Vilken ras passar mig?

Lite stora, och är inte de tröga och svårmotiverade?
Jag har ingen egen erfarenhet av dem men enligt skk ska de vara lugna men ha mycket lätt för att lära. Jag fokuserade mycket på mentaliteten men då du är uppvuxen med hundar så kanske du klarar bättre av andra raser :up:
 
Engelsk springer spaniel. Kanske jaktvarianten för att få en mer funktionell päls. Aktiva men brukar ha en tydlig av-knapp. Skäller inte.
Har inte tänkt på dessa alls och har aldrig känt nån men låter intressant nu när jag läser. Är de "flamsiga" som cocker spaniels? Och hur klarar de kyla? Hunden måste ju inte följa med på ett 3 timmars pass i -15 men vill ju kunna ha med så mycket som möjligt.
 
Det otroligt mycket beroende på individen, men är man så aktiv fungerar det mesta.

Min BC och Aussie skulle tex vara jättenöjda med det livet.

Skulle dock välja bort alla raser som inte har en hel del ”will to please”. Men det är nog mest för att jag inte står ut med att behöva muta hunden och upplever att typ alla sällskapshundar behöver mutas pga att jag är van vid BC.
Jag tänker att vissa hundar vill ha uppgifter, använda huvudet mer än vad jag kan erbjuda?

Nej det är det där med att behöva muta som jag vill slippa 😅. Gick kurser med en chihuahua när jag var typ 12 år och han var visserligen duktig och ovanligt bra för rasen men neej, jag tycker inte det är kul att träna med en sån hund.
 
Ursäkta att jag flikar in men schnauzers är inte tröga, det är inte mitt intryck av dem. De är terriers :D
De jag sett har verkat tråkiga :o
Jag har ingen egen erfarenhet av dem men enligt skk ska de vara lugna men ha mycket lätt för att lära. Jag fokuserade mycket på mentaliteten men då du är uppvuxen med hundar så kanske du klarar bättre av andra raser :up:
Jag vet inte vad jag klarar av 😅 är bättre på hästar än hundar.
 
Kan pudel vara något? Minimalt med pälsvård om man håller pälsen kort, en trevlig hund som passar många hundsporter och finns i flera storlekar. Och är okej med några lugna dagar om man är sjuk. 🙂
Känns inte alls som min typ av hund. Hur klarar de kyla? Tror aldrig jag ens sett en pudel i skidspåret.
 
Från början hade jag främst två raser jag tänkte på: sheltie och borderterrier. Det känns tryggt. Men började tänka att egentligen är inget av det optimalt, sheltie har jag redan nämnt och borderterrier är jag orolig ska vara för svårmotiverad.
 
Känns inte alls som min typ av hund. Hur klarar de kyla? Tror aldrig jag ens sett en pudel i skidspåret.
Skulle nog säga att det beror på hur kallt det är där du bor. En klasskamrat till mig har en storpudel hen tränar mycket canicross med och åker skidor med, har hitills inte varit några stora problem så länge det inte är under -20 grader.

Annars kanske tollare kan vara något? Träffat flera som klarat kyla bra.
 
Motionsmässigt aktiv men kommer ju inte träna på hundklubb flera dagar i veckan och åka omkring på tävlingar. Det låter ofta som att det krävs och att uppfödare vill det.

Första egna hunden som vuxen. Uppvuxen med bl.a. jaktlabbe, schäfer, cocker spaniel, sheltie, chihuahua. Är lite rädd för att köpa en för krävande hund som jag inte reder ut, att det blir mer problem än kul.

Jag verkar fastna för vallhundar. I den gruppen finns många jag gillar. Återkommer hela tiden till grupp 1 och 5 när jag läser på skk. Men vad jag gillar och vad som passar är kanske inte samma sak. Jag vill inte ha en trög och svårmotiverad hund, inte nervös med massa rädslor.
De flesta uppfödare vet att deras hundar aldrig kommer komma ut på tävlingsbanan. Bo på brukshundsklubb behöver du inte göra när du är så aktiv, alternativt kan du behöva lägga något spår ibland. Men att få "blåsa ur" så mycket är få hundar förundrat.

Läser att du fastnat för vallhundsgruppen och generellt sett är de hundarna mer följsamma så jag tycker det är ett bra tänk.
Är lapsk vallhunden din drömhund så hör av dig till uppfödare med vad du kan erbjuda. Då kommer det fram om det är en hund för dig eller inte, och med vad du erbjuder så tror jag att de kommer uppfatta dig som en bra kandidat. :)
 
Skulle nog säga att det beror på hur kallt det är där du bor. En klasskamrat till mig har en storpudel hen tränar mycket canicross med och åker skidor med, har hitills inte varit några stora problem så länge det inte är under -20 grader.

Annars kanske tollare kan vara något? Träffat flera som klarat kyla bra.
Bor i västra Jämtland. Men brukar inte åka skidor om det är kallare än -20, det är inte så himla många dagar under en säsong som är så kalla ändå. Och det är såklart inte nödvändigt att hunden följer med på precis varje pass. Viktigast att den kan följa med på de långa och lugna passen och dessa gör jag ju inte när vädret är för jävligt.

Tollare har jag ingen koll på alls och inte haft en tanke på, ska läsa på!
 
Jag har en isländsk fårhund. Nackdelarna med rasen är (tycker jag) att de har nära till skall och inte direkt uppskattar att bli lämnade ensamma (kan vara en dålig kombo om man bor i lägenhet), men i övrigt är det en fantastisk ras! Mycket energi, med på allt, ”lagom” självständig och en fantastiskt funktionell päls!
 
Känns inte alls som min typ av hund. Hur klarar de kyla? Tror aldrig jag ens sett en pudel i skidspåret.
Är det inte rätt ras för dig så ska du ju så klart inte ha pudel, men på tal om kyla och anekdotisk bevisföring vet jag ett par storpudlar som säsongat uppe i Kirunafjällen och trivts bra med fjällivet vinter som sommar :) En av dom hade instakonto om du vill ha bildbevis, det är dock inte aktivt sen några år.
 
De flesta uppfödare vet att deras hundar aldrig kommer komma ut på tävlingsbanan. Bo på brukshundsklubb behöver du inte göra när du är så aktiv, alternativt kan du behöva lägga något spår ibland. Men att få "blåsa ur" så mycket är få hundar förundrat.
Tanken är att gå nån spårkurs för behöver hjälp att komma igång med det (var väl 15 år sen jag senast la ett spår...) och sen ha det som aktivitet för mig och hunden ibland. Men tror inte jag kommer fortsätta med kurser och sträva efter att bli bättre och bättre (kanske tycker det är jättekul och fastnar, men inget jag räknar med).
Läser att du fastnat för vallhundsgruppen och generellt sett är de hundarna mer följsamma så jag tycker det är ett bra tänk.
Är lapsk vallhunden din drömhund så hör av dig till uppfödare med vad du kan erbjuda. Då kommer det fram om det är en hund för dig eller inte, och med vad du erbjuder så tror jag att de kommer uppfatta dig som en bra kandidat. :)
:bump: Skönt att läsa för jag är rädd att bli sågad för att jag inte kommer hänga på hundklubb och tävlingar och känner mig som en nybörjare. Svårt att börja leta, att hitta bra uppfödare. Känns som alla tycker deras hundar är fantastiska och passar till allt. Jag skulle vilja åka och hälsa på och träffa uppfödaren och dennes hundar innan jag bestämmer mig, men när jag kollat olika uppfödare nu verkar det vanligt att de inte ens vill ta emot en intresseanmälan innan valparna är på gång eller t.o.m födda.
 
Är det inte rätt ras för dig så ska du ju så klart inte ha pudel, men på tal om kyla och anekdotisk bevisföring vet jag ett par storpudlar som säsongat uppe i Kirunafjällen och trivts bra med fjällivet vinter som sommar :) En av dom hade instakonto om du vill ha bildbevis, det är dock inte aktivt sen några år.
Ja, vill se! Jag läser, kollar youtube och instagram för att se så mycket som möjligt av olika raser.
 
Förresten, jag tänker att jag skulle vilja ha valp nästa vår/sommar. Om rätt valp finns då, annars får det bli senare. Men är det för tidigt att kontakta uppfödare nu då? Jag är ganska långsam i min beslutsprocess och att hitta rätt kommer ta tid. Det här att många inte ens verkar ta intresseanmälan förrän valparna är födda känns otroligt stressigt för mig.
 
Förresten, jag tänker att jag skulle vilja ha valp nästa vår/sommar. Om rätt valp finns då, annars får det bli senare. Men är det för tidigt att kontakta uppfödare nu då? Jag är ganska långsam i min beslutsprocess och att hitta rätt kommer ta tid. Det här att många inte ens verkar ta intresseanmälan förrän valparna är födda känns otroligt stressigt för mig.
Nej det tycker jag inte! Bra att höra av sig i god tid, finns säkert uppfödare som uppskattar det med. Sen kommer du nog inte få något erbjudande om valp förens det faktiskt finns valpar, men att säga att man är intresserad är nog bara bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 822
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 984
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 072
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp