Vilken ras är din hund vs vad folk tror/gissar.

Stod i ett ridhus och kollade på tävling när en dam böjde sig ner över Midas och förklarade:
-Va ere mer än bordercollie?
-Förresten nu ser jag, det är ju Flat
Midas är en Stabijhoun
Kung Midas.jpg
 
Senast ändrad:
Bill har misstagits flera gånger som en wachtelhund. Någon har trott att han har varit en flatcoated retriever valp, men de allra flesta tror att han är en blandras och valp. Ingen blandras och ingen valp, utan en jaktcocker på 4 år. Glömde det värsta, gubben som höll i valpkursen sa hela tiden att han var en pudel O_o
Visa bifogad fil 18881
Jag hade också gissat wachtelhund. Vi kanske skulle ha låtit folk gissa i tråden istället. Här hade jag tappat poäng. :p
 
Jag har en snart fem månader gammal parson russell terrier. De flesta gissar att han är en jack russell men några tror att han är en dansk-svensk gårdshund. Nu har han fel pälstyp för att vara dansk-svensk gårdshund men så långt ifrån är det ju inte.
 
Leon togs ofta för en blandras som såg ut som en röd aussie. Veterinären skrev in honom som en pyrénéer.
Han var en Beger des pyrénées à face rase, han på avataren.
Jag har sett en a poil long och en som jag ärligt talat inte minns vilken av varianterna det var idag. Tror det kan ha varit a face rase. I alla fall tänkte jag direkt på dig och Leon.
 
Men vad är det med folk!? @TinyWiny hade också träffat på en? :banghead::laugh:

Jag har mycket bestämt fått förklarat för mig att det är en finsk spets jag har, av en äldre man som minsann jagat med finnspets hela livet. Han vägrade tro något annat, så okejdå... jag hade inte stamtavlan med mig och orkade inte ta striden.
Värre var väl att karln som kallade henne gråhund var nästan lika bestämd. :o Visserligen hade hon svart näsa som valp, men....
 
Om Mamma Mu har jag ofta fått frågan vad det är mer än Schäfer. Några har även gissat på Schäfer/Gråhund. Men blandras måste hon tydligen vara.
2baINcS.jpg


Lilla S. Nu hann hon aldrig bli vuxen, men när hon precis kommit till Sverige (4 mån) så kom det fram en man som tyckte min Kelpie var så himla fin. När jag sa att det var en Schäfervalp så sa han "är du säker? Hon är väldigt lik min kelpie" :crazy:
8UivW2x.jpg
 
Om Mamma Mu har jag ofta fått frågan vad det är mer än Schäfer. Några har även gissat på Schäfer/Gråhund. Men blandras måste hon tydligen vara.
Visa bifogad fil 18912

Lilla S. Nu hann hon aldrig bli vuxen, men när hon precis kommit till Sverige (4 mån) så kom det fram en man som tyckte min Kelpie var så himla fin. När jag sa att det var en Schäfervalp så sa han "är du säker? Hon är väldigt lik min kelpie" :crazy:
8UivW2x.jpg
Tror folk, särskilt i sverige, har ruskigt svårt att se bortom "brun med mantel" när det kommer till schäfer. Så.. fel färg - blandras, obviously!
Åt andra hållet såg jag en post på en brittisk facebooksida med en bild på en västgötaspets där folk var fruktansvärt upprörda för att någon blandat schäfer med tax. :D
 
Kom in på Lantmännen en dag med den här
V1326_99.jpg

På frågan vad det var för ras svarade jag BC, fick då frågan -Blandad med vad för slags stövare?
Han trodde inte på mig när jag sa att den var renrasig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp