Vilken ras passar mig?

Jag har en isländsk fårhund. Nackdelarna med rasen är (tycker jag) att de har nära till skall och inte direkt uppskattar att bli lämnade ensamma (kan vara en dålig kombo om man bor i lägenhet), men i övrigt är det en fantastisk ras! Mycket energi, med på allt, ”lagom” självständig och en fantastiskt funktionell päls!
Fina, och bra storlek! Men ja, skällande i lägenhet är oroande. Vad har du din till?
 
Tycker man om vallhundar upplevs som nog helt klart som slöa. 😂😅
😅 Då låter det som schnauzer kan strykas.
Nej det tycker jag inte! Bra att höra av sig i god tid, finns säkert uppfödare som uppskattar det med. Sen kommer du nog inte få något erbjudande om valp förens det faktiskt finns valpar, men att säga att man är intresserad är nog bara bra.
Nej det blir ju svårt att erbjuda en valp som inte existerar, men flera uppfödare (olika raser) har skrivit på sin hemsida att de inte tar emot intresseanmälan förrän de har valpar för att de inte kan lägga massa tid på en valpköpare som sen hunnit köpa från nån annan när deras valpar kommit. Jag får inte nåt bra intryck av det, men det kanske är vanligt numera? Vet inte om uppfödare tycker jag är helt orimlig som vill komma och hälsa på innan det finns valpar och innan jag ens vet om jag vill köpa från den uppfödaren?
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Har inte tänkt på dessa alls och har aldrig känt nån men låter intressant nu när jag läser. Är de "flamsiga" som cocker spaniels? Och hur klarar de kyla? Hunden måste ju inte följa med på ett 3 timmars pass i -15 men vill ju kunna ha med så mycket som möjligt.
Jag har mest erfarenhet av jaktspringer och den är absolut högenergisk och glad med svans som går som en propeller, men de är enkla att säga till och hitta passivitet om du bara tränat den lite som valp. Jag upplever de dock inte som tramsiga och clowniga som cockern ibland har en tendens att vara. Om man gillar labbementaliteten brukar man också gilla springer. Vill du ha en mer allvarlig hund skulle jag i sådana fall mer titta mot schnauzer eller terrier i samma storleksklass, där har du dock betydligt mindre will to please.
Inte upplevt att springer skulle ha problem med kyla. Dom som jag känner med springer brukar knappt ha täcke på vintern.
 
Från början hade jag främst två raser jag tänkte på: sheltie och borderterrier. Det känns tryggt. Men började tänka att egentligen är inget av det optimalt, sheltie har jag redan nämnt och borderterrier är jag orolig ska vara för svårmotiverad.
Borderterrier är ett jättebra alternativ, de brukar inte vara svårmotiverade. Dock behöver de trimmas några gånger per år. @Jeps har rasen :)
 
Jag tycker absolut du ska kontakta uppfödare med lapsk vallhund, låter som en kanonhund för det du vill göra, tycker jag!

Dock att träna med godis kan man nog få vara beredd att göra även om man har en hund som vill vara till lags. Men man vänjer sig snabbt vid att ha fickorna fulla med hundgodis i varje plagg. :D

Vad gäller isländsk fårhund är det inte bara skällandet som kan vara negativt, få uppskattar ett liv i lägenhet även om de får vara mycket ute. De är riktiga gårdshundar och de trivs generellt som bäst om de får gå ut och in ”som de vill” och ha sin gård hela dagarna. Lever de så brukar dessutom skällandet bli betydligt mindre och lättare att kontrollera. Men absolut, med mycket aktivitet kan de säkert funka bra i lägenhet också.

Att kontakta uppfödare långt i förväg och innan det finns valpar är absolut inte negativt, tvärtom! Det visar ju att du är intresserad av rasen och att hitta rätt - både hund och uppfödare - och inte bara ”vill ha en valp”. :)
 
Borderterrier är ett jättebra alternativ, de brukar inte vara svårmotiverade. Dock behöver de trimmas några gånger per år. @Jeps har rasen :)
De känns väldigt "terränggående" 😅 trots sin storlek. Kände en när jag hjälpte till på hundpensionat i tonåren och blev väldigt förtjust i den. Pigg, alert, följsam. Men det är ju bara en individ och jag tränade ju aldrig med den, och jag är lite skeptisk till terrier.

Trimmas några gånger per år är inget problem. Vill bara inte behöva lägga tid på pälsen varje dag. Borderterriers päls känns praktisk tycker jag.
 
Jag tycker absolut du ska kontakta uppfödare med lapsk vallhund, låter som en kanonhund för det du vill göra, tycker jag!
:bump:
Dock att träna med godis kan man nog få vara beredd att göra även om man har en hund som vill vara till lags. Men man vänjer sig snabbt vid att ha fickorna fulla med hundgodis i varje plagg. :D
Ja, det är klart jag kommer träna med godis. Menade mer att hunden är ointresserad av träning men eventuellt kan tänka sig om man mutar med godis.
 
Lite stora, och är inte de tröga och svårmotiverade?
Framförallt envisa som synden.
Jag tänker att vissa hundar vill ha uppgifter, använda huvudet mer än vad jag kan erbjuda?

Nej det är det där med att behöva muta som jag vill slippa 😅. Gick kurser med en chihuahua när jag var typ 12 år och han var visserligen duktig och ovanligt bra för rasen men neej, jag tycker inte det är kul att träna med en sån hund.
Jag skulle avråda från terriers och de flesta spetsar då. Men lapsk vallhund som du varit inne på, och även finsk lapphund kanske kan vara något?
 
Fina, och bra storlek! Men ja, skällande i lägenhet är oroande. Vad har du din till?
Gårdshund (han älskar att vara med på gården med hästarna), löparkompis, sällskap :) Han är med på allt vi gör - gårdssysslor, hästtävlingar osv. Tränar ”bara” vardagslydnad o löpning, så inget avancerat, inte än iaf (han är bara 10 mån). Han börjar precis bli kommunicerbar igen efter en ganska intensiv slyngelperiod 😂
 
Jag skulle avråda från terriers och de flesta spetsar då. Men lapsk vallhund som du varit inne på, och även finsk lapphund kanske kan vara något?
Tror det var @Ainon som skrev att finsk lapphund var skälligare än lapsk vallhund. Sen verkar de ha mer päls också? Isåfall föredrar jag lapsk vallhund. Vet inte ens riktigt var skillnaderna ligger mellan dessa.
 
Tror det var @Ainon som skrev att finsk lapphund var skälligare än lapsk vallhund. Sen verkar de ha mer päls också? Isåfall föredrar jag lapsk vallhund. Vet inte ens riktigt var skillnaderna ligger mellan dessa.
Jag upplever att den finska lapphunden har mer will to please, varför jag tipsade om den, men det är möjligt att den skäller mer.

Fick för mig att du inte hade något emot päls, men har nog förväxlat dig med någon annan. Jag är rätt säker dock på att finsk lapphund har rätt enkel pälsvård trots att de är långhåriga.

Oavsett hoppas jag du hittar din ras :)
 
Jag upplever att den finska lapphunden har mer will to please, varför jag tipsade om den, men det är möjligt att den skäller mer.
Aha, det talar ju för den isåfall!
Fick för mig att du inte hade något emot päls, men har nog förväxlat dig med någon annan. Jag är rätt säker dock på att finsk lapphund har rätt enkel pälsvård trots att de är långhåriga.
Jo men det stämmer att jag inte har något emot päls så länge man inte måste borsta dagligen. Men jag föredrar hundar utan allt för mycket, dels rent utseendemässigt att se hur hunden ser ut och inte bara fluff och sen att mycket päls blir mer jobb när det är lerigt, drar in mer skräp osv. Men päls och storlek är jag flexibel med, bara jag hittar en hund som jag kommer trivas med och som trivs med livet den får här.
 
Har inte tänkt på dessa alls och har aldrig känt nån men låter intressant nu när jag läser. Är de "flamsiga" som cocker spaniels? Och hur klarar de kyla? Hunden måste ju inte följa med på ett 3 timmars pass i -15 men vill ju kunna ha med så mycket som möjligt.
Jag har en springer från utställningslinjer och ja, det är en ganska flamsig hund. Han älskar att följa med och är väldigt köldtålig och uthållig, så han skulle passa väl in på dina önskemål i det avseendet. Han har inget behov av träning så som en brukshund och har inget problem att hänga hemma när man är sjuk. De är också ”tysta”, vilket är bra om man bor i lägenhet. Om du gillar vallhundsmentalitet skulle jag dock avråda från springer, det är som natt och dag.
 
Jag tycker inte man ska rekommendera någon av lapphundarna som mindre skällig än de andra. Om man som ägare inte är beredd på att a) leva med skall och b) behöva lära sig skita i att andra kommer ha åsikter om hur skällig ens hund är bör man inte skaffa en.
A eftersom att "lätt till skall" verkligen betyder att tröskeln inte är hög; oavsett hur väluppfostrade de är t ex inomhus ligger det nära att skälla vare sig de är glada, upphetsade, understimulerade och så vidare. De kommunicerar så. Och så är det såklart individuellt, jag tror inte man kan förutspå och räkna med att få en mindre skällig hund med hjälp av genetik.
B eftersom en del kommer tycka att ens hund låter för mycket, även utomhus, trots att de såklart inte har något med det att göra.

Eftersom finska lapphundar har blivit så populära tror jag att det finns fler sällskapsavlade, men lapska vallhundar är brukshundar. Jag vet att olika uppfödare har olika inriktningar, inklusive aktiva sällskapshundar, så det skulle kanske passa! I och med det måste jag dock delge min högst anektdotiska spekulation: alla lapphundarna är urhundar utöver att vara (åtminstone historiskt) arbetande hundar. Mina lapska har kommit från aktiva renvallande linjer och jag har upplevt dem som vallhundar mer än urhundar; följsamma, alerta, inkännande, energiska, mentalt uthålliga (och krävande!) etc. Ibland kommer det självständiga och envisa fram, inte minst under tonåren, men oftast vinner deras will to please. Så jag undrar om inte sällskapsavlade finska eller lapska, där tanken är att de ska kräva lite mindre, kanske är mer urhundsaktiga?
Det är bara min gissning och kanske nåt att fråga potentiella uppfödare om :)

Källa: har haft två lapska.
 
Jag har en springer från utställningslinjer och ja, det är en ganska flamsig hund. Han älskar att följa med och är väldigt köldtålig och uthållig, så han skulle passa väl in på dina önskemål i det avseendet. Han har inget behov av träning så som en brukshund och har inget problem att hänga hemma när man är sjuk. De är också ”tysta”, vilket är bra om man bor i lägenhet. Om du gillar vallhundsmentalitet skulle jag dock avråda från springer, det är som natt och dag.
Jag gillar både vallhundsmentalitet och typ labbementalitet :D det viktiga är att den inte är seg och tråkig. Det låter som en bra hund för mig men känner inte wow över dem. Skulle behöva umgås lite med nån.
 
Jag tycker inte man ska rekommendera någon av lapphundarna som mindre skällig än de andra. Om man som ägare inte är beredd på att a) leva med skall och b) behöva lära sig skita i att andra kommer ha åsikter om hur skällig ens hund är bör man inte skaffa en.
A eftersom att "lätt till skall" verkligen betyder att tröskeln inte är hög; oavsett hur väluppfostrade de är t ex inomhus ligger det nära att skälla vare sig de är glada, upphetsade, understimulerade och så vidare. De kommunicerar så. Och så är det såklart individuellt, jag tror inte man kan förutspå och räkna med att få en mindre skällig hund med hjälp av genetik.
B eftersom en del kommer tycka att ens hund låter för mycket, även utomhus, trots att de såklart inte har något med det att göra.

Eftersom finska lapphundar har blivit så populära tror jag att det finns fler sällskapsavlade, men lapska vallhundar är brukshundar. Jag vet att olika uppfödare har olika inriktningar, inklusive aktiva sällskapshundar, så det skulle kanske passa! I och med det måste jag dock delge min högst anektdotiska spekulation: alla lapphundarna är urhundar utöver att vara (åtminstone historiskt) arbetande hundar. Mina lapska har kommit från aktiva renvallande linjer och jag har upplevt dem som vallhundar mer än urhundar; följsamma, alerta, inkännande, energiska, mentalt uthålliga (och krävande!) etc. Ibland kommer det självständiga och envisa fram, inte minst under tonåren, men oftast vinner deras will to please. Så jag undrar om inte sällskapsavlade finska eller lapska, där tanken är att de ska kräva lite mindre, kanske är mer urhundsaktiga?
Det är bara min gissning och kanske nåt att fråga potentiella uppfödare om :)

Källa: har haft två lapska.
Väldigt bra poäng!

Jag tycker min terrier är tyst men så var tidigare hund en sheltie...
 
Jag tycker inte man ska rekommendera någon av lapphundarna som mindre skällig än de andra. Om man som ägare inte är beredd på att a) leva med skall och b) behöva lära sig skita i att andra kommer ha åsikter om hur skällig ens hund är bör man inte skaffa en.
A eftersom att "lätt till skall" verkligen betyder att tröskeln inte är hög; oavsett hur väluppfostrade de är t ex inomhus ligger det nära att skälla vare sig de är glada, upphetsade, understimulerade och så vidare. De kommunicerar så. Och så är det såklart individuellt, jag tror inte man kan förutspå och räkna med att få en mindre skällig hund med hjälp av genetik.
B eftersom en del kommer tycka att ens hund låter för mycket, även utomhus, trots att de såklart inte har något med det att göra.

Eftersom finska lapphundar har blivit så populära tror jag att det finns fler sällskapsavlade, men lapska vallhundar är brukshundar. Jag vet att olika uppfödare har olika inriktningar, inklusive aktiva sällskapshundar, så det skulle kanske passa! I och med det måste jag dock delge min högst anektdotiska spekulation: alla lapphundarna är urhundar utöver att vara (åtminstone historiskt) arbetande hundar. Mina lapska har kommit från aktiva renvallande linjer och jag har upplevt dem som vallhundar mer än urhundar; följsamma, alerta, inkännande, energiska, mentalt uthålliga (och krävande!) etc. Ibland kommer det självständiga och envisa fram, inte minst under tonåren, men oftast vinner deras will to please. Så jag undrar om inte sällskapsavlade finska eller lapska, där tanken är att de ska kräva lite mindre, kanske är mer urhundsaktiga?
Det är bara min gissning och kanske nåt att fråga potentiella uppfödare om :)

Källa: har haft två lapska.
Hm, jag har inte direkt problem med att hunden är skällig men jag vill inte bli vräkt. Bor inte i nåt jättehyreshus men fyra lägenheter i samma byggnad och nästa hus nära. Så det funkar ju inte med en hund som står och tokskäller så fort den är ensam, exempelvis.

Många här har hundarna i hundgård och många skäller så det hörs över halva byn, men jag har faktiskt aldrig hört nån klaga. Och då förekommer många klagomål i lokala fb-gruppen på lösspringande hundar och hundbajs, men aldrig på skällande.
 
Om tollare fortfarande är på kartan så är de generellt inte skälliga. Min är väldigt tyst om det inte finns tydlig anledning att skälla och slutar snabbt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 005
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 190
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp