Vilken ras?

Zarro

Trådstartare
Jag tänkte bara göra en undersökning av vad ni tror skulle passa mig.
Jag bor i en stor tvåa med mina två katter.
Jag vill ha en hund som jag kan träna lydnad med.
Det ska vara lite fart i hunden men den ska ändå vara lugn.
Inte vara någon hund som inte klarar av att inte vara hemma fem timmar ensam.
Maxhöjden är runt goldenstorlek och inte mindre än en cavalier.
Jag vill inte ha någon hund som kräver en massa pälsvård men lite pälsvård gör mig inget.

Hmm får ni någon bild av vad för ras som skulle passa mig?
(Har erfarenhet av de flesta hundraser)

Sv: Vilken ras?

Inte vara någon hund som inte klarar av att inte vara hemma fem timmar ensam.

Jag fattar inte det här? Vill du inte ha en hund som inte klarar av att inte vara hemma fem timmar ensam? Många inte där? Ingen ras ska lämnas ensam hemma 5 timmar/dag regelbundet och en hund som inte klarar av att inte lämnas ensam... nä det blev rörigt.

Jag tror hon menar att hon måste ha en hund som fungerar att lämnas ensam i 5 timmar/dag.
Vilket är totalt omöjligt att svara på såhär i förhand.

Skaffar man en valp så har man ju förutsättning att träna den rätt och under väldigt lång tid så den blir trygg i att lämnas ensam, men att man ska vara säker på det redan innan är ju omöjligt.

Jag tycker inte heller att en hund ska ligga ensam 5 timmar om det handlar om alla vardagar i veckan..

Tror också hon menade så..

Min hund har vart ensam 6 timmar någon gång, då har det vart en rejäl långpromenad innan, så han däckar :angel: Och det är inte ofta han lämnas så.. Det är absolut ingen rutin, och ingen ras kan väl erbjuda en sådan säkerhet: att kunna lämnas 5 timmar? :crazy:

Jag vill ha en hund som jag kan träna lydnad med. Lydnad kan man träna med alla raser, vad vill du ha för speciella egenskaper i din hund?
Det ska vara lite fart i hunden men den ska ändå vara lugn. Då ska vi leta efter en "lagom" ras, resten är upp till dig.

Maxhöjden är runt goldenstorlek och inte mindre än en cavalier.
Jag vill inte ha någon hund som kräver en massa pälsvård men lite pälsvård gör mig inget.

haha oj jag har verkligen rört till det.
det märker jag själv och jag förstår om ni inte hittar någon hund för mig eftersom jag tycker att det är svårt själv.sen kommer hunden inte vara hemma ensam fem timmar sju dagar i veckan.jag kommer aktiviera min hund mycket.
jag vill ha en hund som man kan träna lydnad med.eftersom jag inte vill ha någon valp så kanske det är svårt att hitta någon sådan hund.
sen vill jag ha en medelstor ras borde det ju vara cavalier till goldenstorlek.
jag vill ha en hund som kan ta en promenad i två timmars promenad och sen lite senare på dagen kan träna lydnad i en kvart eller så utan några större problem
alltså ingen soffpotatis men ibland vill man ta det lugnt och då vill jag gärna att hunden med kan ta det lugnt.fast det förstås..det gör ju dom flesta hundar efter lite träning.
blev det kanske lite enklare nu?

Haha nej tyvärr inte.:D

Vad vill du ha för egenskaper i din hund?

Alltså, träna lydnad kan man göra med vad som som helst, vill du ha en lättlärd, positiv hund som gärna tränar varje gång du ber den?

Eller motsatsen, en ras som är lite mera utmaning, där man får tänka lite ouitside the box för att motivera hunden de gånger man vill träna 15 min som du skriver.

Typ 1 som jag nämde är ofta hundar som kräver väldigt mkt mer än det du erbjuder.
Dock ska jag inte säga att typ 2 inte gör det heller.

Men jag hoppas att du förstår min poäng i det hela?

Eftersom du är ute efter en vuxen hund hade jag kollat mer på individ hos de omplaceringshundar som finns, eftersom du ändå inte är ute efter någon speciell ras.

jag håller inte med. visst kan man träna lydnad med alla raser, men vill man komma någon vart kan man stryka rätt många. för att det ska vara roligt att träna och för att man ska få lite poäng krävs det att hunden är förig, lagom vek, har relativt snabba reaktioner och framför allt har tillräcklig arbetslust för att orka med ett helt progam. riktigt kort päls/frusen hund gör att säsongen blir onödigt kort.

jag håller inte med. visst kan man träna lydnad med alla raser, men vill man komma någon vart kan man stryka rätt många. för att det ska vara roligt att träna och för att man ska få lite poäng krävs det att hunden är förig, lagom vek, har relativt snabba reaktioner och framför allt har tillräcklig arbetslust för att orka med ett helt progam. riktigt kort päls/frusen hund gör att säsongen blir onödigt kort.
Du har rätt i din beskrivning över vilka egenskaper en bra lydnadshund bör ha men jag kan inte läsa någonstans att TS vill tävla lydnad med sin hund.
De flesta hundar kan man nog motivera till att träna 15 minuter om dagen.

Klart att det hade varit roligt att tävla i lydnad och ska jag vara ärlig så hade jag kunnat tänka mig att träna agility ibland med.Alltså en hund som gillar att jobba lite granna.

jag vill ha en hund som kan ta en promenad i två timmars promenad och sen lite senare på dagen kan träna lydnad i en kvart eller så utan några större problem

Om det är den aktivitetsnivån du kommer att landa på så kan du direkt stryka alla bruksraser och börja kika på sällskapshundarna.

Shetland Sheepdog "sheltie" är väl det som dyker upp spontant i min skalle. Lagom stor, kvick, lättlärd men ingen arbetsnarkoman. Brukar vara populära inom iaf agility.

Sheltie var det första jag kom att tänka på också, men kanske är lite för mkt pälsvård för TS

TS:

Är inte så insatt i rasen, men lakelandterrier poppade också upp i mitt huvud som tänkbar kandidat...

Shetland Sheepdog "sheltie" är väl det som dyker upp spontant i min skalle. Lagom stor, kvick, lättlärd men ingen arbetsnarkoman. Brukar vara populära inom iaf agility.
De flesta shelties jag träffat har varit väldigt mammiga och inte alls sugna på att lämnas ensama så länge. Dessutom dräller det inte direkt av vuxna hundar på omplaceringsmarknaden.

Enklast för TS är väl att börja kika runt på blocket, hundstallet, hittehund och liknande sidor och se om hon hittar en individ som kan tänkas passa. Är hon ingen tävlingsmänniska så funkar ju tom blandraser och sånna finns det ju gott om och eftersom vi snackar vuxen hund är det lättare att veta vad man får.

Jag förstår precis vad du menar, jag vet ju tex vad jag vill ha för spcifika egenskaper i min nästa hund för att kunna nå mina mål.

Du har rätt i din beskrivning över vilka egenskaper en bra lydnadshund bör ha men jag kan inte läsa någonstans att TS vill tävla lydnad med sin hund.
De flesta hundar kan man nog motivera till att träna 15 minuter om dagen.

Det var det fetstilta jag också menade.

Mellanpudel då?
Lättlärda och bra på agility.
Man kan ju alltid ha någon praktisk kortklippt frisyr om man inte är så pälsvårds intresserad.

Lite pälsvård för mig spelar ingen roll.
Jag har ju jobbat på kennel innan där det var 25 cavalirer på dom olika ställena så borsta och bada mm är jag redan van vid.
Haha jag har läst igenom hela det här och det låter typ som jag inte kan något alls om hundar men grejen e väl den att det är mkt svårt att hitta hundras själv.Kan nog vara därför jag inte är så noga med just hundrasen känner jag.
Jag vill liksom ha en hund som kan vara med mig på allt och som jag kan jobba med men ändå kan ta det lite lugnt.Krångligt det låter.
Ne jag vill inte ha någon brukshund tex:rottweiler,howavart lr liknande det har jag redan kommit fram till själv.
Ne ingen shetland sheepdog,mellanshnauzer eller pudel.Helt enkelt inte mina typer av ras.

Vad tycker ni om hundar som är importerade från andra länder så som Portugal?

Men jag förstår inte riktigt hur du menar.

När man bestämt sig för att man kan ha hund så sätter man sig väl ner, ransakar sig själv och letar efter raser som kan passa in i ens liv och vad man har för mål med hund?

Vilka raser tilltalar dig då ( rent utseende mässigt )?

Eftersom vare sig Shelti, Schnauzer eller Pudel passar in ( jag antar här att du pratar om utseendet på dom ?)

Det är ju skitsvårt att sitta och komma på raser från det lilla du beskriver.

Vad tycker ni om hundar som är importerade från andra länder så som Portugal?

Det finns många trådar om att just importera hundar från andra länder. Sök och läs..

Om du menar typ en gatuhund så tror jag verkligen inte det passar sig.

Många ggr får man hantera sådana hundar som valpar, träna ensamhetsträning lång tid och dom kan verkligen inte lämnas ensamma 5 timmar dagligen direkt..

( vilket jag fortfarande vidhåller att ingen hund ska behöva, lämnas ensam 5 timmar alla vardagar i veckan )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 196
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 883
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 171
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 683
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka