Bukefalos 28 år!

Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

okunskap? Vad har du för rätt att bedöma den saken?

Jag skriver bara vad ja tycker, har aldrig gett mig på någon genom att anklaga den för okunnig bara för att den inte tycker som jag. :)
ledsamt med oseriösa uppfödare? Skulle dom va oseriösa bara för att dom inte sysslar med vallning, du sitter på förbannat höga hästar, dom är lika ledsamma som du.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Toudi skrev:
Skulle dom va oseriösa bara för att dom inte sysslar med vallning,

Jag tar mej friheten att svara på detta.

Ja, dom är oseriösa. :mad: En seriös uppfödare värnar om sin ras och bevarar rasens egenskaper. I detta fallet vallning
 
Sv: Vilken ras passar mig?

det är ju så tröttsamt med den här "jag kan bättre än dig leken"

visst du kanske föder upp bordercollies därmed betyder inte det att du kan allt om dom, om vi skall hålla på att mäta oss på det här löjliga viset så viss gärna för mig: jag känner folk som också föder upp bc dom har både sådana med mkt vall instinkt och sådana med mindre instinkt som dom mer än gärna säljer till en aktiv person även om dom inte sysslar med vallning. :smirk:
 
Sv: Vilken ras passar mig?

kanske oseriösa för dig och många andra men seriösa för mig och många andra. :devil: smaken är som baken.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Jag har all rätt i världen att bedömma dig utanifrån va du skriver, detta är ju min uppfattning om dig i denna fråga !

Du skriver inte bara vad du tycker, du tippsar om raser och det ska man ta det varsamt med.
Speciellt om man inte har kunskap nog.

Att vara okunnig är inget fel, jag är också okunnig i massor rörande hundar...
Blir nog aldrig fullt lärd .. MEN det jag inte kan tippsar jag inte om, utan frågar mer kunnande. !

Ja jag anser att BC uppfödare som föder upp BC som sällskap/gårdshund är oseriösa! Oseriös behöver inte betyda att man missköter hunden/hundarna, men dom är oseriösa när det gäller att bevara rasen.

Förövrigt håller jag mig till kallblodstravare och dom är inte speciellt höga ;)
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Toudi skrev:
det är ju så tröttsamt med den här "jag kan bättre än dig leken"

visst du kanske föder upp bordercollies därmed betyder inte det att du kan allt om dom, om vi skall hålla på att mäta oss på det här löjliga viset så viss gärna för mig: jag känner folk som också föder upp bc dom har både sådana med mkt vall instinkt och sådana med mindre instinkt som dom mer än gärna säljer till en aktiv person även om dom inte sysslar med vallning. :smirk:

så du menar att dom vet när valparna är 8 veckor om dom har vallinstinkt eller inte? jisses.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

du får tro va du vill, men jag är varken oseriös eller okunnig därmed har jag inte sagt att jag är någon stjärna som dom flesta här inne på det här snobb forumet intygar sig själva att vara, Som ja sagt tidígare jag yttrar mig inte innan jag har sett resultat på saker och ting. Jag skiter i om du så rider på en gris.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Oseriös?
Det har jag inte sagt att du är, det vill säga om du inte är uppfödare till sällskapsBC.

Okunnig är alla, även du!

Men nu kanske vi ska sluta diskutera, ditt ordförråd börjar tryta !
 
Sv: Vilken ras passar mig?

självklart... :rofl: har du hört talas om tidigare syskon?
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Tidigare syskon kanske inte har haft vallinstinkt, men det betyder inte att valparna ur den andra kullen inte får det.

Och VARFÖR avla på såna hundar i så fall??????
 
Sv: Vilken ras passar mig?

nä du lilla vän mitt ordförråd har aldrig vart bättre. Okunnig för mig är att inte veta någonting och inte ha några erfarenheter , men det är ju ganska tydligt att jag har av just bordercollies som har ett bra och innehållsrikt liv utan att valla. Vill du sluta diskutera så gör det , har inte så mkt mer att säga dig i vilket fall.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

nä det antar ja att du förstår att det inte finns någon 100 % garanti.
varför inte avla? Så här kan vi hålla på hur länge som helst det börjar bli löjligt vi är inte överens helt enkelt. Vilket man får räkna med i bland
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Lilla vän ?

Man kan ha MYCKET erfarenhet men fortfarande vara okunnig, stor skillnad.

Jag står för att man ska köpa den ras som man själv kan uppfylla aktiveringbehovet och avelsinstinkt för och inte tvärtom att hunden ska anpassa sig för sin ägare bara för att råkar tycka om utseendet !
 
Sv: Vilken ras passar mig?

tycka om utseendet? Är inget vidrae förtjust i BC utseende vart fick du du ifrån? Personligen går jag inte på utseende utan på mentalitet.

Nej, jag håller inte med dig, va skall du säga då?
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Ja, men du tycker ju det är okej att avla på hundar som inte ens följer rasklubbens krav.
Å ja jag vill ha en bra anledning till varför man ska avla på hundar som inte har just det som är rasens egenskaper.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

rasklubb? Det är inget jag går efter jag tycker om både renrasigt och blandraser så därför ser ja ingen mening med att gå efter någon rasklubb.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Då är jag oförstående till ditt val?

Du tycker inte om att valla

Du gillar inte BC:s utseende

Och metaliteten kan du finna hos andra raser som inte är lika bundna till specifik aktivitet.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Toudi skrev:
rasklubb? Det är inget jag går efter jag tycker om både renrasigt och blandraser så därför ser ja ingen mening med att gå efter någon rasklubb.

men jisses människa. Jag tycker också om blandraser, har en själv just nu.

Rasklubben arbetar ju just för att bevara rasen. Att bevara egenskaperna och att uppfödarna avlar på sunda, rastypiska hundar som duger till det dom är ämnade för. Att inte avla på hundar som inte följer dom förstör ju bara rasen. Men d kanske du inte bryr dej om?

SVaK representeras ute i landet av sina lokalklubbar. De anordnar under
betessäsongen vallhundsprov och tävlingar på får och nötkreatur. Avsikten
med dessa prov är att till aveln föra fram sådana hundar, som bäst passar
svensk djurhållning. Därför:
INGEN BORDERCOLLIE I AVEL UTAN VALLNINGSMERITER!

Den passar inte som ren sällskapshund utan bör får arbeta med det den är avlad för. Man köper ju inte heller en jakthund om man inte ska jaga. Bordercollien har en otrolig arbetsvilja och är outröttlig när det gäller att arbeta med djuren.


Hämtat från SVAK hemsida.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Hå hå hå, vilken tråd!
Ungefär som "Man KAN gå på vatten". "Jag blev inte ens BLÖT"!!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 126
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 639
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 522
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp