Bukefalos 28 år!

Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

Mina drever/schäfer-korsningar. :love: :D

IMG_20180828_090259.jpg
 
Pitbull, ofta, väldigt ofta på alla hundar utom den första. Visserligen har de ingen direkt rasstandard men så vanlig är inte rasen i Sverige. Den bruna har annars blivit kallas Labrador (det var en skolklass som klappade så ville inte rätta fröken och säga att det är en sån där kamphund).

29513071_1559946440741159_7746532965789895362_n.jpg
40361823_1756144034454731_2647820155135983616_n.jpg


Annars är det standard att folk frågar om de två svarta är syskon, det är de inte. När det gäller tiken brukar hundkunniga människor främst gissa Staff (fast kanske inte renrasig) medan icke hundkunniga människor säger Fransk Bulldog. Staff kan jag förstå, helst när hon fäller öronen, det känns som att utsällningsstaffarna blivit grövre och fått kortare nos (tragisk i sig). Men hon ser ingenstans ut som en renrasig Fralla (även om det är korrekt att hon har Fralla i sig).

13590392_999477663454709_4802488213231993155_n.jpg


Den första hunden var det ingen som någonsin gissade ras på, någonsin. Möjligen frågade de om hon hade Husky i sig.

11896037_832466733489137_5051084940202096952_n.jpg
 
"Ååååh va söt, *random person* har oxå en såndär Chihuahua"

Tack men han är en Russkiy Toy, dom ser ju inte ens ut som en Chihuahua, nån enstaka har gissat på Dvärgpinscher pga färgen och så har någon mer hundkunnig gissat på Prazsky Krysarik, så brukar bli massa "vad är det för nått sa du?"
 

Bifogade filer

  • DSC_5870.jpg
    DSC_5870.jpg
    274,3 KB · Visningar: 97
Inte kvar men var blandras Papillon, Chinese Crested, Toy Pudel men lite häftig var han :love:

Blev kallad:
Chinese Crested (som ju är en ok gissning)
Xoloitzcuintle (Mexikansk Nakenhund)
Perro sin pelo del peru (Peruansk nakenhund)
Lapphund
Dvärgpinscher
"Vad är det för djur?"
"Springhund"

Endel alternativ är väl lite mer förståeliga än andra :rofl:
 

Bifogade filer

  • DSC_3942.jpg
    DSC_3942.jpg
    243,2 KB · Visningar: 131
Japp, jag kallar mig själv för lilla gumman nu och klappar mig själv på huvudet, för att verkligen påminna mig själv om att han hade rätt och jag såklart fel. :up:

Det där har jag också varit med om. Gick med min (förvisso klippta) new foundlandshund. En man stannade oss och talade om att jag hade en väldigt fin grand DANOJS. Ok tack, sa jag, men det är en new Foundland. ”Nej, jag har haft grand DANOJS, det är en sån du har”.
”Ah ok fast just detta är faktiskt en nuffe”.
”Nej.” ”nähä :crazy:

On topic/knapplån. Har två bc. Den ena brukar folk faktiskt gissa rätt på, för hon ser tydligen ut som turbo. Den andra tror de flesta är en blandras. Oftast typ stövare/amstaff-mix. Kanske ev drever. Tom folk på BK frågar lite försiktigt om den verkligen är renrasig o reggad. Men jag kan förstå dem. Han är stor som ett hus, trefärgad, öron som dasslock som pekar åt alla håll, korthårig samt ett blått öga. Kan köpa att han inte ser ut som folk tänker sig en random bc. :love:
 
99 gånger av 100 så är det pekingese jag har, någon enstaka gång är det några som har gissat på mops p.g.a. färgen antar jag. Renrasig tibetansk spaniel är vad jag har.
 
Mallen blir misstagen för schäfer och en kollega trodde han var blandras. :cautious: Upplyste honom att min hund hade finare stam än vad han själv hade. :grin:
En grönisvalp blev kallad för new foundland. O_o
 
Kromisen blir ofta uppfattad som gatuhund eller liknande, förståeligt dock :p Hon ser lite ut så med sin päls!
20180809_172817-01.jpeg

Häromveckan så mötte vi på ett par med hund varav kvinnan frågade om det var en omplacering. Mamma undrade sedan varför hon hade frågat just det - fick förklara att hennes söta renrasiga hund ser väldigt lätt ut som en sådan. Nämnde inte att hon ser nog ut som en räddad hund från typ Irland och att det inte alltid ses på med blida ögon :angel:
Det har hänt ett par gånger att hon råkat på någon som vetat vad för ras det är, men då oftast pga de haft/har en kromis i umgängeskretsen. Rasen är nog alltför okänd för att folk ska känna igen den, ofta så känner de inte igen namnet på rasen ändå :p
 
Jag minns en tid då ingen visste vad en dvärgschnauzer var och hur man uttalade det. Vi hade en terrier eller blandras helt enkelt. Uppvuxen med en peppar/salt DS född 1998. För övrigt har folk fortfarande svårt att hålla färgerna isär (peppar/salt och svart/silver). Är dom klippta kan de dock luras rejält för den ovane eftersom färgen förändras av klippning/rakning.
 
Det där har jag också varit med om. Gick med min (förvisso klippta) new foundlandshund. En man stannade oss och talade om att jag hade en väldigt fin grand DANOJS. Ok tack, sa jag, men det är en new Foundland. ”Nej, jag har haft grand DANOJS, det är en sån du har”.
”Ah ok fast just detta är faktiskt en nuffe”.
”Nej.” ”nähä :crazy:

On topic/knapplån. Har två bc. Den ena brukar folk faktiskt gissa rätt på, för hon ser tydligen ut som turbo. Den andra tror de flesta är en blandras. Oftast typ stövare/amstaff-mix. Kanske ev drever. Tom folk på BK frågar lite försiktigt om den verkligen är renrasig o reggad. Men jag kan förstå dem. Han är stor som ett hus, trefärgad, öron som dasslock som pekar åt alla håll, korthårig samt ett blått öga. Kan köpa att han inte ser ut som folk tänker sig en random bc. :love:

Känner att jag skulle vilja se en bild på den andra BC:n du beskriver :D
 
20150926_183204.jpg en varg enligt barnen på dagis. Och den har rävsvans. Älskar verkligen deras kommentarer :D
Papillonen jag hade när jag var yngre blev alltid tagen för valp. Hon var av modell väldigt liten
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp