Vilken ras?

Vi hade engelsk cocker när jag växte upp! Mamma och även pappa gick spår med båda, den äldre fick championat eller vad det heter. Han lånades ut till jägare vid enstaka tillfällen för eftersök av skadat vilt.
Annars var de bara familjehundar, pappa gick långa promenader och hade dom alltid lösa. Jag och syrran lekte mycket med dom i trädgården och man kan väl säga att det var agilityliknade lekar. Den äldre älskade att bada.
Det var aldrig några problem för mig och eller syrran att rasta dom själva när vi kom hem från skolan, då var vi nog från 8 eller 9 år om jag inte minns fel. Innan dess var mamma hemma.
Båda två var med i stallet utan problem och de hade nog också kunnat följa med på ridturer om det varit aktuellt.
Är så sugen på en cocker själv nu när jag är vuxen, men vill ju helst ha från linje.
 
Och då är det amerikansk cocker spaniel som är mer av en sällskapsras om jag förstod det rätt?
Både vanlig cocker och amerikansk är sällskaphundar . Skillnaden är att vanlig cocker spaniel även finns som jaktvariant (vilket ju är ursprunget), eftersom man avlat på olika inriktningar precis som hos golden. De som avlats för utseendet är ju sällskapshundar idag snarare än jakthundar.
 
Har du tänkt på hur stor skillnad det är på att ha en liten hund som cavalier och en stor bjässe?
Hela livet behöver anpassas efter jättehundarna. De får inte plats i en vanlig bil på ett säkert sätt, om hela familjen ska med. Sovplatsen kräver betydligt mer yta. Det är svårare att ta med hunden på aktiviteter/hem till vänner pga dess storlek.
De dreglar, mycket…de drar in mycket mera skit, de fäller mera päls, de äter mera mat. Barnen kan inte hålla i hunden på ett säkert sätt.
De lever kortare och har ofta problem med lederna. Det kan bli dyrt med veterinärvård, mediciner och tillskott till en så stor hund som har ledproblem.

Jag har absolut inget emot stora hundar, men man ska veta vad man ger sig in på då det verkligen kräver anpassningar. Mentaliteten hos både GD och Leonberger lämnar dessutom mycket att önska.

Ja absolut, bra poäng. Det som blir mest påtagligt i vår familj är platsen i bilen och svårigheter när man är iväg. Då är ju en mindre hund enklare såklart. Om vi hade med förra hunden på stan och nåt hundvänligt café var det ändå enkelt att ”gömma” henne mellan två stolar, en leonberger är väl inte riktigt samma sak 😂

Leonberger, borzoi och grand danois är väl mer en dröm där jag väl mest tror på leonberger i så fall i vår familj. Men jag är ändå realistisk, precis som att jag älskar tollare, tax och beagle så inser jag ju att de absolut inte passar i vår familj 😁

Cavalier, cockerspaniel av sällskapstyp samt golden är väl hetast just nu men ska läsa på om havanais också! Såg att nån tipsat om pudel, den kräver väl en del pälsvård, eller i alla fall att man lämnar in den för klippning? Ska kolla mer på det men tror inte min sambo vill ha en pudel.
 
Jag älskar Berner Sennen men de känns spontant inte som den mest hälsosamma rasen. Annars är jag otroligt förtjust i Grand danios också 😍
Kika på broholmer isåfall! En ras som jag själv vill ha någon gång i framtiden 😍 Betydligt friskare än många av de andra ”storvuxna” hundraserna. Är själv uppvuxen med (mentalt bra) mastiffer (vi hade engelsk mastiff och cane corsos), alla var fantastiska familjehundar med oss barn och inte särskilt krävande gällande mental/fysisk träning.
 
Ja absolut, bra poäng. Det som blir mest påtagligt i vår familj är platsen i bilen och svårigheter när man är iväg. Då är ju en mindre hund enklare såklart. Om vi hade med förra hunden på stan och nåt hundvänligt café var det ändå enkelt att ”gömma” henne mellan två stolar, en leonberger är väl inte riktigt samma sak 😂

Leonberger, borzoi och grand danois är väl mer en dröm där jag väl mest tror på leonberger i så fall i vår familj. Men jag är ändå realistisk, precis som att jag älskar tollare, tax och beagle så inser jag ju att de absolut inte passar i vår familj 😁

Cavalier, cockerspaniel av sällskapstyp samt golden är väl hetast just nu men ska läsa på om havanais också! Såg att nån tipsat om pudel, den kräver väl en del pälsvård, eller i alla fall att man lämnar in den för klippning? Ska kolla mer på det men tror inte min sambo vill ha en pudel.
Bra tänkt!
Jag hade tänkt inflika aspekten på att om barnen vill kunna hantera/rasta/aktivera hunden så är en mindre ras lättare rent fysiskt. Psykiskt säger jag ingenting om, för det är så individberoende. Jag slår ett slag för Papillon som aktiv liten hund :up:
 
Jag träffade på en Continental Bulldog idag, en hund jag inte hört talas om tidigare men den hade kanske passat? En ny bulldogsras som är framtagen för att vara friskare och mer atletiskt byggd och andas bättre än vanliga bulldoggar, men fortfarande ha den roliiga mentaliteten hos tex. en Fransk Bulldog.
 
Vad sägs om staffe som bubblare? De är ju energiska hundar men inte en utpräglad "sporthund" sas. :)
 
Jag slänger in staffen som kandidat. Den passar på alla dina krav, och är robust nog att även klara att dra om man vill det. Min tjej har med glädje dragit runt ungarna på skridskor tex ☺️

Det finns staffar representerade i ”högsta ligan” inom många olika hundgrenar. De är väldigt allround och tycker det mesta är roligt, men de (flesta) klarar också av lugn och ro. Vi var coronasjuka i tre veckor och då kom vår staffe i princip bara ut i trädgården, men hon var lika nöjd ändå.

Se till att välja uppfödare med största nogsamhet dock, då de dras med framför allt olika allergier och hudåkommor.
 
Ja absolut, bra poäng. Det som blir mest påtagligt i vår familj är platsen i bilen och svårigheter när man är iväg. Då är ju en mindre hund enklare såklart. Om vi hade med förra hunden på stan och nåt hundvänligt café var det ändå enkelt att ”gömma” henne mellan två stolar, en leonberger är väl inte riktigt samma sak 😂

Leonberger, borzoi och grand danois är väl mer en dröm där jag väl mest tror på leonberger i så fall i vår familj. Men jag är ändå realistisk, precis som att jag älskar tollare, tax och beagle så inser jag ju att de absolut inte passar i vår familj 😁

Cavalier, cockerspaniel av sällskapstyp samt golden är väl hetast just nu men ska läsa på om havanais också! Såg att nån tipsat om pudel, den kräver väl en del pälsvård, eller i alla fall att man lämnar in den för klippning? Ska kolla mer på det men tror inte min sambo vill ha en pudel.
Mellanpudel är en jättetrevlig sällskapshund ( jag har en själv och har haft en innan ) men man behöver engagera sig årminstone lite i pälsen, även om man absolut kan lämna in den med jämna mellanrum och klippa ner den helt. Fördelen är att den inte fäller. Pudeln är en atletisk och sportig hund, karlar som inte gillar dem ser någon sorts pälsmonster framför sig och skulle nog inte känna igen en riktigt kortklippt pudel om de såg en. Jag skulle säga att både pudeln och bägge cocker-varianterna har snäppet mer energi och jaktlust än Havanaisen. Vill man göra det enkelt för sig är nog Havanais det bättre valet. Med tanke på barnen är det mycket lättare med en lite mindre hund. En golden är stark, och risken är att det tar många fler år innan barnen kan rasta den hunden själv. Vi hade schäfer när mina barn var små, hon var fantastisk på många sätt men gillade inte andra hundar ( om de inte genast förstod att hon var chef över dem ) så jag kunde helt enkelt aldrig låta barnen ta ut henne.
 
En Broholmer såklart!
Frisk för sin storlek, kräver inte men uppskattar, robusta och godmodiga. Den perfekta familjehunden som följer med familjen på allt som erbjuds.
F3D5D5DF-C8CE-45B4-A0B2-2E18615C593C.jpeg
 
Vilka sjukdomar är leonberger drabbade av? Förstår att det är viktigt med höfter och armbågar, är det något mer?

Angående borzoi så är det väl kanske det som får mig att tveka även om jag förstått att det såklart går att träna på när de är valpar. Oklart om vi är tillräckligt kunniga för det.
Leonberger är inte alltid sånna snälla luffsar som de ser ut att vara. Jag har träffat på några med rejält humör och som ffa varit rätt otrevliga mot andra hundar.
 
Jag älskar Berner Sennen men de känns spontant inte som den mest hälsosamma rasen. Annars är jag otroligt förtjust i Grand danios också 😍
Berner sennen och sankt bernhard är inte samma ras :)

Om det är jättestor hund ni vill ha så är broholmer som sagt innan en bra kandidat, Landseer har jag kollat upp lite nu och även de verkar vara en av de friskare jättarna.

Finns även några andra sennen-raser (entlebucher sennenhund, appenzeller sennehund och grosser schweizer sennenhund), där har jag dock ingen erfarenhet utöver att jag träffat några på kurs. Men det är nog lite mer hund mentalt än berner sennen, men kanske värt att kolla upp. Ovanliga dock.
 
@Tiger tok Jo men det hade jag koll på, tycker bara att Berner Sennen är finare än Sankt Bernard 😊

Nån tipsade om Staffe, tror kanske de kräver lite för mycket motion och mental träning för oss.

Den där broholmer har jag aldrig hört talas om, ska definitivt kolla upp!

Fick tips om finsk lapphund också, vad tror ni om det? 😃
 
Leonberger är inte alltid sånna snälla luffsar som de ser ut att vara. Jag har träffat på några med rejält humör och som ffa varit rätt otrevliga mot andra hundar.

Vad trist. Är med i en grupp på Facebook där alla lägger upp så mysiga och härliga bilder på sina leonberger men det är klart, där ser man väl bara det bra såklart.
 
@Tiger tok Jo men det hade jag koll på, tycker bara att Berner Sennen är finare än Sankt Bernard 😊

Nån tipsade om Staffe, tror kanske de kräver lite för mycket motion och mental träning för oss.

Den där broholmer har jag aldrig hört talas om, ska definitivt kolla upp!

Fick tips om finsk lapphund också, vad tror ni om det? 😃
Finsk lapphund kan vara VÄLDIGT skälliga, även om det finns tystare exemplar.
Keeshond och Eurasier är spetsar som liknar lapphunden utseende mässigt men är mycket mer avlade för sällskap enbart. Tror verkligen de hade passat ert liv.
 
Vad trist. Är med i en grupp på Facebook där alla lägger upp så mysiga och härliga bilder på sina leonberger men det är klart, där ser man väl bara det bra såklart.
Jag hade ett rasläger för leonberger på min fd arbetsplats för ca 4-5 år sen och det fanns en del hundar där som jag inte hade velat möta i händerna på en noobee.

Bodde tills nyligen granne med en tik som såg hela kvarterets hundar som godis. När hon släpade husse på mage efter sig efter att försökt få tag på min hund så slutade jag pasera deras del av området.
 
@Tiger tok Jo men det hade jag koll på, tycker bara att Berner Sennen är finare än Sankt Bernard 😊

Nån tipsade om Staffe, tror kanske de kräver lite för mycket motion och mental träning för oss.

Den där broholmer har jag aldrig hört talas om, ska definitivt kolla upp!

Fick tips om finsk lapphund också, vad tror ni om det? 😃
Eftersom ni tidigare hade en lugn Cavalier och var nöjd med den hunden så tror jag inte att en Staffe hade passat, de är väldigt olika hundar.
 
Vanlig cocker är nog inga problem, det är ju glada sällskapshundar. Jaktcocker är ju ene annan femma ;)
Du har ju amerikansk cocker med, är det @Myrten som har en sån kanske?
Nej, jag har en "vanlig" dvs en engelsk av showtyp.

@Guldaskig - cocker är glada, pigga och funkar jättebra som familjesällskapshundar. MEN deras behov av motion och stimulans kan vara betydligt större än man tror med tanke på att det ändå är en ganska liten hund. Jag har dock aldrig varit någon hundsportare utan promenerat, lagt spår (viltspår, där gick vi också prov), tränat apportering osv med mina och det har funkat bra. Den nuvarande (1,5 år) är för närvarande understimulerad för att vi har flyttat och jag inte har fått in några bra träningsrutiner i vardagen ännu. Så nu måste jag hitta på något.

Jag tror att en cocker är mycket mer hund än en cavalier. Amris (amerikansk cocker) verkar vara lite mer utpräglad sällskapshund. Papilion/phalene? Vad säger du om dem? De har ju ett gemensamt ursprung med cavalier så tillvida att de är små spaniels som varit sällskapshundar i århundraden (cocker, springer osv härstammar från/är jaktspaniels).

Sen ska jag skjuta in att jag hade cocker och borzoi tillsammans i tio år och bortsett från att cockrarna var mycket lättare att ha lösa var borzoierna mindre krävande i allt. Vi åkte med dem till inhägnad rasthage varje dag så de fick springa lösa. Sen gick vi promenader. Nöjda hundar, även om jag brukade träna apportering och spår med en av dem för att hon tyckte det var kul.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 424
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp