fått höra frågan om de är BC.

Men på Gotlandsutställningen för 6 år sen så kom en man fram till mig precis nör jag skulle in i ringen med Lyxa och sa ”Ursäkta, men det där är väl en Smålandsstövare?”

Det var den utställningen hon fick sitt utställningscert.... :D! Såhär såg hon ut då

A5A5D775-F6C3-4B53-8EDC-0F54B22B564B.jpeg
 
Mina aussies har nästan bara fått höra frågan om de är BC.

Men på Gotlandsutställningen för 6 år sen så kom en man fram till mig precis nör jag skulle in i ringen med Lyxa och sa ”Ursäkta, men det där är väl en Smålandsstövare?”

Det var den utställningen hon fick sitt utställningscert.... :D! Såhär såg hon ut då

Visa bifogad fil 18900
Haha det blev min dobermanunghund också!
"Fin smålandstövare"
 
Är det en valp?
Den frågan får jag ett antal gånger när vi är ute bland folk.
Roligast när en kollega sa det på en fest för några år sedan.
"Men så söt han är, synd att de inte är lika söta som vuxna"
Då var Ruben typ 5 år 😂

Annars är tibbe eller mops(?) den vanligaste gissningen.

Han är en Pekingese.
20180610_102621.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp