vilken ras

Sv: vilken ras

Fast nu ville ju ts HA en hund som skällde;) hade hon satt det på minuslistan så hade jag kanske inte rekommenderat rasen. Jag bor dock i lägenhet utan problem.
Ensamhetsproblemen har du dock helt rätt i, det verkar vara ett stort problem!
 
Sv: vilken ras

Men det kan krävas jobb. Nu funkar det finfint Nu verkar min ha varit åt det extremaste laget, men ändå.

Det är jäkla rolig ras. De är otroligt viga och hoppar jämfota HÖGT. De är envisa och påhittiga, får min för mycket mat eller något han egentligen inte tycker om men kan tänka sig spara till senare så "begraver" han maten. Antingen i sängen om det tex är något lättbärbart som en bit frukt eller genom att puffa in skålen under något om det är kvar mat i den. Han bäddar alltid sängen ordentligt och har mycket bestämda åsikter om hur saker och ting ska skötas... Vi har testat på sök som han verkade ha en himla lust för, agility som var lattjo och tävlingslydnad, det sistnämda gick periodvis kanon och periodvis som rena farsen... Nu testar vi på uppletande lite och det verkar roligt det med. Spår begriper han inte vitsen med alls.

En del säger att de är 1 tredjedel hund, 1 tredjdel katt och en tredjedel människa men just min är nog snarare en tredje del katt, en tredjdel gris och en tredjedel åsna...

Man får ha lite humor och inte tro att det är en brukshund. Se länk:angel:
Det jag älskar är att det är en utmaning, man blir inte uttråkad som jag lätt kan bli av en del hundar, men det är ingen ras som KRÄVER att man går 2 timmars promenader eller spenderar hela dagarna på hundklubben. Blir de lite rastlösa så aktiverar man dom en stund eller låter dom springa av sig och sen är det bra.

Talar du om min hund eller?? :eek:
Skrämmande lika! Dock älskar min att spåra och är ganska renlig av sig men man måste ju dock rulla sig i as... :bump:
 
Sv: vilken ras

kl

Jag svarar alla på en gång. :)

Mannen vart störtförtjust i Tibbar, där behövs det ingen övertalning. Å andra sidan är han förtjust i det mesta hundväg...
Det är onekligen en intressant ras. Jag ska försöka hitta en uppfödare nära och se om vi får komma och se deras.

Japp, jag vill ha en hund som skäller när det kommer någon. Men självklart ska hunden vara tyst när man säger att det är nog vilket jag antar är en träningsfråga, därav bör rasen vara någorlunda mottaglig för träning. :idea:

Kungspudel är kanske lite för stor, möjligen en mellan då. Mannen säger att de bjäbbar för mycket. Vi har helt olika syn på pudlar han och jag även om vi båda vuxit upp med sådana. "Too soft" säger han. Dessutom hävdar han att pudlar generellt inte gillar honom... hm.

Irish Soft Coated Wheaten Terrier har jag aldrig träffat men storleksmässigt är det rätt. Alla jag ser på bild är långhåriga, fungerar de att klippa ner? Någon som har mer info om hur de är?

chinese crested power puff är jättefina! :love: Kanske lite väl små och liksom dvärgpudeln så stoppar tjuven hellre dem i fickan än blir avskräckt tror jag.
Skäller de?
 
Sv: vilken ras

Dvärgschnauzern tycker jag vore ett trevligt alternativ också. Hanarna är lite större än tikarna i regel, om du är orolig för att hunden är för liten.

Vår skäller mycket sällan, men de mer rastypiska brukar vakta väl. Läraktiga är de som få. Det finns massa roliga klipp på youtube m dv.schnauzrar om du är nyfiken. :)
 
Sv: vilken ras

kl

Jag svarar alla på en gång. :)

Mannen vart störtförtjust i Tibbar, där behövs det ingen övertalning. Å andra sidan är han förtjust i det mesta hundväg...
Det är onekligen en intressant ras. Jag ska försöka hitta en uppfödare nära och se om vi får komma och se deras.

Japp, jag vill ha en hund som skäller när det kommer någon. Men självklart ska hunden vara tyst när man säger att det är nog vilket jag antar är en träningsfråga, därav bör rasen vara någorlunda mottaglig för träning. :idea:

Kungspudel är kanske lite för stor, möjligen en mellan då. Mannen säger att de bjäbbar för mycket. Vi har helt olika syn på pudlar han och jag även om vi båda vuxit upp med sådana. "Too soft" säger han. Dessutom hävdar han att pudlar generellt inte gillar honom... hm.

Irish Soft Coated Wheaten Terrier har jag aldrig träffat men storleksmässigt är det rätt. Alla jag ser på bild är långhåriga, fungerar de att klippa ner? Någon som har mer info om hur de är?

chinese crested power puff är jättefina! :love: Kanske lite väl små och liksom dvärgpudeln så stoppar tjuven hellre dem i fickan än blir avskräckt tror jag.
Skäller de?

Hej!
Jag har haft Wheaten i över 10-år, och kan aldrig tänka mig någon annan ras.
Mina hundar är trevliga mot alla hundar och människor.
Våra barnbarn avgudar dem, och kan göra NÄSTAN vad de vill med dem.

Trivs på golfbanan o åka båt. Gillar agility och spår. De har även ställts ut på hundutställningar, men jag tröttnade på det.

Höftledsröntgade med friska höfter och MH-testade med godkänt skott.
Min ena tik håller jag nedklippt men ändå med Wheaten stuk, alltså lugg och skägg.

En annan ras som jag gillar "nästan" lika mycket är
Svarta mellanschnauzer. En av mina bästa kompisar har fött upp den rasen i över 20-år.
Skillnaden är inte så stor i sättet, kanske Schnauzern vaktar lite mera.
Men, oj så trevliga våra hundar är tillsammans.
Schnauzern trimmas, och den är oftast kortare i pälsen. Bara skägg o lugg o lite benpäls.
Lycka till!
 
Sv: vilken ras

Min nakenfis jag har skäller om det kommer någon lika så är det med puffen jag brukar ha hos mig. de användes som tempel hundar förr i tiden om jag inte missminner mig som värme, mat och varings klocka ... det är ingen som kommer obemärkt hem till mig och som sagt puffen brukar ju vara större än de nakna.
angående Wheaten så bör det ju gå att ha den nerklippt så vida man inte ska ställa. lika så är det ju med puffen
 
Senast ändrad:
Sv: vilken ras

Hej!
Jag har haft Wheaten i över 10-år, och kan aldrig tänka mig någon annan ras.
Mina hundar är trevliga mot alla hundar och människor.
Våra barnbarn avgudar dem, och kan göra NÄSTAN vad de vill med dem.

Trivs på golfbanan o åka båt. Gillar agility och spår. De har även ställts ut på hundutställningar, men jag tröttnade på det.

Höftledsröntgade med friska höfter och MH-testade med godkänt skott.
Min ena tik håller jag nedklippt men ändå med Wheaten stuk, alltså lugg och skägg.

En annan ras som jag gillar "nästan" lika mycket är
Svarta mellanschnauzer. En av mina bästa kompisar har fött upp den rasen i över 20-år.
Skillnaden är inte så stor i sättet, kanske Schnauzern vaktar lite mera.
Men, oj så trevliga våra hundar är tillsammans.
Schnauzern trimmas, och den är oftast kortare i pälsen. Bara skägg o lugg o lite benpäls.
Lycka till!

Vi övervägde Wheaten innan vi bestämde oss för schnauzern (mellanstorleken). Tyvärr har jag sett lite för många med attitydproblem mot andra hanar, så även om de är gudomligt fina med sin gyllengula och mjuka päls, så föll valet på schnauzern. Jo, vi funderade lite på en kerry blue också, men jag tycker inte lika mycket om deras exteriör.

Jag tror att man gillar schnauzer om man gillar terrier och tvärtom. Nästan alla skägghundsägare brukar vilja prata med varandra, har jag märkt. :D
 
Sv: vilken ras

Tänkte också på dvärgschnauzer.
Uppfödarens hundar vaktar och skäller så fort någon kommer.
Min egen kan ibland skälla (oftast inte dock, men så är det också något jag gärna tränar bort) och blir överlycklig om någon kommer in :p På det sättet inte så rastypisk, då de ska vara avvaktande, eller om det beror på att han är så ung än, det vet jag inte.

Det är ju lite jobb med pälsen, men inte alltför mycket. Kamma ur ullen och ev. tovor någon gång i veckan, lämna in till trimning några gånger per år (eller om man gör det själv). Gräsfrön eller vad det nu är, sånna gröna med hakar, fastnar gärna i Sigges päls men de ramlar ganska lätt ur så oftast har det inte varit några problem. Inte så långhåriga och lätt att hålla efter, fäller inte alls.
Lättränade, man får bara se till att vara roligare än omgivningen. Är med på allt, men ligger och slappar många timmar om dan :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp