Bukefalos 28 år!

Vilken ras passar mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

mitt val? Jag skall inte skaffa någoon Bc, Det är inget fel på bordercolliens utseende , men det finns andra utseende jag föredrar.
Jag är heller inte speciellt intresserad utav vallning, BC Är en rolig alert och lättlärd hund som älskar att arbeta ;)
 
Sv: Vilken ras passar mig?

ja bevara rasen och dens utseende och förmågor, det gör mig inte så mkt om folk avlar fram bordercollie med lite mindre vall instinkt.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

men Bc's förmåga är ju just att valla. Utseendet har inget med detta att göra, dom får se ut nästan hur som helst sålänge det inte hindrar den från att valla.

Vill man ha en hund med mindre vallinstinkt så får man leta efter nån annan ras.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

jo jag skrev att det gör mig inget om dom även avlar fram bc med mindre vallinstinkt, men även olm det skulle råka ha mkt vallinstinkt så kan man ersätta de med andra aktiviteter. Därmot så är den förmodligen lyckligast när den vallar.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Eftersom du har inställningen

-"Den är förmodligen lyckligast när den vallar " så ställer jag en motfråga

- Vill man inte göra sin hund lycklig ?
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Pumi är min favoritras! Vallinstinkt, "klippäls" och lagom stor. Livliga, glada men inte såna att de ska hälsa på allt och alla.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

eldione skrev:
Om en sissådär 10 år eller så när jag ska skaffa egen gård så ska jag även skaffa hund men vill ha hjälp med att hitta ras redan nu :p

Jag älskar hundar som är stora! Både på höjden och bredden :love: Långhårig inget problem men helst mellan eller kort.

Jag vill kunna ha med den på ridturer, så därför är stark vallinstinkt ett måste! En lättlärd hund som man kan lära att följa med lydigt (sätta sig i dike när det kommer bil och liknande) och som inte springer bort. Även gårdshund.

Finns det någon redan existerande ras som kan passa in i mitt behov? Eller finns det någon bra blandras? Vill helst ha renrasig.

sorry om detta blev en BC tråd :(

Det jag kom och tänka på var Bearded collie, lanchire heeler (osäker på stavningen? och dalmatiner. Och ja, d finns massor av raser, men bara för det kommer jag inte på några nu :crazy:
Att den ska kunna hänga med på ridturer, ja d kan väl alla hundar om man har så pass bra lydnad så man har full kontroll över den även från hästryggen. Detsamma gäller att sätta sej i diken och att inte springa bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ras passar mig?

därmed är det inte sagt att hunden blir olycklig :smirk:
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Det var inget svar på min fråga.

Vill man inte låta sin hund utöva den aktivitet som gör den mest lycklig ?
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Vet ju inte vad du har för mer kriterier, men bearded collie passar in på de du skrev här. fast de är långhåriga.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Ett tips på en ras som passar in - Grosser Schweizer Sennen. :love: Stora, kraftiga gårdshundar som förr har använts till att ibland valla storboskap. De har samma teckning som Berner Sennen, men är korthåriga och blir större. Trots storlek och vikt orkar (förutsätter givetvis att den är i form) den hänga med på ridturer i skogen. Den vill vara med överallt, och har ingen utpräglad jaktinstinkt.
Den vaktar sin flock mot främmande, och i flocken ingår alla familjens medlemmar oavsett om det är människor eller djur. :) Den ska vara självsäker och godmodig, men absolut inte vass.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Jag letade reda på bilder på Grosser Schweizer Sennen, :love: :love: älskar sådana hundar!! Ska söka mer info om dom sen, verkar vara en ras för mig?
 
Sv: Vilken ras passar mig?

det är inte besvisat att hunden är mest lycklig när den vallar, den kan vara minst lika lycklig med andra former av aktiviteter, upp till var och en har man tillgång till att valla så ser ja ingen anledning att inte göra det, har man inte tillgången så ser jag ingen anledning att inte skaffa en bc om man är beredd på att hålla på med hunden mkt.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

du behöver inte förstå heller. Det där med att märka ord verkar vara din grej.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

men det är ju bra att veta vad den andre menar när det uttrycks så luddigt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 122
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 633
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 518
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp