Vilken ras? Nr 2.

Vill man ha en reserverad (dvs främlings-ointresserad) hund som trivs som aktiv sällskapshund, då kan vinthundarna vara utmärkta. Men, de är ofta måttligt roade av lydnadsträning och någon apporteringsträning med dummies är ju inte riktigt deras grej ;) Där har du annars enkla, positiva hundar som är lätta i kommunikationen, inte kräver någon direkt pälsvård (om man inte tittar på afghanhunden) och som generellt sett är väldigt friska. Stark jaktlust dock, så det där med att ha med hund på ridtur kan bli lite väl äventyrligt... Vinthundarna finns ju i flera olika raser och det är absolut skillnad mellan de olika raserna, men ja, gillar man typen av hund så går det ju att läsa på mer och börja fundera på vilken av raserna som är den bästa för en.
Åh jag gillar verkligen vinthundar men oroar mig lite för deras jaktlust och så har jag hört att de måste få springa av sig varje dag? Jag skulle få lite panik om vi tillexempel skulle åka bort en vecka eller mer och det inte finns någon möjlighet till att springa lös. :nailbiting:
 
Kanske för stor men kan verkligen rekommendera dig att titta på broholmern. De är inte reserverade mot främlingar men inte den rasen som rusar fram heller. :) De är lugna, trygga och tålmodiga. Väldigt familjära. Det är en vakthund men de är väldigt godmodiga. De är friska för sin storlek och högs krav ställs på aveln. Okomplicerad familjehund helt enkelt!
Jag läste lite om Broholmern nyss och de verkar vara underbara! Ska läsa på mer om dem! :love:
 
Jag tänker typ bostonterrier.
Fantastiskt roliga små hundar där det ändå finns avel som är på väg åt rätt håll hälsomässigt :)
Även andra lite mindre hundar, typ Dvärgpinscher, Dansksvensk gårdshund, Västgöte tänker jag skulle kunna fungera för det mesta som efterfrågas. (möjligtvis med undantag för apporteringen :D)
Hur är det med Bostonterrier och deras andning? De har väl ganska kort nos? Dvärgpinscher, Dansk svensk gårdshund och Västgöte ska jag sätta mig och läsa mer om :)
 
Åh jag gillar verkligen vinthundar men oroar mig lite för deras jaktlust och så har jag hört att de måste få springa av sig varje dag? Jag skulle få lite panik om vi tillexempel skulle åka bort en vecka eller mer och det inte finns någon möjlighet till att springa lös. :nailbiting:
Jo, springa behöver de, men en vecka utan spring för att man reser bort är vanligtvis inga som helst problem, framförallt inte om de under den veckan ändå får dagliga långpromenader. Men visst, de är svåra att ha lösa, absolut!

Jag själv har saluki. Min ena kan gå lös i princip överallt, men trots min salukinördighet och enorma kontaktnät i vinthundsvärlden så är hon nog en av extremt få som kan göra just det. Å andra sidan är det en lite negativ spiral med det där också. Många är så övertygade om att vinthundarna är svårtränade att de inte ens försöker, och tja, då blir det ju inte så bra heller ;) Jag har kunnat kalla in 3 av 4 egna salukis även när vilt ploppat upp framför näsan på dem, men, jag tar inte för givet att det går eller kommer gå med framtida hundar och gör allt jag kan för att undvika att behöva testa om det fungerar även nästa gång något vilt dyker upp. De övriga vinthundar jag vet som går att kalla in när vilt dyker upp, det är i princip uteslutande whippets och italienska vinthundar.
 
Själv tycker jag du ska kolla på Löwenchen :). Det verkar var mkt härliga ras som både kan ta det lungt några dagar för att sen vara aktitiv med långpromenader och hundsporter. Möjligen är rasen lite liten men tror att den inte är mindre än en jack Russel. Sen likt pudel så kräver pälsen en del om den ska hållas i utställningsskick men kan annars klippas ner och är då lättskött.

SKK skriver så här gällande egenskaper/ mentalitet: Rasen är ingen soffliggare, utan vill gärna göra något varje dag. Den är glad, positiv och hänger med på allt. Matte och husse är viktiga och den älskar mänskligt sällskap. Bara den får vara med, så kan den mysa i soffan en hel dag, för att nästa dag ta en lång promenad på flera mil. Lika fort som den får fart, lika fort lugnar den ned sig. Den tycker om att tänka och talar du inte om vad som gäller så tar hunden egna initiativ.
 
Jag tycker att du beskriver en pinscher, minus apporteringen då. Tror att pinschern skulle leva upp till dina krav. Den är förvisso lite envis och kan kräva en viss kreativitet vad gäller motivation till träning, men också reserverad i bemärkelsen ointresserad av främlingar.

OBS! (mellan)Pinschern alltså, inte dvärgen.
 
Hur är det med Bostonterrier och deras andning? De har väl ganska kort nos? Dvärgpinscher, Dansk svensk gårdshund och Västgöte ska jag sätta mig och läsa mer om :)

Om du vill ha en frisk ras så bör kortnosiga raser generellt gå bort, framförallt mops, fralla och bostonterrier. Har tyvärr aldrig träffat något exemplar av raserna ovan som inte på något sätt låtit från andningsorganen.

Enligt min mening är inte gårdshunden särskilt reserverad även om den inte är någon labbe. Västgöten är en fantastisk hund, men generellt är inte spetsar kända som tysta hundar. Skällande är dock i mångt och mycket en träningsfråga.

/han som har en dvärgschnauzer som gärna vill skälla men som inte gör det pga av träning
 
Jag tycker att du beskriver en pinscher, minus apporteringen då. Tror att pinschern skulle leva upp till dina krav. Den är förvisso lite envis och kan kräva en viss kreativitet vad gäller motivation till träning, men också reserverad i bemärkelsen ointresserad av främlingar.

OBS! (mellan)Pinschern alltså, inte dvärgen.
Oh Pinscher, de är så fina! Jag ska genast sätta mig och läsa mer om dem! :D
 
Själv tycker jag du ska kolla på Löwenchen :). Det verkar var mkt härliga ras som både kan ta det lungt några dagar för att sen vara aktitiv med långpromenader och hundsporter. Möjligen är rasen lite liten men tror att den inte är mindre än en jack Russel. Sen likt pudel så kräver pälsen en del om den ska hållas i utställningsskick men kan annars klippas ner och är då lättskött.

SKK skriver så här gällande egenskaper/ mentalitet: Rasen är ingen soffliggare, utan vill gärna göra något varje dag. Den är glad, positiv och hänger med på allt. Matte och husse är viktiga och den älskar mänskligt sällskap. Bara den får vara med, så kan den mysa i soffan en hel dag, för att nästa dag ta en lång promenad på flera mil. Lika fort som den får fart, lika fort lugnar den ned sig. Den tycker om att tänka och talar du inte om vad som gäller så tar hunden egna initiativ.
Den låter ju nästan perfekt! De är lite små men ska ändå läsa mer om dem. :)
 
Jag har träffat ett gäng som har haft väldigt trevlig nos/andning! Det är ju fortfarande trubbnosar men noll snarkande/snörvlande eller påverkad andning vid aktivitet :) Men tror att både @Diabetikern och @dobbis har bättre koll på Boston som ras och dess hälsa :)
Diabetikerns boston kommer från mig, dom har mycket bättre andning än mops och bättre än dom flesta frallor om man inte hittar långnos avlare.
 
Jag tycker att du beskriver en pinscher, minus apporteringen då. Tror att pinschern skulle leva upp till dina krav. Den är förvisso lite envis och kan kräva en viss kreativitet vad gäller motivation till träning, men också reserverad i bemärkelsen ointresserad av främlingar.

OBS! (mellan)Pinschern alltså, inte dvärgen.
Tur att du la till det sista för jag satt just o utformade ett svar i mitt huvud om att NEJ NEJ och åter igen nej! :D

Dobbis med 27cm o 5kg mini brukshund on speed.
 
Hm, jag kanske kan stå ut med lite mer pälsvård... Jag ska sätta mig och läsa om Pudel. Dalmatiner är jag svag för, de är så fina! Men jag har läst att de är lite sisådär när det gäller deras mentalitet... Men det kanske går bra om man hittar en seriös uppfödare. Cocker Spaniel vet jag inte så mycket om så jag ska sätta mig och läsa om dem också. Labrador och Golden går bort eftersom att de är för glad i andra människor. Tach för svar! :)

Det man inte behöver borsta på en Dalmatiner måste man städa i hemmet. Dom fäller något extremt året om. :wtf:
 
Hej allihopa och tack för alla fina förslag på olika raser! Jag har dock fortfarande inte bestämt mig, detta med att välja ras är så svårt! Jag har börjat att ta upp ridningen igen och drömmer om att i framtiden skaffa egna hästar, min dröm är att flytta till en stor gård med lite olika djur så hunden måste verkligen kunna trivas med andra djur och speciellt hästar, med träning såklart. Jag har suttit och läst hur mycket som helst om vilken ras som passar som stall och sällskapshund men jag har inte blivit mycket klokare. Många skriver Jack Russell Terrier och de är så fina men jag tror att de kräver lite mer än vad jag kan ge, eller vad tror ni?
Snälla snälla snälla alla hund och hästmänniskor här på Bukefalos, tipsa tipsa tipsa! Jag sökar alltså en sällskapshund som kan följa med ut på ridturerna. Jag vill även träna lydnad på hobbynivå, apportera med dummie, godissök och gå långa promenader. :) :D
 
Hej allihopa och tack för alla fina förslag på olika raser! Jag har dock fortfarande inte bestämt mig, detta med att välja ras är så svårt! Jag har börjat att ta upp ridningen igen och drömmer om att i framtiden skaffa egna hästar, min dröm är att flytta till en stor gård med lite olika djur så hunden måste verkligen kunna trivas med andra djur och speciellt hästar, med träning såklart. Jag har suttit och läst hur mycket som helst om vilken ras som passar som stall och sällskapshund men jag har inte blivit mycket klokare. Många skriver Jack Russell Terrier och de är så fina men jag tror att de kräver lite mer än vad jag kan ge, eller vad tror ni?
Snälla snälla snälla alla hund och hästmänniskor här på Bukefalos, tipsa tipsa tipsa! Jag sökar alltså en sällskapshund som kan följa med ut på ridturerna. Jag vill även träna lydnad på hobbynivå, apportera med dummie, godissök och gå långa promenader. :):D

Dansk-Svensk gårdshund? En betydligt enklare "look a like" till Jack Russell.
 
Dansk-Svensk gårdshund? En betydligt enklare "look a like" till Jack Russell.
Ja den har jag funderat på, men de är väl ganska frusna av sig? Hunden ska ju få vara med i stallet på vintern också. Men det kanske räcker med ett täcke? Jag ska kolla upp rasen mer. Tack för tipset! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 757
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 825
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp