Vilken ras?

Jag har engelsk cockerspaniel och har varit sjuk i knappt en vecka. Han klättrar på väggarna här 😅😔 så ganska krävande är dom faktiskt..
Och massa pälsvård då så klart. Annars en underbart vänlig och alltid glad hund ❤️
 
Det är synd att Cavalier har dålig hälsostatus (hjärtfelen är det jag kopplar ihop med rasen), tycker de verkar vara perfekta familjehundar!
Lagom stora för barn att promenera med, godmodiga och lättuppfostade, inte skälliga och en ständigt viftande svans:)
Man ser så många familjer där man skaffat sig ”för mycket” hund för vad det finns tid och energi till, och så blir hundägandet mest bara jobbigt.

Phalene är har jag lite erfarenhet av men på pappret tycker jag de verkar vara en trevlig ras. Pudel hade jag varit lite mer tveksam till. De kan absolut vara riktigt roliga hundar men (iaf de mindre varianterna) upplever jag som mer lättstressade och skälliga.
 
Jag har engelsk cockerspaniel och har varit sjuk i knappt en vecka. Han klättrar på väggarna här 😅😔 så ganska krävande är dom faktiskt..
Och massa pälsvård då så klart. Annars en underbart vänlig och alltid glad hund ❤️
Det där beror ju så väldigt på, tänker jag. Jag har en tollare av den mer energiska typen och jag kan utan tvekan vara sjuk en vecka eller två utan att hon klättar på väggarna.
 
Det där beror ju så väldigt på, tänker jag. Jag har en tollare av den mer energiska typen och jag kan utan tvekan vara sjuk en vecka eller två utan att hon klättar på väggarna.
Gav bara min upplevelse av cockern. Har erfarenhet av 4 stycken😅 Å andra sidan så river han ju i alla fall inte huset som många andra hundar med ännu mer energi kanske hade gjort :angel:
 
Det är synd att Cavalier har dålig hälsostatus (hjärtfelen är det jag kopplar ihop med rasen), tycker de verkar vara perfekta familjehundar!
Lagom stora för barn att promenera med, godmodiga och lättuppfostade, inte skälliga och en ständigt viftande svans:)
Man ser så många familjer där man skaffat sig ”för mycket” hund för vad det finns tid och energi till, och så blir hundägandet mest bara jobbigt.

Phalene är har jag lite erfarenhet av men på pappret tycker jag de verkar vara en trevlig ras. Pudel hade jag varit lite mer tveksam till. De kan absolut vara riktigt roliga hundar men (iaf de mindre varianterna) upplever jag som mer lättstressade och skälliga.

Tänker ändå att någonstans i Sverige borde det finnas en frisk liten cavalier 😊 Vår cavalier var verkligen den bästa hunden för oss. När jag hade aktiva perioder var hon aktiv, vi sprang flera gånger i veckan och hon hängde med i stallet. När jag hade lugnare perioder var hon nöjd med att bara ta vanliga promenader med höggravida mig. Sjukt anpassningsbar och bara så otroligt enkel.
 
Det där beror ju så väldigt på, tänker jag. Jag har en tollare av den mer energiska typen och jag kan utan tvekan vara sjuk en vecka eller två utan att hon klättar på väggarna.

Hade jag varit en aktiv jäkel hade jag lätt köpt en tollare, det är typ den finaste hunden jag vet och så perfekt storlek 😍
 
Tänker ändå att någonstans i Sverige borde det finnas en frisk liten cavalier 😊 Vår cavalier var verkligen den bästa hunden för oss. När jag hade aktiva perioder var hon aktiv, vi sprang flera gånger i veckan och hon hängde med i stallet. När jag hade lugnare perioder var hon nöjd med att bara ta vanliga promenader med höggravida mig. Sjukt anpassningsbar och bara så otroligt enkel.
Hur är det med den där neurologiska sjukdomen, syringomyeli (heter den väl) hos cavalieren numera? Jag har funderat på rasen tidigare men den där sjukdomen har avskräckt mig.
 
Tänker ändå att någonstans i Sverige borde det finnas en frisk liten cavalier 😊 Vår cavalier var verkligen den bästa hunden för oss. När jag hade aktiva perioder var hon aktiv, vi sprang flera gånger i veckan och hon hängde med i stallet. När jag hade lugnare perioder var hon nöjd med att bara ta vanliga promenader med höggravida mig. Sjukt anpassningsbar och bara så otroligt enkel.
Ja, cavalier är oftast så där självklart enkla och vänliga, kanske ni ska leta efter en väldigt noggrann uppfödare? Annars tror jag, som jag skrev tidigare att en Havanais kan ge precis samma enkla hundliv.
 
Enligt Cavalier-RAS är hjärtfel (blåsljud), andningsproblem och SM fortfarande i högsta grad stora problem i rasen.
Enligt Cavalier-RAS är hjärtfel (blåsljud), andningsproblem och SM fortfarande i högsta grad stora problem i rasen.
Gissade det. Väldigt väldigt synd på en ras som annars verkar trevlig. Och med tanke på hur söt den är avlas det förmodligen lite hejvilt på den utan hälsokollar överhuvudtaget.
 
Det där beror ju så väldigt på, tänker jag. Jag har en tollare av den mer energiska typen och jag kan utan tvekan vara sjuk en vecka eller två utan att hon klättar på väggarna.
Mina tidigare cockrar klättrade inte på väggarna när jag var sjuk. Den nuvarande skulle göra det (i nuläget - jag hoppas och tror att det ändras). De tidigare var verkligen inga segproppar, utan glada och livliga hundar. Det är olika beroende på individer även inom samma ras. Men poängen är kanske att den som tycker att en "lugn cavalier" är det perfekta inte har så lätt att hitta en passande cocker. För det är inte en lugn ras, även om det finns en individuell/linjeanknuten spännvidd i den rastypiska livligheten. Generellt behöver cockern förhållandevis mycket motion och även viss aktivering. Får de sina behov uppfyllda - är de vanligen lätta att träna och att ha att göra med generellt. Även om det är karaktäristiskt för rasen att ha horn som växer ut ibland:crazy::rage::laugh:.
 
Om den texten är aktuell så får man väl hoppas att de hundar som ska gå i avel också gör MR. Är texten äldre så kan man inte utläsa de har fått lite mer kontroll på sjukdomen.
På Blocket ser jag en del "cavapoo" och liknande, gissningvis är väl de föräldradjuren inte scannade individer. :(

När jag kollat runt lite har jag sett någon uppfödare i min närhet som gör MR på sina hundar innan avel. Man får nog kolla mer statistik för att få en bra bild av hur det ser ut i rasen vad gäller deras hälsoproblem.
 
Ska kika lite på cocker, har fått för mig att de kräver lite mer men det kanske bara är nåt jag hört och som inte stämmer.
Vi har en cocker och har haft en tidigare och båda är/ var nöjda med att hänga med och umgås med familjen och gå promenader (vi går normalt sett drygt 1 h per dag, ibland mer, ibland något mindre, totalt, fördelat på 2 promenader samt att han har tillgång till rastning och spring i trädgården) och skojtränar hemma mest vanlig varsagslydnad samt godisletande och lek och det har båda våra cockers varit helt nöjda med. De klarar dagar med enbart korta rastningar oxå även om de uppskattar mer aktivitet än så.
Våra två är/ har varit väldigt snälla, milda och glada. Den vi har nu fick vi jobba rätt mkt med ensamhetsträningen med, men det gav sig det också. Kan varmt rekommendera rasen (kommer nog aldrig skaffa någon annan ras. Har haft springer också, som också är jättetrevliga men kräver lite mer och sen tycker jag cockerns storlek är lagom).
Vi håller våra sporttrimmade så blir inte pälsvården särskilt tuff heller.
 
Senast ändrad:
Jag som haft jack russel tycker att cockern är en väldigt intensiv hund som hela tiden är vift, vift, vift och på, på, på! Jag blir trött av att bara titta på dem. 😅
Håller med. Sonens familj har en Amris och jag blir helt slut av några timmar med henne. Hon vilar ju aldrig! Det är vifta, slicka, hoppa, gnaga heeeela tiden. Nu är hon bara året iofs men min Dvärgschnauzer är en zombie i jämförelse :D
 
Håller med. Sonens familj har en Amris och jag blir helt slut av några timmar med henne. Hon vilar ju aldrig! Det är vifta, slicka, hoppa, gnaga heeeela tiden. Nu är hon bara året iofs men min Dvärgschnauzer är en zombie i jämförelse :D
Och en amris är ju ändå soffpotatis jämfört med en cocker. :D Fast det är inte så mycket själva energinivån jag menar, utan att de är så intensivt "krypa ur skinnet" och fjäsk och hejpådig hela tiden. :arghh:
Högst ickevetenskaplig och personlig iakttagelse skall påpekas och erkännas, men jag upplever dem verkligen som lite jobbiga. Se på en video av en jaktcocker som släpps på spår och översätt den itensiteten i familjeliv ungefär.
Söta, mjuka och vänliga är så gott som alla jag träffar dock. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
Svar
19
· Visningar
458
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp