Vilken ras...?

Sv: Vilken ras...?

Du får gärna PM: mig om rasen.
Har kollat litegrann men jag vill höra från en riktig ägare hur dom flesta är. ;)

Whippet är väl inte direkt kända för att vara lätta att ha lösa och har väl ganska stor jaktinstinkt?

Jag skulle föreslå en vallhund, eftersom de vill "hålla ihop flocken" är de mindre rymningsbenägna. Men det växlar ju också mellan olika individer och uppfostran. Jag skulle föreslå en Briard (eftersom hela familjen här hemma är kär i den rasen, ska eve skaffa en i oktober) eller en en Border Collie :)

En border collie som bara ska skrota på gården och hänga med på lite ridturer?
Knappast lämpligt.

:eek:

Alltså, det är ju detta som kan bli så fel med dessa rastrådar. En bordercollie kräver något så otroligt mycket mer än att följa med på ridturer och skräpa runt på gården. Vallhundar över lag kräver mycket mer än så. Så nej, jag säger som line_n: allt annat än lämpligt.

Jag har träffat Bordercollie och div vallhundar. Väldigt trevliga men jag tror också de kräver mer för att vara tillfredsställda.

Någon som har träffat rasen Lancershire Healer? (stavning?) Såg den som hastigast och den presenterades som en gårdshund.

Jag har för mig att det ska finnas några här på Bukefalos, får hoppas att de ser tråden och dyker upp! Jag själv har tyvärr ingen erfarenhet av dom. :)

Det har du rätt i, överlag. Men jag har bara mött whippets som skiljer sig från detta. Det är ju så mycket som spelar in; individ, uppfostran m.m Men lätta har jag inte sagt att de är ;)

Storleken ska ju vara så den kan hänga med en timmes ridning i skogen.

Skulle vilja påstå att detta inte har så mycket med storleken att göra. Min dansk/svenska gårdshund springer utan problem med på timslånga ridturer med mycket galopp och springer ibland upp till 1,5 mil bredvid cykeln.

Sen är det klart att de riktigt små hundarna (tex chihuahua?) kanske det inte är lämpligt för, men det beror nog mer på skaderisken än egentlig ork.

Vilken/vilka raser kan ni föreslå vid följande önskemål:
1. bor på gård och ska kunna gå lös utan att ge sig ut på egna strövtåg
2. gå ihop med katter, hundar, hästar och barn (inga egna små utan grannens som dyker upp)
3. i mellan- till storklassen
4. strävhårig alt korthårig

Alltså vilken tycker ni är den ultimata gårdshunden?

Schipperke, Dansk-svensk gårdshund, Schapendoes (fäller inte mycket alls och kan hållas kortklippt) är alla bra gårdshundar tycker jag.

Här kommer ännu ett rasförslag: Finsk lapphund! Tillhör mellanstora hundar. Väldigt lugn och trevlig familjehund som är social och går bra ihop med alla djur och barn. Kräver inte lika mkt som border collies men kan ändå följa med på ridturer och är väldigt lätt att träna lydnad med. Hinner man inte motionera en dag så är det inte hela världen, den är lugn ändå. Detta är en spets så man får jobba lite med att inte den ska skälla från dagen man hämtar hem den.. Vi har en tik på vår gård, hon går sina småvändor på gården och kommer och tittar till oss med jämna mellanrum. Älskar barn som kommer och hälsar på men är ändå inte jobbigt "på". Vaktar inte, skäller knappt när någon kommer. Aldrig aggressiv mot någon vare sig djur eller människa. Älskar vatten och att gräva men pälsen torkar superfort och smutsen trillar av så snart pälsen torkat. Luktar aldrig blöt hund! Vilket vi tycker är ett stort plus! Vår är alltid med i stallet och hästarna och det är inga problem, vallar in våra hönor på kvällarna ;) Klarar kyla galant däremot är värmen på sommaren lite jobbigare.. Vad gäller vilda djur så är det en träningssak, ser vår tex. ett rådjur så vänder hon direkt när man ropar ( har gjort det sedan hon var valp) så att träffa vilda djur i skogen när man rider är inga problem.

Jag har träffat Bordercollie och div vallhundar. Väldigt trevliga men jag tror också de kräver mer för att vara tillfredsställda.

Någon som har träffat rasen Lancershire Healer? (stavning?) Såg den som hastigast och den presenterades som en gårdshund.

Jag har en Lancashire Heeler och det är en fantastiskt trevlig ras. Det är en vallhund så de behöver aktiveras men inte i den mån som tex en BC. Min Siv håller sig nära mig och har alltid koll på var jag är. Ibland kan hon dock få för sig att jaga en och annan kanin men hon springer inte långt. Jag har henne alltid lös.
Man ska ändå ha i åtanke att det är en arbetande hund och jag märker direkt på Siv om hon inte har fått jobba tillräckligt för då hittar hon på egna arbetsuppgifter som tex vakta överdrivet mycket och liknande.
Jag tycker absolut att du ska titta närmre på rasen för den är bara för härlig. :love:

Ja, det är ju inte så att vi tänkte sätta hunden på gården och sedan får den roa sig själv så gott det går, alla kräver ju uppmärksamhet och omvårdnad.
Men de kan ha mer eller mindre benägenhet trots uppfostran och träning.

Tack för förslag jag läser vidare kring era idéer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 646
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 750
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 397
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 916
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka