Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

Tack för alla svar och förlåt för att jag är seg på att svara!
Hade inte tänkt på en sheltie men jag vet att dom är lämpade för agility, lättlärda och samarbetsvilliga om jag inte mistar mig!
Jag trodde dock dom krävde ganska mycket pälsvård?
Behöver ni inte trimma era shelties osv?

Nu äre väl staffe och sheltie jag är mest sugen på ;)

Det skiljer ju mycket på hur mycket päls hunden i fråga får, endel får ju inte så mycket och andra blir riktiga pälsbollar.
Men som vår borstar vi framförallt bakom öron och vid bakbenen där det är risk att det blir tovor. Men det sker bara någon gång i månaden.
Nu är ju inte min pojk så gammal, men de är väldigt lättskött tycker jag. Tycker att sitta och borsta och pyssla är ju avkoppling med. Vet ingen som trimmat sin sheltie, någon har väl klippt lite under magen typ för att det blir skitigt under dessa leriga tider.
Vår sheltie har vart och är otroligt lättlärd och lätt att ha att göra med, vill vara till lags! En helt underbar ras. Ångrar mig inte en sekund.:love:

Haha inte alls partisk :angel:

De kräver mycket mindre pälsvård än man tror. Man behöver borsta igenom dem ca 1 g/månad (rek är varannan vecka men jag gör aldrig det) och trimma bort "dött" hår vid öronen som blivit risigt. Vilket ju inte växer direkt fort eller behöver göras ofta. Sen klipper man runt tassarna för att de inte ska se så ovårdade ut. Jag lägger kanske 45 min MAX en timme i månaden på pälsvård. Och som Chebban säger så tycker jag att det kan vara en lite mysig kontakt.

Det enda jobbiga är när de fäller, vilket sker ca 2 ggr/år. Då får man borsta borsta borsta flera dagar i sträck så att allting lossar, och bada. Men det är ju samma där, tar typ en halvtimme varje dag i några dagar så är det klart. Det uppväger garanterat fördelarna med rasen ;). Man måste ju göra NÅGOT med alla raser så.

Hehe glömde helt att jag brukar klippa som KS skriver vid öronen och tassarna såklart, men det är ju snabbt gjort.
Fördelarna är så många så de väger långt över pälsvården. Och ett stort plus är ju att det är otroligt vackra i sin långa fina päls utöver att det är en underbar ras :love:

Nu är ju som sagt min pojk inte så gammal, så han har ju inte fällt än (kommer vi 1 års-fällningen) men vad jag förstått fäller väl tikarna lite mer än hanarna? Vet inte helt säkert, men har för mig att jag hört ett sånt påståeende.

Jag håller med många andra och tycker Staffe verkar passa dig perfekt. Jag har en tik på snart 12 månader och jag tycker det är en perfekt sällskaps och allroundhund! Lättskött päls, kräver lagom motion, lagom storlek och väldigt människokär ;)

Sedan är den ju som många andra terriers lite "tuff" ibland och man måste vara ganska hård ibland när det gäller uppfostringen. Tror dock det skiljer lite från individ till individ. Min tik är inte speciellt "tuff" men dock väldigt envis!

En "tråkig" sak med rasen är väl också att man får möta folks fördomar och blickar om att det skulle vara en farlig hund, då dom förknippar dom med "kamphundar" dom läst om i tidningen.
Men du kan hitta jättebra info om dess bakgrund som kamphund och mycket annan bra info på den här sidan: http://staffinfo.se/

Senast ändrad av en moderator:

TS

Jag tycker absolut att du kan ha en staffe och tror att den gör sig mycket bättre på banan än både cairn och aussie. Cairnen uppfattar jag som lite för korpulent, och aussien med för lång och klumpig kroppsbyggnad för att vinna den marken och ha den kvickheten som krävs. Där är faktiskt en staffe som är nättare i typen väldigt snabb!

Instämmer helt!

kl
Vad gäller sheltie så kan den mest superseriösa spekulanten få mardrömmar av att kolla deras MH spindel, visserligen få hundar röntgade senaste åren, men det lär ju knappast vara dom sämsta exemplaren.

Skulle du kunna utveckla lite vad du menar med det? Inget illa ment, utan jag är för oinsatt för att förstå :). Trodde jag förstod men förstår inte vad du menar med röntgen och sen MH så du får nog förklara :D

Haha då förstår jag bättre. Ja det där var ju verkligen ingen rolig läsning, och jag känner inte igen någon sheltie som jag träffat - och lärt känna - alls i det där. Sen håller jag ju dock som sagt med om att det finns problem med veka shelties.

Grejen är väl att skaffar du en sheltie så skaffar du ingen bruksras. Det är inte en jättemodig ras i grunden utan är ganska reserverad- om du inte tränar den. Får den ingen social träning så står du där med en vek hund och du får skylla dig själv i princip.

Sen kan man ju få dom här idiothundarna som är galna :p. Ska MH beskriva min tjej i vår eftersom jag ska köra spår med henne tex. Dock vet jag att hon är ganska feg för ljud och därmed kommer skälla ut skrammel mm. Men hon kommer inte ha några problem att gå fram till någon eller leka med annan.

Tack för länkarna dock!

Den här tjejen har en shettis med det mesta:
Googla på Cirkusliv så slipper moddarna radera länk.

Knappast rädslor då shetisen ev skall gå i avel.
KimSalo, som är hennes nick har jag umgåts med via webben i många år.
Hon arbetar som instruktör på HundCampus, så hon är inte tappad bakom en vagn. Tävlar Agility på internationell nivå med sin Berger.
Sheep som hunden heter är ännu för ung för MH.

Jo har sett henne på tävlingar nån gång, hon verkar jätteduktig. Men då ska jag kolla in hennes blogg lite mer!

Jag måste slå ett slag för "min" ras, Pinschern!

De är:
- Medelstora (45-50cm hög, dvs "knähöga")
- Pigga och glada
- Med på allt (utom att bada, riktiga badkrukor)
- Snabba och smidiga
- Tysta. Vår ger ibland ett "boff" (låter som ett svalt skall) om det ringer på dörren eller om hon ser någon på håll. Hjässar/flämtar ALDRIG (Har dock inte hårdjobbat i sommarvärme än). Ej pipiga eller gnälliga.
- Noll pälsvård, korthåriga och ogillar som sagt vatten så det blir inte så mycket spring i diken och vattenpölar och annat kladd

Dock kan de vara lite svårmotiverade eller vad man ska säga. De lever inte för att göra matte/husse glad som tex shelties och andra vallhundar. De är avlade för att jobba självständigt och gör gärna det (stallvakter och råttjägare). Däremot så gör vår tjej vad som helst för en godbit :P Hon går dessutom aldrig längre än typ 40 m ifrån oss då hon är lös. Väldigt mån om att hålla koll på och hålla ihop flocken. Har dock hört om andra som har problem med att ha sina pinschrar lösa.

Här är min tik då hon var ca 6 månader. Lite dåligt ljus tyvärr, tagen på kvällen.
99070_1254146707beskuren.jpg-for-web-normal.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Var den passningen till mig? ;)

Jag kan inte hålla med om att Pinschrarna ska vara pipiga och gläfsiga. Dvärgarna ja men inte mellan. Som sagt vår flämtar inte ens.

Att de är lätta i tassarna är dock dumt att förneka :p Vår är nog korsning kanin/föl/lemur :D Men det är inga "pudelskutt" (ursäkta alla pudelälskare men i princip alla pudlar jag sett går inte på promenad, de studsar glatt bredvid husse/matte som en hårig studsboll)

Tydligen ska de även ÄLSKA att ligga i husses och mattes säng och tar gärna över HELA sängen. Vår har dock aldrig fått vara i säng/soffa så vi har inte märkt av några sånna tendenser ;)

Varför har du inte tänkt på en miniaussie. Pälsvården är inte jobbig - visserligen fäller de, men det är inte massa borstande varje dag. De är lagom stora, lättlärda, behöver tänka (som i agility) och dessutom alldeles underbara:love: Här min lilla Suzi (som är toy = under 35 cm)
054.JPG

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 011
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 670
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 526
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 673
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka