Bukefalos 28 år!

Vilken ras?

Sv: Vilken ras?

ps, skrev att den stämmer in på många (inte alla) egenskaper hon ville ha. :p
 
Sv: Vilken ras?

Jag har en labrador, hane 1,5 år, och jag kan inte tänka mig något annat :love: Han är en bulldozer ibland och tjuvar mat och är inte alls vek, men han är stabil både till kropp och psyke, och han är alltid glad. Han har ett enormt tålamod och går mycket bra ihop med vår dotter som är 3 år.
Han hänger med på det mesta och kan vara igång länge, sommar som vinter.
Har aldrig haft problem med andra hundar, annat än att han nästan är FÖR glad i dom :banana:
 
Sv: Vilken ras?

När du beskriver din drömhund, ser jag en dalmatiner..men det är antagligen för att jag själv äger en :love:
De är muskulösa (min hund har nog inte ett gram fett på kroppen, bara muskler), är med på allt, barnkära, älskar allt och alla samt är sportiga (enda sättet att trötta ut dem är mentalt).

Det negativa med rasen, som skiljer dem individuellt är:
*Hur de går ihop med andra hundar (min tik går ihop med alla hundar, medan jag känner andra ägare vars hund i princip inte går ihop med någon hund alls. Mycket beror nog på vilka erfarenheter de haft av andra hundar från valptiden.)

*Förigheten (Dalmatinern är en enmanshund och väljer sin ledare, vilket jag tycker är en positiv egenskap. Min hund är en ren dröm har jag hört, hon är lydig och har koll på mig. Däremot är rasen envis och kan uppfattas som nonchalant. Man får stå ut med en hund som är väldigt utåtriktad och nyfiken på omvärlden, och då prioriteras matte oftast inte. Som dalmatinerägare måste man vara jätterolig och påhittig för att få tillbaka något av sin hund, de gör det som känns meningsfullt för dem, inte för din skull).

*Uppfödare (Lustig punkt...men men..) Beslutar man sig för att skaffa dalmatiner spelar uppfödare stor roll in. Det är en väldigt utställningspräglad hundras, och tyvärr finns det de som avlar på utseende istället för mentalitet. Kenneln min hund kommer ifrån går bara på utställningsresultat i sin avel, tyvärr. Som tur är finns ju kennlarna som meriterar bland annat sina hundar i lydnad och mh-testar dem.

*Pälsen- Du skrev att du inte ville hålla på med pälsen, och som dalmatinerägare slipper man det bekymret. Dock får man räkna med små vita hårstrån--överallt! Du skrev att du ville slippa en täckeshund, det går utmärkt att ha med sig hunden i kylan utan täcke, så länge den rör på sig!

Nu kanske dalmatinern framgår som en "tråkig, envis hund", men det är de långt ifrån. Jag har kommit att få ett hata-älskaförhållande till rasen. I bland blir man så frustrerad när hunden inte lyssnar och man blir totalt ignorerad, men när poletten väl trillar ner, då dansar man på moln.
Det är en hund som hänger med på allt, är positivt inställd till nya människor, älskar barn, skäller till några gånger när det ringer på dörren samt är väldigt nära sin ägare.

Annars kanske en jaktlabbe skulle passa? Vanlig labbe kanske blir lite "tung" att ha med sig. Det låter som du ska motionera en hel del. Whippet kanske kan vara ett annat förslag?
 
Sv: Vilken ras?

Jag gorde några "tester" (man svarar på frågor osv så ses hundraser som bäst passar dig fram. Jag fick: Boxer, Dalmatin, Amstaff, Svart terrier (?), Whippet, Grand Danoia, Border Collie så jag kollade upp dessa & gillar verkligen dem (hitta inget om svart terrier) men de andra. Lite negativt:

Dalmatinern: De kan ha lite öron problem och vara lite agressiva mot andra hundar.

Boxer: Lite svåra att hitta seriösa uppfödare till. Dreglar.

Amstaff: Svåra att hitta seriösa uppfödare till, kan bli lätt galna om man behandlar dem fel.

Svart terrier: ?

Whippet: Är lite "taniga" & går "lätt isönder" kan var lite fega.

Grand danioa (stavning?): Stora svåra att ta med, dreglar.

Border Collie: Behöver röra på sig mycket, dominanta.

Detta är vad jag fick fram stämmer det?
 
Sv: Vilken ras?

Jag har aldrig haft hund innan men har passat och haft "hunddagis" på sommrarna där jag passat ca 7 st hundar. Jag har även nu 2 daghundar en blandis tik på 3 år (dobermann, rottwieler, schäfer, labbe) & en schäfer valp tik på 5mån.

Jag är stolt ägare till två UNDERBARA tikar, Lalla , tysk schäfer & Lady Schäfer, Rottwieler, Labrador, Dobermann

Hur ska du ha det ?

Ägare eller inte ?

/C
 
Sv: Vilken ras?

Dalmatiner :) jag har en sån och hon är helt underbar. älskar alla och är väldigt lättlärd. älskar att röra på sig men har väldigt lätt för att stressa ner när hon kommer in. och lättskött är hon också :)
 
Sv: Vilken ras?

Hur ska du ha det ?

Ägare eller inte ?

/C

Förlåt men denna är till våran "dagmatte" det är altså jag (sara) som är dag matte
och jag (aida) ägare till Lady & Lalla

så jag (sara) får låna denna när jag är hemma hos Aida (har inte egen dator)
 
Sv: Vilken ras?

Hmm, det är väl inte en långhårig whippet utan en egen ras?
 
Sv: Vilken ras?

Vad hittar du de testerna? Skulle vara kul å veta om mina hundar är rätt för mig:D
 
Sv: Vilken ras?

Jag tycker du har en tendens att haka upp dig på småsaker...att en hund "dreglar" skulle inte få mig att avstå från ett hundköp.

Och gällande dalmatiner och öronproblem. Dövheten beror på att vita hundar i vissa fall kan sakna pigment i innerörat, vilket gör hunden döv. Man vet ännu inte om hur det nedärvs, men alla dalmatinervalpar som föds döva avlivas när problemet upptäcks.
Andra raser som är drabbade av dövhet är bl.a vissa vallhundsraser.

Boxer- "finns många oseriösa uppfödare". Tar du kontakt med rasklubben kan de garanterat rekommendera flera bra uppfödare.

Jag tycker du ska ta kontakt med olika rasklubbar samt besöka lite olika utställningar för att hitta en passande ras. Lycka till!
 
Sv: Vilken ras?

Vi passade ju en rottis tjej några månader men hon var ju lite för mycket.. Jag älskar att resa osv så tåg blir det ofta men hon var såå jobbig denna rottis tiken på tågen alla som kom förbi skulle hon hoppa upp på & slicka osv. men när vi tog långturer med cycklarna på ven så var hon ju bra då hon har mycket muskler osv så hon blev inte trött men ibland var hon för stark bara & välte hela cyckeln. Maya var lite för livlig men hon var ju ung & oerfaren så rottisarna är väldigt fina! Jack Russel är oxå fina men jag gillar Dansk/svensk gårds hund bättre vad är skilnaden på jack & gårdshunden?

Dsg är oftst lite grövre än en jrt. Dessutom är den en hund av pinchertyp, inte en terrier. Påminner i mångt o mycket om varandra utseendemässigt,men dsg är mildare i temperamentet. En underbar ras som du kan läsa mer om på www.gardshund.com
 
Sv: Vilken ras?

Har absolut inget emot amstaff eller någon av staff raserna eller något. Men som sagt alla lär man sig på olika sätt och tolkar på olika sätt, och de är ju helt enkelt va man själv känner att man klarar av, jag känner som jag gör, men sedan är de ju upp till varje individ vad dom själv känner. Vet du hur hunden ska aktiveras och hur man ska handskas med dom så är de ju inga problem med att ha staff som första hund..

staff är också en muskelhund om man säger så, så vill man ha en hund som du vill kunna ex cykla med osv så tycker jag de är bättre med mindre hundar eller om man vill ha större så får man bara helt enkelt träna.

Min rottis valp hon är också sån, slickar och vill hälsa på allt och alla, de är både possetivt och negativt, men man får träna bort det, ingen träning på en hund oavsätt ras går liksom på 0,2 sekunder liksom, de tar sin tid.

Jag åker spårvagn,tåg, buss och bil med mina hundar, inga problem, och valpen har även lärt sig bättre och bättre att hon inte ska hoppa på folk även om hon fortfarande är lika folkglad så kan hon hantera de iallafall med en lugnare stil om man så säger...

Skillnaden med att man kanske inte klarar av en rottis i så fall är för att dom är större än staff? eller vad? finner egentligen liksom ingen anledning att tro att någon hundras är lättare än någon annan, för 99% hänger på ägaren och hur den personen lägger ner tid på att träna sig hund och aktiverar den...

Det med att den rottis tiken inte blir/blev trött kan jag förstå. Gav nästan upp hoppet av att min lilla inte heller skulle bli de, för de kändes som att hur långt man än gick ut med henne så blev hon aldrig trött, men man får hitta rutiner för de.

Jag har rutiner för henne nu för att man ska lyckas få henne lugnare osv och de har visat bara possetivt! men alla hundar funkar olika..

men egenltligen så spelar de ingen roll va man har för första hund, har man mål och planer va du vill ha den till så hittar man rätt ras tillslut ändå, egentligen kan inte andra välja åt en, tips är alltid bra, men de är mer va man känner själv, för man känner sig bäst själv och hur en planer vill se ut för ens hund.

Sedan, va ja mena med shelti är inte att den är bara utställningshund, jag har kompisar som tävlar med dom och jag vet att dom allärta osv, alla hundar kan komma ditt man vill ha dom om man bara har mål...
 
Sv: Vilken ras?

Det där testet var ju inte precis något man kan gå efter tycker jag. Det var för få frågor för att kunna pricka in något rätt i princip förutom storlek och hur mycket man vill aktivera hunden...
 
Sv: Vilken ras?

Det där testet var ju inte precis något man kan gå efter tycker jag. Det var för få frågor för att kunna pricka in något rätt i princip förutom storlek och hur mycket man vill aktivera hunden...


Ja, men detta är bara ett mindre test om utesluter de du inte skall ha.
 
Sv: Vilken ras?

Jag tyckte den uteslöt på lite väl konstiga kriterier, tex så var det någon ras som passade in på allt förutom min ålder (enl testet skulle man vara 40+ för att passa för att ha en sån hund).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 343
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 837
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 355
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp